سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

بشر امروزی در هیاهوی پرزرق برق زندگی شهری و مسائل و مشکلات زندگی روزمره به تعبیری در حال دست پا زدن و غرق شدن است و با گذشت زمان و رشد و توسعه بیش از پیش فن آوری و تکنولوزی های نوین انسانها ناخدا گاه کمتر تمایل به حضور در جمع (دوستان ،خانوادگی،...) دارد و خود را بیش از پیش در تارهای تنیده شده خود اسیر می کند و سبب تنهایی بیش از پیش بشر امروز گشته است .
فضای نت

در واقع انچه که امروز شاهد آن هستیم این است که افزایش جایگاه تکنولوژی ها و در راس آنها  رسانه های ارتباط جمعی آن گونه که انتظار میرفت نتوانسته حداقل در جامعه کنونی ایرانی  گره از کارها بگشاید و سهم عمدهای در افزایش نشاط؛ امید و جلوگیری از بروز و برخی از مشکلات و معظلات اجتماعی داشته باشد . در این بین ما هم  گاهی رسالت اصلی یک وسیله ارتباط جمعی  را فراموش کرده و تنها به امکانت جانبی آن  اهمیت می دهیم .

 حال زمان آن رسیده که از خود بپرسیم با گسترش وسایلی مانند تلفن و تلفن همراه و شبکه های اجتماعی ، چرا روابط و تعاملات یک  فرد با اطرافیان و دوستان .. کم رنگ تر گشته و گاها دچار تغییرات اساسی شده است.

تغییراتی که برای همه اطرافیان، جز خودش کاملا محسوس است . گویی خود را در تور تنهایی پیچیده که فضایی پرهیاهو و گاه با نشاط کاذب برایش ایجاد کرده است .

  این حقیقتی انکار ناپذیر و بحثی تکراری در محفل های روانشناسی و جامعه شناسی است که بعد از ورود ماهواره  و کثرت برنامه های ارائه شده از سوی شبکه های مختلف این ابر رسانه ، تعاملات اجتماعی و خانوادگی در جامعه سنتی ما که بخش مهمی از مراودات و پایگاه خبری موثقی برای اطلاع از جامعه و اعضای خانواده محسوب می شد ، کم رنگ و حتی گاهی حذف شده است .

اری!  دیگر خبری از جمع های خانوادگی و گفتگوهای دوطرفه و تمایل و علاقه  فرد به صحبت کردن در جمع های دوستانه به معنای واقعی کلمه نیست . ابراز محبت ها و احوال پرسی ها به پیامک های تبدیل شده اند که می تواند در کم تر از چند ثانیه به تعداد زیادی از افراد با شخصیت ها و جایگاه های مختلف ارسال شود .  در فضای نت بدون توجه به حرفهای مخاطب هر فرد در آن واحد با چند نفر در حال گفتگوی سطحی و خارج از نتیجه گیری خوب است . آنچه که بر افکار و خواسته های ما تسط یافته ابزارهای ساخته دست بشر و تکنولوژی  ( کامپیوتر ،تلفن همراه ، ماهواره و تلوزیون )  است.

اگر در استفاده از تکنولوژی  مدیریت درستی لحاظ کنیم و  سنت و فرهنگ و اربتاطات اجتماعی را   در تقابلی نا برابر کنار ابزارهای ارتباطی مجازی قرار ندهیم و در واقع زمانی که صرف استفاده از برخی از وسایل ارتباط جمعی می کنیم را  در صرف گفتگو اعضای خانواده و دیدو بازدید های دوستانه و خانوادگی کنیم قطعا  تنور  صمیمیت و دوستی و  استحکام کانون خانواده نیز گرم و گرم تر می شود . 

ایترنت
باید سعی کنیم که در دنیای امروزی نه تنها با دست یابی به تکنولوژی سایر کشورها بلکه با تولید علم و فن اوری  دنیایی مدرن اما الهام گرفته از سنت های زیبا و فرهنگ های غنی بسازیم .آنچه در این بین حائز اهمیت است این می باشد که بدانیم  در دنیای امروزه استفاده از فن آوری های نو و وسایل ارتباط جمعی ودر راس ان دنیای  مجازی و اینترنت غیر قابل اجتناب است؛ به طور قطع می توان گفت: تقابل با ابزارهای جدید ارتباطی و فن آوری ها با هدف جلوگیری از نفوذ و گسترش آنها در جامعه و خانواده ها خواه ناخواه با شکست همراه است .

اما باید توجه داشت که یله بودن در این زمینه هم می تواند باعث مشکلات متعددی شود که در کوتاه مدت قابل تشخیص نسیت و شاید در چند نسل بعدی معضلات و مشکلاتی که ایجاد می کند نوش دارویی بعد از مرگ سهراب بطلببد !

خب می دانیم که وارداتی بودن وسایل ارتباط جمعی با تعلیم و آموزش فرهنگ استفاه از آن همراه نیست و در واقع فرهنگ و کاربرد اینگونه وسایل در بین  عموم جامعه،  ان گونه که استفاده از خود وسایل ارتباط جمعی  تبلیغ می شود ؛ گسترش نمی یابد و فرهنگ استفاده از رسانه  های ارتباط جمعی  همزمان و به موازات توسعه  فیزکی  این دست از رسانه ها در کشور ما (و اکثر کشورهای در حال توسعه ) رشد و توسعه نمی یابد و سبب نوعی ذهن گرایی یا زندگی دوم در افراد میشود و تمایل به تنها یی و گریز از جمع  به اصطلاح تمایل به  لاک خود فرو رفتن را در افراد گسترش میدهد .

 حال در این بین مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که استفاده از تکنولوژی جدید و در راس آنها رسانه های جمعی  که با ایجاد تحولی و تغییری بزرگ در نحوه روابط و تعاملات اجتماعی  افراد بایکدیگر همراه است قطعا تاثیر سوء مانند تنهایی ، دوری از خانواده و جامه ، انزوا طلبی ، نامیدی و ..... در زندگی فردی و اجتماعی و سلامت روحی و جسمی  افراد به ارمغان می آورد .

اما ما می توانیم با با شناخت  و آگاهی بیش از پیش از این گونه وسایل ارتباط جمعی  سعی در کاهش تسلط  و به بندگی کشیده شدن از طریق این دست رسانه ها به خصوص دنیای جادویی اینترنت داشته باشیم  و با تعریف جایگاه این نوع از وسیله ارتباطی در زندگی خود  به کیفیت و سلامت روحیمان بهای بیشتر داده  و سعی در به تسلط در آوردن و کنترل   ایفای نقش رسانه های جمعی (اینترنت، تلوزیون ..) در زندگی خود کنیم و اسیر رسانه های نو ظهوری که همچون تارها عنکبوت خود را بر زندگی ما افکنده اند نشویم؛  رسانه های جمعی که  هر روز بر تنهایی  ما دامن می زنند ! و  خواهان تسلط و تاثیری و احاطه بیش از پیش بر ما و تعاملات ما دارند .

راضیه ترکمن - طنین یاس



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91/11/30 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک