سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست


گزارشی از غرفه بسیج جامعه زنان  در  نمایشگاه حاشیه اجلاس زن و بیداری اسلامی

تصور مجاهدت زن مسلمان ایرانی در قاب بیداری اسلامی


منیره غلامی توکلی - نویسنده و گزارشگر طنین یاس     
بیست و بیست و یکم تیرماه سال جاری ، اجلاس بانوان و بیداری اسلامی در مرکز همایش های برج میلاد با حضور بیش از 1300 بانوی فرهیخته جهان اسلام برگزار شد.
سازمان بسیج جامعه زنان کشور در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های بانوان ایرانی که در حاشیه ای این اجلاس، برپا شده بود با غرفه ای به منظور معرفی هفت هزار شهید زن، بخصوص شهدای اسوه ( کرجو ، افضل ، فرهانیان ) شرکت داشت .
غرفه ای به گیرایی نگاه یک شهید در قاب عکس
غرفه ای کوچک اما به بزرگی دل صاحبان آسمانی آن ، غرفه ای ساده اما به زیبایی معرفت و بصیرت یاران به خون تپیده انقلاب ،‌ غرفه ای با تصاویر زیبا از حضور زنان در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شکل گرفته با تابلویی بزرگ از تصاویر شهدای زن که چهره شهید ناهید فاتحی کرجو ، مریم فرهانیان ، نسرین افضل ، فوزیه شیردل و ... که در آن معصومیت و صلابت چهره شان ، توأم با نگاهی مقتدر و با صلابت ، چمشان هر بازدیدکننده ای را خیره و قدم های سریع ! آنها را در گذشتن از کنار غرفه، آهسته می کرد.
واقعیتی که در نخستین لحظه های حضور بانوان ،‌چه ایرانی و چه خارجی در کنار غرفه متوجه می شدی ؛‌ نگاه بهت زده بازدید کنندگان از کثرت شهدای زن در طول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود که نشان از تاریخی سترگ از حضور زنان در عرصه های مختلف حمایت از نظام اسبلامی دارد .
بعد خیل سؤالاتی که پرسشگران آن می خواستند بدانند :‌ شما از کدام مجموعه هستید؟ به کدام سازمان مربوط می شوید؟ اطلاعات خود را در زمینه شهدا چگونه به دست می آورید ؟ آیا واقعا ما هفت هزار شهید زن داریم؟ چرا تا کنون در این مورد هیچ اطلاعاتی به ما داده نشده است ؟ شهدای اسوه را چگونه انتخاب می کنید ؟ ما هم می توانیم شهدای زن را معرفی کنیم ؟ و... خدا خیرتان بدهد که ما را با  نقش زنان در عرصه های مختلف دفاع از انقلاب و میهن  آشنا می کنید.
در طی لحظه لحظه این دو روز که گویی ما به یمن عطر دل انگیز حضور معنوی شهدای زن، مهمان دل بازدیدکنندگان بودیم و  در غرفه دلشان جایی حتی به اندازه یک گفتگوی کوتاه باز می کردیم !  بیشترین گفتگوها درباره حجاب و عفاف و نقش آن در پیشرفت بانوان ، جایگاه زنان در ایجاد انگیزه برای حضور مردان در عرصه های مختلف دفاع از نظام اسلامی ، تبیین جایگاه زن در جامعه به برکت نگاه متعالی امام خمینی (ره ) به بانوان و خلاصه بروز و ظهور حس اعتماد به نفس و تأثیرگذاری در جامعه بود. حسی که اگرچه همیشه در وجود زن ایرنی نهادینه شده است اما کمتر فرصت نمایش آن به جهان اسلام را داشته است .
انقلاب اسلامی ،  به قدرت زن در عرصه های مختلف رنگ حیات بخشید
"طاهره میرزایی"  یکی از بازدیدکنندگان با اشاره به اینکه ما زنان باید اینگونه به خود نگاه کنیم که : قدرت خلق انسانی چون خود و پرورش آن با تربیت الهی را داریم ، می گوید: این حقیقت ما را با شأن و میزان تأثیرگذاریمان در جامعه آشنا می کند . ‌چرا که هر موجودی در طبیعت قدرت تولید، مثل خودی را ندارد و خداوند این موهبت را در وجود زن به ودیعه نهاده است .


وی ادامه می دهد: تأثیر گذاری ما زنان بر افکار جامعه و هدایت آن بسوی تعالی درست از زمانی که موجود در بطمان رشد می کند صورت می گیرد و این امر چندان دور از انتظار و عجیب نیست! انقلاب اسلامی و فرصت های زایده در آن از پس تهدیدات نظامی و فرهنگی این واقعیت فراموش شده را رنگ حیات بخشید.
وی با اذعان به اینکه , کمی دیر متوجه این حقیقت  شده ایم و در این کوتاهی هم مقصر اصلی خودمان هستیم ادامه داد : ما به اندازه کافی باورهایمان را باور نداریم ! توانمندی به خرج می دهیم اما آن را نمی شناسیم و نمی شناسانیم، برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند فرصتی مناسب برای معرفی زن ایرانی – مسلمان و توانمندی او باشد.
مهمانان اجلاس زن و بیداری اسلامی، بمب تبلیغات منفی علیه زن در ایران اسلامی را خنثی می کنند   
"سیدی "از ادراه کل بانوان استان قزوین بعد از آشنایی با شهدای زن در خصوص لزوم اهمیت برگزاری چنین اجلاس هایی معتقد است :‌دشمنان ایران اسلامی برای رسیدن به اهداف شوم خود در صدد معرفی ضعیف از زن ایرانی و صدمه زدن به جایگاه او در جامعه هستند که حضور بیش از 1300 بانو از 85 کشور اسلامی در ایران ، می تواند خنثی کننده ای بزرگ در برابر بمب تبلیغاتی آنها باشد. چرا که بعد از بازگشت این مهمانان هر کدام مبلغ و سفیری از جانب زنان کشور ایران اسلامی برای بازگو کردن توانمندی ها و جایگاه ما در جامعه هستند .
وی سپس با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه نمایشگاه ها در کنار اجلاس و همایش ها می تواند در معرفی توانمندی بانوان؛ حتی به خود زنان ایرانی بسیار مؤثر باشد اظهار می کند: لزوم برپایی چنین نمایشگاه هایی با توجه به کثرت حوزه های کاری زنان در ابعادی گسترده تر ، احساس می شود . امیدواریم که این نمایشگاه که به بهانه حضور اجلاس زن و بیداری اسلامی برپا شده است ، توسعه یافته و زنان توانمند ایرانی بتوانند دستاوردهای خود را در حوزه های هنری ، علمی ، پژوهشی ، حضور در دفاع و حمایت از انقلاب بیش از بیش نشان دهند.
تصاویر شهدا مرور  بر گذشته افتخار آمیز زن ایرانی، شروع حرکتی برای آینده
"فرشته حشمتیان" معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت مردمی و  خانواده؛ نیز بعد از بازدید از غرفه احساس خود را نسبت به شهدای زن این گونه بیان می کند که : ورود به غرفه و دیدن تصاویر شهدا حالتی معنوی در انسان به وجود می آورد. از آنجایی که این غرفه در نمایشگاه حاشیه ای اجلاس زن و بیداری اسلامی برپا شده است می توان گفت : دیدن تصاویر شهدا یادآوری کننده، آگاهی دهنده و تلنگری برای بیدار شدن نسل جوان بخصوص دختران و زنان ایران اسلامی است که با مروری بر گذشته ایثارگونه و شهادت طلبانه زنان و دختران این مرز و بوم از گذشته درس گرفته و آینده را به حرکت در آورند .
وی ادامه می دهد : زنان و دختران ایرانی باید با کسب آگاهی از این فداکاری ها و تفکر و تعمق در آنها قدر این امنیتی که اکنون در جامعه دیده می شود را بدانند و ما نیز برای آنکه بتوانیم در قلب آنها ورود داشته باشیم باید آگاه و عامل باشیم و برای عامل بودن نیاز به آگاهی بیشتر داریم و در این غرفه وقتی به چهره تک تک شهدا نگاه می کنیم دریافت کننده دریایی از توصیه ها از جانب آنها هستیم که به ما می گوید:  براستی شهدا به چه جایگاهی رسیدند ! با چه آگاهی به مقصد الهی رسیدند و راه خود را انتخاب کردند؟ ما هم برای انختاب درست باید گذشته را مرور کنیم و برای آینده برنامه ریزی مطلوبی داشته باشیم .
اما مهمانان خارجی غرفه هم کم نبودند . آنها هم به نوبه خود با شنیدن اینکه ایران اسلامی هفت هزار شهید زن به انقلاب تقدیم کرده است با جملاتی مانند الله اکبر ، مای گاد و با چشمانی که برق افتخار در آن نمایان بود به صحبت های ما گوش می دادند.
زن مسلمان و محجبه  ایرانی ، مایه افتخار زنان جهان اسلام
مادر شهیدی از بحرین، بانوان روزنامه نگار مصری ، استاد دانشگاهی از آفریقا ، دختران جوانی از چین و مالزی ،‌ بانوان فرهیخته عراقی و زنان زجر کشیده افغان هر کدام با کلماتی خاص ولی یک نوع نگاه به زن ایرانی و توانمندی های او می گفتند : زن ایرانی مایه افتخار ماست . او در خانه و اجتماع قدرتمند ظاهر شده و مانند ملکه زنبورها تمام توانمندی و نیروی انسانی در جامعه را برای پیش برد اهداف متعالی خود و خانواده اش بسیج کرده است . این جمله را خانم "ناهد "  روزنامه نگار مصری می گوید .
"مروه" از نویسندگان روزنامه در کشور مصر نیز با ورود به غرفه کلامش را با این جمله آغاز می کند که من وقتی شما زنان ایرنی را با پوشش اسلامی در صحنه های مختلف اجتماعی و سیاسی موفق می بینم؛ بسیار خوشحالم و به تک تک شما افتخار می کنم
 او که حجابی با روسری دارد ؛ ادامه می دهد : از این نوع حجابم راضی نیستم و آرزو دارم بتوانم روزی با حجاب کامل اسلامی " چادر " در جامعه رفت و آمد و فعالیت داشته باشم .
و غرفه بسیج جامعه زنان رنگ معنویت بیشتری به خود می گیرد ؛ زمانیکه مادر شهید جوان بحرینی وارد آن می شود.
 او که عکس فرزندش را بر سنیه انداخته و آن را با افتخار نشان ما می دهد می گوید:ما زنان مهم ترین مسئولیتی که داریم حفظ حجاب و شرافتمان است و بعد بزرگ کردن سربازانی که از اسلام دفاع کنند . فرزند من در یک "ثوره "انقلاب مدنی – اسلامی به شهادت رسید و من به آن افتخار می کنم و از تمام جوان های کشورهای اسلامی می خواهم که راه شهدا را که مسیر  پیروزی اسلام است ادامه دهند .
اما در تمام این گفتگو ها چیزی که بیش از هر واقعیت دیگری ناراحتم کرد ، توجه بانوان مسلمان غیر ایرانی به کم رنگ شدن حجاب کامل اسلامی در کشورمان است.آنها با تعجب به این قضیه نگاه می کنند . خانم "رفعت شاهین" با بیان اینکه حجاب در سطح خیابان های تهران به معنای واقعی کلمه دیده نمی شود ؛می گوید: از وقتی  به تهران آمده ام خانم ها یکسره می پرسند شما که در کشورتان نیاز به حجاب ندارید چرا خود را ملزم می کنید .!! گویی آنها حجاب را سد و مانعی برای خود می بینند !گویی! نمی دانند خدا زن را برای دوری از آفت آفرید و آن هم با حجاب محقق است ...
و غم انگیز تر اینکه زنان فرهیخته دنیای اسلام در پس آرزوی استواری کانون خانواده در دستان زن بودند و زنان ما البته بهتر است بگوییم : (برخی از آنها)! همین کانون گرم را فراموش کرده اند.  مهمانان خارجی و فرهیخته جهان اسلام،  در عین فرهیختگی به زن خانه دار ایرانی غبطه می خوردند .به زنی مانند خانم" سونیا طباطبایی" که در یکی از قاب های ما تصویرش هنگام تمرین کار با "ار پی جی " توجه خیلی از خانم های خارجی را جلب کرده است؛ در یک اتفاق قشنگ خودش وارد غرفه می شود و چند کلامی برای ما صحبت می کند .
خانم طباطبایی می گوید :  این عکس درسال 1364 گرفته شده و بعد از گذشت این همه سال با دیدن عکس سال ها ی دفاع مقدس احساس افتخارمی کند و برایش خیلی جالب است  که زن های سایر کشورها حالا از گذشته بانوان ایرانی برای رسیدن به آینده ای روشن استفاده می کنند.
بیداری اسلامی برای زن مسلمان ؛ الگو پذیری ازحضرت زهرا (س) در تمام عرصه های زندگی
بله بیداری اسلامی یعنی همین ! پیدا کردن هویت انسانی و کسب تشخص انسانی خداجو در جامعه با تمسک به اسلام و موازین اسلامی .
بیداری اسلامی در جامعه زنان یعنی زن مسلمان ، زن مسلمانی را الگو قرار دهد که الگوی او فاطمه زهرا و  زیبنب کبری سلام الله علیهما بوده است .
بیداری اسلام در جامعه زنان ،  یعنی رسیدن به نقطه ای از بندگی که هرگز یادت نرود عالم محضر خداست و در محضر خدا نباید گناه کرد ؛ مصالح را نباید فدای منافع دنیا طلبی و شهوت رانی کرد ، بد حجابی و بی حجابی را رونق داد ، دروغ گفت و قبحه  منکرات را حتی در کوچکترین فازش شکست و... دراین صورت جامعه انسانی بیداری اسلامی پیدا کرده و به سمت تعالی می رود، چرا که زن آن بیدار شده و جامعه را با چشمانی باز به سوی نور،  تربیت و هدایت می کند . زنی که به قول امام امت مسلمان ایران از دامنش مرد به معراج می رسد .

 



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/4/25 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک