سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

علیرضا مالمیر:   ضرورت پرداختن به فرهنگ دفاع مقدس که به حق از یک عقبه دینی واعتقادی بالایی برخورداراست امری ضروری و لازم است.از این رو رهبر معظم انقلاب فرمودند: (دفاع مقدس یک گنجینه است.)

راهیان نور
در نگاهی هر چند کوتاه به این مقوله می توان گفت : انقلاب اسلامی درایران  از بعد ایدئولوژیکی بر مدارعزت حسینی وسیاست علوی استوار است.درواقع جنگ تحمیلی نقطه آغازین این مداروحول همین محور درگردش است.در"سیاست علوی" ضرورت پرداختن به "فرهنگ حسینی" - فرهنگ ایثار،شهادت،شهامت،ظلم ستیزی و استکبار گریزی -  امری مهم و از اجزای اثر بخش در راهبرد کلان ملی و دینی حکومت اسلامی است.
باید گفت : سنگ بنای سیاست اسلامی بر این اصل استوار و تفاوت ماهوی حکومت ایران با دیگر حکومت ها درهمین اصول و مبانی اعتقادی نهفته است.

از این رو دفاع حسینی وار جوانان ایران در طول هشت سال دفاع مقدس از مرزهای آب و خاک وطن ؛ ناشی از درک صحیح "فرهنگ عاشور" و فرهنگ رمضان – با مؤلفه هایی چون خودسازی، مبارزه با خواسته های نفس، قناعت و بالابردن ظرفیت تحمل -  است.  شناختی که در سایه حکومت اسلامی تبدیل به یک دکترین راهبردی در اتخاذ سیاست های کلی نظام اسلامی شده است.
در واقع شاخصه "نبرد عاشورایی" و راهبرد "فرهنگ رمضان" دو گزاره کلیدی پیش روی ملت ایران برای روز مبادا است. بر این اساس راهی جز مذاکره و دیپلماسی برای دشمن به جهت کنار آمدن با قدرتی برتر به نام انقلاب اسلامی وجود ندارد.

حال این سوال به ذهن می رسد که با توجه به هجمه فرهنگی دشمن به مرزهای اعتقادی و آرمان های انقلابی مردم ایران، برای تقویت و توسعه  فرهنگ دفاع مقدس و برای حفظ و بقای کیان حکومت و انقلاب اسلامی چه کاری باید صورت پذیرد؟


در جواب این سوال می توان گفت : باید مدل "سیاست زینبی" – سیاستی برگرفته از روایت و بازخوانی حماسه ها و حماسه سازان - در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس توسعه و انتقال  مفاهیم دفاع مقدس و فرهنگ های مکمل آن به جوان امروزی که نسل سوم و چهارم انقلاب هستند؛ عمق راهبرد اصلی در این مهم است.
استفاده از ابزارهای عینی و لمس واقعیات موجود در فرهنگ دفاع مقدس، می تواند کمک بسیار بزرگی به این مهم کند. در این مسیر استفاده از ظرفیت بسیار بالایی به نام "راهیان نور " تاثیر شگرف در عمق بخشی این راهبرد ملی و دینی دارد.

این حرکت بسیار زیبا در واقع به عنوان یک منبع قدرت نرم در انقلاب اسلامی مطرح می شود ؛ حرکتی که اگر چه دیر اتفاق افتاد ولیکن در این مدت کم دستاوردهای مهمی را به ارمغان آورده است.
نکته ای که نباید از آن غفلت کرد و نقطه قوت سفر راهیان نور به شمار می آید این است که ؛ این سفر معنوی، مصداق کاملی برای آیه  "قل سیروا فی الارض "  است .
چرا که انسان در سفر نکات و تجربه های متفاوتی را نسبت به دنیای پیرامون خود کسب می کند و با وفق دادن خود با محیط و یک همزاد پنداری با ساکنان آن می تواند کامل ترین تأثیرات را کسب و بهترین آموزش ها را از پیرامون خود بگیرد .
می توان گفت : ( هنرمندی محیط در تاثیر گذاری بر ذهن و فکر و جسم فرد، درست همان رسالت سفر است. این مهم در بحث کاروانهای راهیان نور هم مصداقی عمل پیدا می کند.)
گستردگی دایره مخاطبان این سفر معنوی خود یکی دیگر از نقاط قوت و تأثیر گذار در "راهیان نور "
1.بازماندگان و سفیران فرهنگ دفاع مقدس که شامل  خانواده های معظم شهدا و ایثارگران ،جانبازان و رزمندگان دیروز شهدا و میزبانان اصلی مهمانهای شهدا  می شوند.
2.نسل سوم و چهارم انقلاب که دغدغه مندان  فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب با این قشر به صورت مستقیم کار دارند و حامل پیام های ناب برای  این قشر هستند.
3.عموم مردم  و مهمانان خارجی که پیام فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی  ایران  را  شنیده و برای درک و لمس کردن  واقعیات از نزدیک به این مناطق سفر می کنند.

از آنجایی که هیچ کار بزرگی بدون برنامه ای مدون صورت نمی گیرد و یا حداقل به اهداف اصلی خود نایل نمی شود ؛ دقت عمل در چگونگی اعزام کاروان ها نیز خود امری مهم است از این رو معمولا اعزام کاروان های راهیان نور در ماه های پایانی سال که منتهی به اغاز سال جدید می شود؛ صورت می گیرد.
این موضوع از سه جنبه مهم بررسی می شود:1- استفاده از ظرفیت تعطیلات نوروزی جهت استقبال همه گروه های مخاطب2 -مناسب بودن آب و هوای مناطق عملیاتی جنوب  در استان خوزستان در این فصل و فراهم بودن تسهیلات نوروزی جهت رفاه حال مسافران 3 -همراه و در کنار شهدا بودن هنگام تحویل سال نو که برکات معنوی بسیاری دارد. 

صد البته که باید در نظر داشت ، نسل بصیر و آگاه جامعه در ابعاد مختلف الگوپذیری ، خواهان بیان واقعیتهای موجود در مدلی است که به او ارائه می شود . تصویری به دور از حاشیه و اغراق و اغماض.
ظریفترین و دقیق ترین بخش کار اینجاست که اگر بتوانیم موفق عمل کنیم ؛ به عمق اهداف خود رسیده ایم.
باید قبول کنیم که در این عرصه هنوز نتوانستیم این گنجینه ناب را دقیق و لطیف استخراج و به درستی معرفی کنیم . برای مثال اگر درمورد بیان شخصیت شهدا طوری عمل کنیم که جوان امروزی ما شهادت و شهید را یک اسطوره ای دست نیافتنی ببیند ؛دشمن با جایگزین کردن الگوهایی عینی و دست یافتنی ، پایان کار ما را به گونه ای دیگر و به نفع خود رقم خواهد زد.
اگر ما در تعریف و نقل تاریخ جنگ تحمیلی، ناکامی ها ،لحظات سخت و جانفرسا و پیروزی ها و خاطرات دلنشنین و فرهنگ ناب جبهه را در جایی مناسب خود بیان کنیم تا مخاطب کمترین شبه ای برایش باقی نماد ، قطعا موفقیتی انکار ناپذیر را در طول مدت زمان درک خواهیم کرد .

چرا که هریک از تک تک زائران مناطق عملیاتی سفیرانی هستند که دیده ها و شنیده های خود را برای دیگر افراد و دوستان نقل می کنند  میل و اشتیاق آنها را برای درک این فضا و لمس واقعیت های زیاد می کنند و  این خود بهترین نوع روش تبلیغ فرهنگ دفاع مقدس است.
از بعد باید گفت اینگونه سفرها با آسیب شناسی های دقیق و کارشناسی شده باید نقاط ضعف خود را برطرف کنند . یکی از  مسائلی که زائران سفر راهیان نور مخصوصا جوانان با آن دست به گریبان هستند ، گم کردن و یا کم رنگ شدن مفاهیم زیبایی است که در مناطق عملیاتی کسب کرده اند.
نباید فراموش کرد که این اتفاق قابل پیش بینی ، خود یک آسیب جدی است که می بایست با ایجاد یک شبکه ارتباطی بسیار قوی حتی در همان فضاهایی که دشمن مارا تهدید می کند – شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای – تبدیل به فرصت شود.
از آنجایی که هر چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند می توان گفت :نقش راویان دفاع مقدس در این بین از همه پررنگتر است. زیرا انتقال و ثبت و جایگزین کردن فرهنگی ناب ،  نیازمند زبان ، بیان فصیح و بلیغ است که این مهم با نقش راویان گره عمیق خورده است.
کار روایتگری نباید با سخنگویی اشتباه گرفته شود. بلکه سخنوری ابزاری کار آمد در دست راوی جهت انتقال صحیح و بجای این فرهنگ است. کار روایتگران صرفا بیان حوادث و رخدادهای معطوف به جنگ نیست. یک راوی خوب و کار آمد مخاطب شناس خوبی است که جامعه شناسی و تاریخ را به درستی  می داند با مبانی سیاست بیگانه نیست و اهل مطالعه و تحقیق است .
او با مطالعه در سیره و منش شهدا با درکی نسبی از الگوهایی که معرفی می کند در انتقال آنچه که مخاطب نیاز دارد به قوی ترین صورت ممکن نیاز سنجی کرده و اصلی ترین وظیفه و رسالت خطیر خود یعنی پایداری آموزش هایش را به سرانجام می رساند .به همین خاطر تربیت و آموزش راویان جوان بسیار مهم است . 
یک روایتگر زبده باید بداند ؛ در روایتگری سلیقه شخصی راوی دخیل نیست. یک جا حتی سکوت راوی  خود منتقل کننده ، سخت ترین مفاهیم است . استفاده از اغراق نه تنها در شناساندن موضوع بر مخاطب موثر نیست بلکه  می تواند نتیجه عکس هم در پی داشته باشد.دست نیافتنی معرفی کردن شهدا و ماورایی معرفی کردن فرهنگ دفاع مقدس از افات این فرهنگ است که می بایست راویان ما مد نظر قرار دهند.
قدر مسلم ایجاد تسهیلات مناسب جهت سفر به صورت خانوادگی به مناطق عملیاتی در ایجاد انگیزه جهت بیشتر شدن اشتیاق مردم به اینگونه سفرها مهم است . اینکه خانواده ها  تصمیم می گیرند ، ایام نوروز را در این مناطق بگذراند خود نشان از شور و اشتیاق آگاهانه مردم جهت آشنا شدن و انس پیدا کردن با فرهنگ شهید و شهادت دارد. عجین شدن مسافران با آرامش معنوی در کنار آرامش خانوادگی ، درست همان چیزی است که دنیای مدرن امروز در عصر حیرانی و استرس  به دنبال آن است و "راهیان نور" منبع الهام و مولد این اکسیر می تواند باشد.
نباید فراموش کرد که ، نوع نگرش جامعه ما به کاروان های راهیان نور مبتنی بر مقیاس سنجی این سفر در بعد فرهنگ ملی و دینی است که می تواند نقش کلیدی در تبیین راهبردهای کلان حکومت و نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
اینکه مسئولان و دست اندر کاران به این فکر افتادند تا از این ظرفیت بالا در جهت اثر بخشی قدرت نرم انقلاب بر افکار عمومی دنیا استفاده کنند را می بایست به فال نیک گرفت. اما باید به این نکته توجه داشت که این میزان در مقایسه با حجم تهدیدات و آسیب های فراروی نظام اسلامی در مرتبه پایین تری است .
به نظر می رسد توجه بشتر و با برنامه به نکات ذیل می تواند ما را در در راستای تعمیق  و تعمیم بیشتر این فرهنگ به کل جامعه یاری کند
•استفاده بهینه از ظرفیت ها و مدیریت های مردمی و مردم نهاد کردن این برنامه به طوری که دولت و ستادهای راهیان نور صرفا نقش نظارتی و هماهنگ کننده بین بخش ها را ایفا کنند.
•به کارگیری بسته های تشویقی در قالب برگزاری مسابقات فرهنگی مانند مستند سازی و عکاسی و ...درجهت انعکاس پیام و تأثیر سفر راهیان نور.
•بهره گیری از توان حوزه های علمیه در جهت اعزام مبلغین آگاه به امور و مسائل روز  جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات زائران .
•استفاده مناسب از توان نهادهای فرهنگی و همچنین بهره گیری از راویان توانمند و مسلط به فنون روایتگری متناسب با ذائقه مخاطبان درجهت حفظ  و توسعه دستاوردهای این سفر معنوی .
•بالابردن ظرفیت استفاده از حمل و نقل ریلی کشور به جهت سرعت عمل در انتقال زائران وامنیت بالای آن.
•استاندارد سازی زیرساختهای استان خوزستان به جهت عدم تناسب امکانات فعلی  مانند مراکز درمانی و...دراین منطقه با جمعیت زائران و مهمانان کاروان های راهیان نور.
•برنامه ریزی مدون و منسجم برای پذیرایی از مهمانان کاروانها دریادمانهای شهدا.
•استفاده از توان دستگاه های اجرایی استانهای خوزستان و همجوار جهت سرویس دهی مناسب به کاروانهای راهیان نور.

نباید فراموش کنیم که در جنگ نرم هدف دشمن نابودی زیرساختها و بسترهای یک سیستم  حکومتی است. در قدرت نرم حفظ این زیرساختها و بسترها راهبرد اصلی است. اگر هر سیستم و حکومتی بخواهد از امنیت نسبی در حوزه های سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی برخوردار شود و تهدیدات را به فرصت تبدیل کند، بایستی به تقویت منابع قدرت نرم خود بپردازد.
استفاده از ظرفیت اردوهای راهیان نور دقیقا به عنوان منبعی از قدرت نرم حاکمیت ایران درمواجهه باجنگ نرم دشمن است. پس باید  در این زمینه سرمایه گذاری مادی و معنوی مطلوبی داشته باشیم. راهیان نور با مؤلفه هایی چون  ایثار،گذشت،شهامت وشهادت ؛ می تواند به عنوان سرمایه ای معنوی برای امت ایران، انقلاب اسلامی رابیمه و مکر دشمنان را خنثی  کند .



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/1/4 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک