سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه معصومه (س)

اسطوره علم و عفاف / دومین شهید زن ولایت از خاندان رسالت

حضرت معصومه (س)را می توان نمونه یک انسان کامل دانست که با وجود همه مصائبی که پیش روی ایشان قرار گرفت توانستند در این طوفان پرحجم بلاها سکاندار کشتی نوح باشند و انسان های دین دار را به مقصد امن الهی برسانند، امروز هم زنان باید به میدان بلاها و طوفان های شنی که تشخیص حق را از باطل دشوار می سازد؛ وارد شوند و از حریم تشیع در جهان دفاع کنند که این مهم ترین پیام از سوی حضرت فاطمه معصومه(س) به زنان است.

حضتر معصومه



طنین یاس / مهدی امیری پور

آن قبر که در بقیع شد گم                پیدا شده در مدینه قم

نامش فاطمه و مشهورترین لقبی که از ایشان در تاریخ اسلام و جهان دیده می‌شود معصومه(ْس) است، پدر گرامی شان امام موسی کاظم(ع) بود،همان امام شریفی که هیچ گاه بر مردم غضب نکرد و کسی را از خود نرنجاند، حضرت فاطمه معصومه(س)در روز اول ذیقعده سال 173 ه.ق در مدینه منوره و از   بطن مادری دانا و حکیم به نام حضرت نجمه خاتون (س) پا به هستی نهاد.
ایشان با وجود عمر کوتاه رنج‎های بسیاری را متحمل شدند ؛ از نمونه بارز آن‎ها می‎توان به شهادت پدربزرگوارشان در زندان هارون، در شهر بغداد اشاره کرد، پس از این حادثه ناگوار سرپرستی این بانوی بزرگوار را برادرشان،امام رضا(ع) به عهده گرفت که دیری هم نپاید،با انتخاب اجباری امام رضا (ع) به عنوان ولیعهد از سوی مأمون،حضرت به دیار توس سفر کرده و این بانوی کریمه هم درمدینه تنها ماند.
یک سال بعد از هجرت برادر،حضرت معصومه (س) به شوق دیدار ایشان و برای ادای رسالت زینبی و پیام ولایش، به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به سوی خراسان حرکت کرد که در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع ‎شد.
کاروان حضرت به شهر ساوه رسید وعده‌ اى از مخالفان اهلبیت(ع) که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند،سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت(س) معصومه را نیز مسموم کردند.
با این اتفاقا بسیار ناگوار، نفسی برای رفتن حضرت معصومه(س) به خراسان نمانده بود از این رو قصدعزیمت به شهر مقدس قم را کردند به سبب این که از پدربزرگوارشان شنیده بودند شهر قم مرکز شیعیان ما است.
با گذشت 17 روز از مسموم شدن حضرت معصمومه(س) توسط دشمنان، ایشان در شهر قم دعوت حق را لبیک گفتند و به سوی آسمان ها شتافتند و درشهر عاشقان ولایت یعنی قم به خاک سپرده شدند.
تلاش زنان در جهت ترویج آموزه های دینی در کشور
با نگرشی واقع بینانه می توان فهمید که حضرت فاطمه معصومه(س) پاسداری از ولایت را نخستین اولویت زندگی مبارک خویش قرار داده بودند،به همین خاطر برای دفاع از دین اسلام و ولایت پا به میدان سختی‎ها نهادند و سرانجام در این راه پر فیض هم به شهادت رسیدند.
بیان این نکته ضروری است که باید زنان مسلمان امروزی با الگوگیری از حیات حضرت فاطمه معصومه(س)، در هر گوشه و کناری که هستند پیام دین و قرآن را درباره رعایت عفاف و حجاب هرگز فراموش نکنند و این را بدانند که مدیریت زندگی و تصاحب پست های گوناگون جامعه نباید پوشش دینی را از آن ها بگیرند و سستی در این امر را ایجاد کند.
 به جرأت می توان گفت : برای یک زن بهترین جهاد در راه اسلام، تربیت فرزندان صالح است و یک بانوی مسلمان باید نقش اساسی خود را که خانه‌داری، همسرداری و تربیت فرزندان نیکو است به درستی ایفا کرده تا جامعه‌ای سالم و عاری از ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشیم و با توجه به سیره شخصیتی حضرت معصومه(س) زنان امروزی این را باید سرلوحه کار خود قرار دهند که حجاب را نمی توان محدودیت در کارها دانست بلکه این امر مهم و پر فضیلت را نوعی مصونیت بدانند تا بسیاری از مشکلات جوامع اسلامی حل و فصل شود.
نکته مهمی در این جا مطرح می شود؛ راهی که یک انسان و به ویژه یک شیعه، باید در راستای آن حرکت کند این است که در هر زمانی به وظیفه دینی خود به نحو احسن اهمیت دهد، از این رو حضرت معصومه (س)را می توان نمونه یک انسان کامل دانست که با وجود همه مصائبی که پیش روی ایشان قرار گرفت توانستند در این طوفان پرحجم بلاها سکاندار کشتی نوح باشند و انسان های دین دار را به مقصد امن الهی برسانند، امروز هم زنان باید به میدان بلاها و طوفان های شنی که  تشخیص حق را از باطل دشوار می سازد؛ وارد شوند و از حریم تشیع در جهان دفاع کنند که این مهم ترین پیام از سوی حضرت فاطمه معصومه(س) به زنان است.
در پایان گفتن این نکته ضروری است ؛ انسان هنگامی می تواند تعالیم اهل بیت(ع) را به مردم ارائه کند که خود به آن موضوع احاطه ویژه ای داشته باشد و آن را در مرحله عمل به اثبات رسانیده باشد از این رو تا زمانی که معرفت یک فرد در حق اهل بیت(ع) دچار سیر افزایشی نباشد به هیچ وجه نخواهد توانست آن را در جامعه رواج دهد،زنان هم برای دفاع از ولی فقیه در کشور اسلامی باید دینداری خود را در مراحل مختلف به معرض نمایش بگذارند و در ترویج و فرهنگ سازی این گونه امور در بین اقشار مختلف جامعه تلاش بسیاری کنند تا فرهنگ دینی و آموزه های آن در کشور ثبات پیداکند.



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/12/3 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک