سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

یک کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با طنین یاس:
بصیرت، وحدت، قانونمداری و اخلاق سیاسی؛ محور خلق حماسه سیاسی
کارشناس ارشد اندیشه های سیاسی در اسلام: بصیرت، وحدت، قانون مداری و رعایت اخلاق سیاسی مهمترین الزامات خلق حماسه سیاسی است.
منیره غلامی توکلی
قلمدون ، مصطفی دولت آبادی ، کارشناس مسائل سیاسی

مصطفی دولت آبادی، مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس، با تأکید بر اینکه در سال 1392 مهمترین هدف پیش رو در حوزه سیاسی و اقتصادی برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین مقاومت و مدیریت در برابر تحریم های اقتصادی در فضای بین المللی است؛ مهم ترین الزامات خلق حماسه سیاسی را توجه به چهار محور 1) بصیرت 2) وحدت 3) قاونمداری و 4) رعایت اخلاق سیاسی برشمرد.  

وی با اشاره به نام گذاری امسال به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، تصریح کرد این نام گزاری یا بهتر بگویم تعیین استراتژی توسط مقام معظم رهبری ، ریشه در تحولات داخلی و خارجی حاکم بر کشور، منطقه و جهان و شناخت عمیق معظم له از شرایط و مصالح کشور دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی، سیر نام گذاری سال ها توسط رهبر معظم انقلاب را  به دانه های تسبیح تشبیه کرد که در امتداد استراتژی های نام گذاری سال های گذشته صورت می گیرد و افزود از این رو برای حرکت موثر در این پلان استراتژیک ابتدا باید اهداف، شرایط موجود، تهدیدات، الزامات و راه کارها را شناخت، سپس با طراحی تاکتیکی و تکنیکی رسیدن به اهداف را عملیاتی کرد.

وی در خصوص الزامات خلق حماسه سیاسی به خبرنگار طنین یاس گفت: بصیرت به عنوان شناسه شناخت دشمن و حفظ آرامش روانی جامعه، وحدت به عنوان رمز پیروی ملت ایران و قانون مداری شرط اولیه حضور در انتخابات و رعایت اخلاق سیاسی از ملزومات خلق یک پدیده دارد.  

این مدرس دانشگاه در توضیح چهارچوب یاد شده اظهار کرد:

1)    بصیرت زیر بنای حماسه سیاسی :

بصیرت از مثلث دشمن شناسی، شناخت اهداف دشمن و حرکت در خلاف مسیر تبیین شده توسط او تشکیل شده است. به طور مثال بر هم زدن امنیت و آرامش روانی جامعه و متشنج کردن فضای افکار عمومی از مهمترین نقشه های دشمن طی سال های اخیر بوده است. لذا مسئولین و صاحبان تریبون و نخبگان سیاسی باید با بصیرت و شناخت لازم از هرگونه اقدام و اظهار نظری که موجب تشویش اذهان عمومی و برهم زدن امنیت روانی و ذهنی مردم در فضای رسانه ایی می شود؛ پرهیز کنند.

وی یادآور شد، این مسئله در فرمایشات مقام معظم رهبری هم آنجا که فرمودند: «از امروز تا روز انتخابات هرکسی احساسات مردم را در جهت اختلاف به کار بگیرد؛ قطعاً به کشور خیانت کرده است» ـ 10/8/91 دیدار با دانش آموزان و دانشجویان ـ  تبلور داشته است.

2)وحدت ، محور خلق حماسه سیاسی :

مهمترین مولفه ای که می تواند یک جامعه را در کلیه شئون فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به سمت اهداف مورد نظر هدایت کند، مقوله وحدت ملی است.

دولت آبادی در ادامه با اشاره به اینکه وحدت همان عنصری است که امام خمینی(ره) از آن به عنوان رمز پیروزی این ملت بر طاغوت نامبرده است، افزود: وحدت همان عاملی بود که استقامت این مردم را در هشت سال دفاع مقدس رقم زد. این وحدت است که هر سال در 22 بهمن ماه یک حماسه ملی را می آفریند، این وحدت است که عامل خلق حماسه یوم الله بصیرت و ولایتمداری در نهم دی ماه 1388 شد و در نهایت این وحدت است که می تواند محور خلق یک حماسه سیاسی در سال جاری باشد .

این کارشناس مسائل سیاسی در شرایط فعلی، وظیفه کلیه سیاسیون، مسوولین، همه آحاد جامعه، جریان های فکری فرهنگی و سیاسی و رسانه ای را پرهیز از هر گونه اقدام و رفتاری دانست که موجب خدشه دار شدن مقوله وحدت ملی می شود.

وی از برخی جریانات به اصطلاح فرهنگی و مذهبی که متاسفانه داعیه دار ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار هستند، اما همواره اقدام به توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی می کنند به عنوان "غضنفرهایی که گل به خودی می زنند ! " یاد کرد و گفت: باید همه در مسیر تقویت وحدت ملی بین کلیه اقوام ، مذاهب و طیف ها و سلایق مختلف فکری و فرهنگی جامعه ایران حرکت  و زمینه یک حضور پر شور و شعور همگانی و حداکثری را در انتخابات فراهم کنیم .

3)قانون مداری شرط لازم برای حضور در عرصه سیاسی :

شرط لازم و اولیه حضور در یک مسابقه پذیرش ضوابط و قوانین حاکم بر آن است. به طور مثال وقتی یک ورزشکار وارد عرصه مسابقه ورزشی می شود از قبل این پیش فرض را قبول کرده که قوانین را بپذیرد و از حکم داور مسابقه هم تبعیت داشته باشد. حال اگر به داور اعتراض دارد، باید به ساز و کارهای قانونی مراجعه کند نه اینکه بگوید من از ابتدا نه داور را قبول داشتم و نه مقررات را و بعد هم بیایید در ورزشکاه جار و جنجال به راه اندازد و تماشاچیان و طرفداران خود را دعوت به شورش و اغتشاش کند، که به تعبیری باید به چنین افرادی گفت: تو قانون را قبول نداری ، غلط میکنی که قانون را قبول نداری ، قانون تو را قبول ندارد!

دولت آبادی با بیان اینکه  این مهم در عرصه منازعات سیاسی و انتخاباتی هم صدق می کند ادامه داد، کلیه افراد و جریان های سیاسی که می خواهند در عرصه انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 حضور داشته باشند باید از قانون تبعیت کرده، قواعد را بپذیرند و از هرگونه اقدام و موضع گیری که مغایر با قانون اساسی و نیز قانون انتخابات کشور است پرهیز کنند.

4)رعایت اخلاق سیاسی در امتداد معارف و اعتقادات دینی :

وقتی امام راحل و مقام معظم رهبری از شرکت در انتخابات به عنوان وظیفه شرعی یاد می کنند، یعنی فعالیت سیاسی و انتخاباتی با هدف خدمت به نظام و مردم در چهارچوب قانون اساسی مصداق عبادت و عمل الهی است.

دولت آبادی، لازمه عبادت و انجام عمل الهی در عرصه سیاست را رعایت اخلاق اسلامی و اخلاق سیاسی دانست. وی ادامه داد اصولاً یک مقوله الهی با رفتار غیر اخلاقی یک جا جمع نمی شود، از این رو باید با شناخت لازم از شاخص های اخلاق سیاسی مانند پرهیز از دروغ و افترا، عدم تهمت و حرز آبروی افراد، پرهیز از بی ادبی و فحاشی سیاسی، پرهیز از تخریب چهره و ترور شخصیت رقیب و... ضمن رعایت اخلاق سیاسی در امتداد معارف و اعتقادات دینی یک حماسه سیاسی زیبایی را خلق کرد.

 



نوشته شده در تاریخ شنبه 92/1/24 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک