سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

مریم صفاران - مدرس دانشگاه و پژوهشگر :

اقتصاد مقاومتی

در سالهای گذشته بنا به سنت دیرین ، مقام معظم رهبری به مناسبت تبریک نوروزی به ملت شریف ایران طی پیام شاخصی ، سالها را نام گذاری می نمودند. به طور دقیق سال 1388 را سال اصلاح الگوی مصرف و سال 1389 را سال همت مضاعف و کارمضاعف و سال 1390را سال جهاد اقتصادی و(دهه پیشرفت و عدالت)و همچنین سال 1391 را که در اواخر آن بسر می بریم سال تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی معرفی نمودند. این عنوانها یعنی یک نشانه، یعنی یک نقشه راه برای مسئولان اجرای و دست اندرکاران اقتصادی که در عرصه فرهنگی و اجتماعی باید حرکت جهاد گونه داشته باشند و این سالها به دلیل شاخصه ها ی داده شده در حافظه تقویم اقتصادی ایران یعنی به تحقق رسیدن سند چشم اندازکه این امر به نوبه خود نقش راهبردی در پیشرفت کشور و گام بلند ی در اقتصاد می باشد .



  مریم صفاران - مدرس و پژوهشگر

اقتصاد مقاومتی وجها د اقتصادی در امتداد تولید ملی و حما یت ازکارو سرما یه ایران اسلامی است         .
در این سالها رهبر فرزانه کشورمان، ملت ایران و مسئولان اقتصادی و اجرای کشور را متوجه به اساسی ترین مسائل کشور با محوریت جهاد گونه رهنمون فرموده اند زیرا در چنین شرایطی حرکت طبیعی کافی نیست.
باید در این میدان حرکتی جهشی  داشته  باشیم. از انجایی که سیاست های اقتصادی برنامه های بلند مدت می خواهد وباید براساس سیاست های سند چشم اندازدر افق  کشور هماهنگ باشد. لذا دریافت این اقتضائات زمانی و برای رسیدن ایران به تمدن بزرگ اسلامی با توجه به اهداف سند جشم اندازبا نگاه مدبرانه و از پیش طراحی شده است.
بی تردید سند چشم انداز به عنوان مهمترین سند بالا دستی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورما به تصویب رسیده است، راهکاری برای رسیدن به اهداف مورد نظر و درواقع رهیافتی استراتژیک در مباحث اقتصادی،سیاسی،فرهنگی واجتماعی در برنامه ریزیِ کشور.این سند، جمهوری اسلامی ایران را کشوری، توسعه یافته، متعالی و تاثیر گذار در اقتصاد جهانی معرفی می کند.
بی تردید مسائل اقتصادی بدون استقرار مدل بومیِ پیشرفت و حرکت به سوی یک اقتصاد مقاومتی نخواهد داشت. هرچند که در این سالها مثل گذشته دشمنان نظام با هدف تحمیلِ هزینه های سنگین سیاسی و اقتصادی، اجتماعی، خواستار مصرف گرایی شدن ملت ایران بودند ولی  ملت ایران با توجه به فرمایشات رهبر خویش، تحولات اقتصادی خوبی را خلق کرده و نا ارامی و خشونت های اقتصادی دشمن را خنثی نموده و از سوی دیگر در حوزه داخلی هدفمند سازی یارانه ها که  آرزوی دیرین سند چشم انداز بود را تحقق بخشید و در حوزه خارجی در این سالها علی رغم تشدید تحریم های اقتصادیٍ کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین تشدید بحران و رکود اقتصاد جهانی، کشور ایران با دور زدن تحریم ها ،مسیر پیشرفت و حرکت رو به جلو را آغاز   کرده است .
البته باید شتاب بیشتری  بگیرد.  خصوصا" در عرصه تولید ملی و تولید علم و فن آوری با قدرت و جدیت ادامه پیدا کند. البته دستیابی به این مدل ها نیازمند تدوین شاخصه ها و مولفه هایی است که باید توسط اندیشمندان اقتصادی حوزه و دانشگاه به بحث گذاشته شود و با توجه به آگاهی همگانی به ناکارآمدی اقتصاد سرمایه داری و تبدیل شدنٍ آن به اقتصاد اسلامی به یک جریان فکری غالب و یک دغدغه ی عمومی در جامعه  علمی کشور تبدیل شود و با توجه به قالب های خاص خود به اجرا درآید ، زیرا انتظار می رود با عملیاتی شدن دیگر محورهای طرح تحول اقتصادی یعنی طرح تحول بانکی، مالیاتی، گمرکی و دیگر موارد.....شروع یک حرکت موثر خواهد بود. همچنین ایجاد اقتصاد مقاومتی، زمینه سازساختن اقتصادی خواهد شد که از گزند تحریم ها و خشونت های اقتصادی دشمن در امان باشد. اقتصاد مقاومتی مصونیت ایجاد می کند از بروزخطرات  احتمالی در آینده اقتصاد کشور. اقتصاد مقاومتی نتیجه و ثمره ی اقتصادی است که با تکیه به حرکت های جهادی ومجاهدت در برابر احتکار و انحصار، قد علم کرده و با تورم و گرانی مقابله می کند، تا ملت ایران به آسایش نسبی در زندگی برسند. اقتصادی که در آن وارداتِ بی رویه نفس تولید کنندگان را نمی گیرد، تولید کننده را تشویق به صادرات می کند، منجر به  شکوفایی استعداد ها و در نهایت افزایش تولید ملی می شود. اینها گوشه ای از اهداف اقتصاد مقاومتی است که تنها با امتداد راه جهاد اقتصادی سرانجام خوشی را درپی خواهد داشت.
طنین یاس - مریم صفاران - مدرس دانشگاه و پژوهشگر





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/12/9 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک