سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

حجاب

حریم نگه داشتن زن ، میان خود و مرد یکی از وسایل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است . اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند به خصوص اسلام تأکید کرده است که زن هر اندازه متین تر و با وقار تر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مرد نگذارد ، برا حترامش افزوده می شود .




مسئله حجاب به عنوان یکی از واجبات دین اسلام ، از مباحث بسیار مهم و مورد بحث در جواع اسلامی است ، هر چند که قدمت مسئله حجاب ، به قبل از اسلامی بری می گردد ، به گونه ای که به راحتی می توان گفت : « بسیاری از  پیروان ادیان الهی در جهان از جمله یهودیت ، مسیحیت و زرتش حجاب را رعایت می کرده اند.
مردم ایران نیز در بسیاری از حکومت های باستان از جمله دوره های هخامنشی و اشکان و ساسانی ... به  نه تنها حجاب داشته اند بلکه برای این مسئله اهمیت زیادی هم قائل بوده اند. بسیاری از زنان این دوره مقید به رعایت حجاب بوده اند ، دین اسلام نیز مسئله حجاب را به عنوان یکی از واجبات دانسته و برای آن حد و مرز خاصی معین کرده است.
البته مقصود از حجاب در اسلام ، " پوشیدن بودن"  است به همین دلیل در گذشته کلمه "ستر " به جای حجاب استعمال می شد.
"ستر " به طور دقیق به معنای پوشش است ولی کلمه حجاب به معنای پوشش نیست بلکه یک اصطلاح جدید است. البته همانطور که آیت الله مطهری (ره) در کتاب مسئله حجاب خود بیان می کند ( بهتر بود این کلمهعوض نمیشد و ما همیشه جهان کلمه "پوشش " را به کار می بردیم ؛ زیرا معنی شایع لغت " حجاب " پرده است اگر در مورد پوشش به کار برده می شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و چنین امر موجب شده است که عده زیادی گمان کنند که اسلام خواسته است زن همیشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بیرون نرود.
در حالی که اینگونه نیست بلکه مقصود از حجاب همان پوشش است که برای این پوشش در اسلام، چند فلسفه وجود دارد که در اینجا به طور مختصر به برخی از آنها اشاره می کنیم.
1ـ آرامش روانی :
حجاب یکی از مسائلی است که سبب ایجاد حریم بین زن و مرد می گردد و در نتیجه باعث به وجود آمدن آرامش روانی در جامعه می شود چرا که نبودن حریم بین زن و مرد و آزادی شهوتهای بین آنها ، التهابات و هیجانات جنسی را افزایش می دهد و این مسائل را به صورت یک عطش روحی و یک خواست اشباع نشدنی در می آورد و از آنجایی که غریزه جنسی نیرومند است هر چه بیشتر اطاعت شود ، سرکش تر می گردد ،  اسلام به قدرت شگرف این غزیزه آتشین توجه کامل کرده است و همین دلیل حجاب را به عنوان یکی از واجبات قرار داده است .
2- استحکام پیوند خانوادگی :
فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیر همسر مشروع ،‌از لحاظ اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او به شمار می رود در حالی که در سیستم آزادی کامیابی ، همسر قانونی از لحاظ روانی یک فرد رقیب و مزاحم وزندانبان به شمار می رود و در نتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه گذاری می کردد و در آخر سبب از هم پاشیده شدن خانواده می شود.
3ـاستواری اجتماع :
کشانیدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع ، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می کند، حقیقت این است که این وضع بدحجابی رسوا که در میان ماست از مختصات جامعه های پلید سرمایه داری غربی است و یکی از نتایج سوء پول پرستی ها و شهوترانی های سرمایه داران غربی است ، بلکه یکی از راه هایی است که این جوامع غربی برای از بین بردن و بی حس کردن اجتماعات انسانی و در آوردن آنها به صورت مصرف کننده اجباری کالاهای خودشان بکار می برند ، به همین دلیل اگر بین زن و مرد در جامعه ، به وسیله حجاب ، حریمی ایجاد شود باعث می شود این تمتعات جنسی به جامعه کشیده نشود و سبب ایجاد از بین رفتن استواری جامعه نشود .
4-ارزش و احترام زن:
زن از طریق عاطفی و قلبی همیشه تفوق خود را بر مرد ثابت کرده است ، حریم نگه داشتن زن ، میان خود و مرد یکی از وسایل مرموزی بوده است که زن برای حفظ مقام خود در برابر مرد از آن استفاده کرده است .
اسلام زن را تشویق کرده است که از این وسیله استفاده کند به خصوص اسلام تأکید کرده است که زن هر اندزه متین تر و با وقار تر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مرد نگذارد ، برا حترامش افزوده می شود ، این حریم تنها با استفاده از حجاب بین زن و مرد ایجاد می شود و سبب بالا رفتن ارزش و احترام زن خواهد شد .



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/11/29 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک