سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

با نگاه به زندگی مادران شهدا، توشه معرفت برچینیم /  همیشه شایستگان تقدیر و سپاس

مادران شهدا

به گزارش قلمدون به نقل از طنین یاس تاریخ بشریت مدیون تلاش مادران وظیفه شناسی است که ضرورت‌ها و نیازهای زندگی را احساس  و میان آن‌ها توازن ایجاد می‌کنند، آنان در مقاصد کلان شریعت، سلامت نسل، نفس، عقل و دین اهمیت بسزایی دارند و تأمین آن‌ها در گرو توان مادران است.

"مادری" ارزشمند‌ترین سرمایه  است، چرا که وظیفه ی "مادر" ساختن انسان است. در واقع یک ملتِ استوار، ملتی است که مادران موفقی داشته باشد.

اگر می‌خواهیم مقاصد کلان و خرد شریعت را در نظام خلقت تأمین کنیم باید هر چیزی در جایگاه خود قرار بگیرد و اگر جایگاه مادری را دقیقاً در جایگاه ریشه‌ای خود قرار ندهیم ، همانطور که در فرهنگ غربی نقش و جایگاه "مادری" مورد تهدید قرار گرفته ،  خلأ این نقش،  نسل فعلی و آینده را با چالش‌های جدی و نابودی تربیتی مواجه می سازد.

مکاتبی جعلی مانند فمنیسم به شدت این جایگاهِ والا را تخریب و آن را تحقیر می‌کنند، داعیه داران حقوق بشر موضوعاتی همچون آزادی را مطرح می‌کنند تا بتوانند در جهت اهداف و سیاست گذاری‌های خود از زن استفاده ابزاری  و هویت‌های ارزشی که "مادر" باید به نسل‌های بعدی منتقل کند را از او زایل کنند.

در پروتکل‌های صهیونیستی تأکید شده است جهت تحت سلطه قرار دادن نسل آینده باید خانواده  استحاله گردد  و محور اصلی خانواده که مادر است باید هدف قرار گیرد و زندگی مادی و تمایلات فردی ارزش شود.

در حالی که تکریم مادر دوام و بقای ارزش‌های انسانی  و اعتلای فرهنگ در جوامع بشری را در پی خواهد داشت.

شرایطی که زنان و مادران  فراهم می‌آورند، موجب رشد و تربیت می شود تا انسان در مسیر کمال گام بردارد؛  امام خمینی (ره) معراج مرد را از دامن زن می‌داند؛ زیرا زنان مؤمن و پاکدامن زمینه رشد و بالندگی و معراج آسمانی مردان  را فراهم می‌کنند.

زن نه تنها در خانواده اش نقش مهمی برعهده دارد، بلکه نقش بسزایی در حوزه خلقت آدمی و تعیین موقعیت سیاسی و اجتماعی دارد.

شهید مطهری در مورد حضور موثر زنان در پیروزی انقلاب اسلامی می فرمایند: "این خود واقعیتی است که اگر زنان شرکت نمی کردند، انقلاب به ثمر نمی رسید. چون زنان نه فقط شرکت مستقیم شان موثر بود، شرکت غیر مستقیم شان یعنی تاثیری که روی شوهران، روی فرزندان، روی پدران و روی برادرانشان داشتند خود مسئله فوق العاده ای بود."

مقام معظم رهبری «مدظله» میفرمایند:

"زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. ... در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که می‌توانند تعریف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش، و در ساحت حفظ خانه‌ی سالم و خانواده‌ی متعادل، و در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد امر بمعروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن‌بستهای بزرگ را درهم بشکنند."

سالروز وفات حضرت ام‌البنین «علیها‌السلام» بهترین بهانه برای تجلیل از مادران و همسران شهداست و فرصت خوبی‌ برای توجه بیشتری به این بزرگواران است

زندگانى حضرت ام‏البنین «علیها‌السلام» همواره با بصیرت مبتنى بر علم و معرفت  به امامت و توجه به زمان و مسایل مربوط به آن  بوده است.  در زندگى سراسر مهر و عاطفه و مبارزه به عنوان همسر شهید، رسالت‏خویش را به خوبى انجام داد  و به عنوان "مادر شهیدان" فرزندانى تربیت کرد که حامی و فدایى ولایت و امامت‏ بودند و هر 4 تن در کربلا قربانى آرمانهاى «ولى‏» و «امام‏» خویش شدند و بدین وسیله بر صحیفه تربیت حضرت ام‏البنین «علیها‌السلام» امضاى سبز مولاى متقیان حضرت على(علیه السلام) قرار دارد.

در سایه سار ولایت و تربیت اهل بیت (ع) چشمه ساران زلالی همچون حضرت ام البنین «علیها‌السلام» آن شهید پرور حماسه کربلا، نشو نما میگیرد و از جویبار معرفت آن، مادران شهید پرور انقلاب اسلامی جلوه گری میکنند،  مادران شهدا  به عنوان  مربیان مردان خدایی و هنرمندان عرصه شهادت بس لایق تجلیل و تکریم اند.

روح بلند حضرت ام‏ البنین «علیها‌السلام» و صفات کریمه و عظیمه وى نام او را به بلنداى آفتاب زنده نگاه داشته است و در پرتو صفات این بانوى فاضله انسانهایى تربیت ‏شده ‏اند که در تاریخ ماندگار خواهند بود.

امروز نیز بخصوص در جامعه ما و بویژه در میان خانواده شهدا و بالاخص در جمع مادران شهدا، نمونه های فرزانگی و عظمت روح کم نیستند. بانوانی که تحصیلات عالیه ندارند، ولی در دانشگاه بندگی خدا و وارستگی از مظاهر و ظواهر دنیای فانی، به قله های معرفت دست یافته و با چشم بستن از لذایذ زودگذر مادی، چشم دلشان به حقایق عالم باز شده است.

خورشید همواره در چشمان مادرانى طلوع می کند که به دور دستها خیره شده‏ اند و براى فرداها مردان و زنانى می پرورانند تا در زمین، این امانت الهى، جانشینى آسمانى باشند.

دامان تربیت مادران، مهد پرورش انسانهاى پاک و خدایى است و ما با نگاهى درس‏ آموز از زندگانى این مادران توشه معرفت ‏برمی چینیم.

تعظیم و تجلیل از مقام رفیع  مادرانی که در دفاع و ثبات مسیر انقلاب و کیان اسلامی، نقشی شایسته ایفاء کردند و سربلند از میدان عمل فایق آمدند. همسران و مادران شهدا، با تدین و شجاعت ، همسران و فرزندان خود را برای دفاع از میهن اسلامی به جبهه‌ها اعزام کردند تا ضمن دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، امنیت و آسایش نصیب ملت ایران شود. مادران و همسران گرانقدر شهیدان ، بهترین نمونه والگوی صبر وصلابت ، یادگاران ارزشمندی هستند که همواره شایسته تقدیر وسپاس همه افراد جامعه بوده و خواهند بود.

 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/2/4 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک