سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
تابلویی از بهار خزان زده کتاب و کتابخوانی
 
قلمدون: بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب، دیروز کار خود را به پایان رساند. این نمایشگاه   به مدت 11 روز در مصلی تهران  میعادگاه و میزبان دانشجویان، دانش آموزان، محققان و اهالی مطالعه بود، البته در برخی از ساعات روز با حضور هنرمندان، مسئولان دولتی و لشکری فضایی متفاوت را نیز تجربه می کرد. نشست های مختلفی که در غرفه ها و سالن های همایش نمایشگاه برگزار می شد، برگزاری مسابقات گوناگون و بلوتوث ها و همچنین سعی برخی از انتشاراتی ها در استفاده از نام سال برای جلب بازدیدکنندگان بیشتر در عین حال که می توانست بهار طبیعت را به بهار مطالعه پیوند بزند اما سوز خشک و خشن گرانی کتاب ها این بهار را خزان زده کرده بود

اگر مصلی تهران زبان گویایی داشت، حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و بازدید دو ساعته ایشان از غرفه ها زیباترین خاطره ها و سخنان ایشان سودمندترین سخنان در وادی مطالعه و کتابخوانی را زیبا ترین خاطرات خود بر می شمرد.

البته امسال هم نمایشگاه بین المللی کتاب با معرفی دو شهید شاخص سال طاهره سادات هاشمی و شهید عبدالحمید دیالمه و شهید سلیمان خاطر از کشور مصر، بهار در بهار نمایشگاه! را رنگ و بوی آلاله های ایثار و شهادت داده بود. کسانی که روایت قهرمانی ها و پهلوانی هایشان عناوین بسیاری از کتاب های موجود در نمایشگاه بود.

از بین سازمان های شرکت کننده در این نماشگاه، غرفه سازمان بسیج جامعه زنان کشور با کتاب هایی در معرفی شهدای زن سعی در تبیین جایگاه زنان در انقلاب اسلامی و نقش حماسی و ایثارگرانه آنها در میادین مختلف دفاع از انقلاب داشت.

سازمان بیناد شهید و امور ایثارگران و سازمان بسیج مستضعفین نیز از دیگر سازمان های ارزشی بودند که در این نمایشگاه سعی داشتند، فرهنگ ایثار و شهادت را در قالب کتاب هایی در معرفی شهدا و خاطرات ایثارگران و یادگاران هشت سال دفاع مقدس در بین بازدیدکنندگان و علاقمندان به این دوران طلایی انقلاب اسلامی ترویج و بسط دهند.

زهرا شاهسون، یکی از بازدیدکنندگان غرفه سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه شناخت زنان ایثارگر و مشخص کردن جایگاه زنان در این زمانه که دختران جوان ما دچار گم شدگی در هویت ایرانی - اسلامی بوده و به دنبال الگویی قوی و زیبا هستند، نه تنها یک وظیفه که یک واجب فرهنگی و ملی است گفت:  من بسیار خوشحالم که زنان بسیجی ما با بصیرت برگرفته از ایمان و اعتقادات راسخ به آرمان های انقلاب در این راه قدم هایی خوب و محکم برداشته اند. اما باز هم این تلاش ها در برابر هجم بالا و شأن متعالی زنان رزمنده و ایثاگر ما بسیار کم است و هنوز شهدای زن در مظلومیت قرار دارند.

در گوشه ای از راهروی نماشگاه تعدادی زیادی از جوانان تجمع کرده اند، لهجه زیبای هر کدام معرفی کننده استان محل زندگیشان است . به جمع آنها می پیوندم ، از کیفیت آثار ارائه شده چندان راضی نیستند و یک از آنها با دلخوری می گفت: حتی در پیدا کردن غرفه مورد نظر راهنمایان و اطلاعات نمایشگاه کمک چندانی نمی کنند و این مشکلات زمان بیشتری از ما برای خرید می گیرد.

حجت الاسلام دانش رحمانی نیا، در خصوص کیفیت و کمیت بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: با توجه به قدمت نمایشگاه بین المللی کتاب انتظارات بیشتری از دست اندرکاران و انتشاراتی های شرکت کننده در این نمایشگاه می رفت.

وی ادامه داد؛ با توجه به اینکه  من چند سالی است از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید می کنم می توانم بگویم: نمایشگاه امسال تهران از برخی جنبه ها با سال های گذشته متفاوت بود، زیرا تغییر قیمت و متغیر بودن قیمت کاغذ نقش عمده ای را در بالا بودن نرخ کتاب ها و به تبع کاهش بازدید و پس از آن هم کم شدن درصد مطالعه و تحقیق رادر بین مردم سبب شده است.

در راهروها که قدم می زدی علاوه بر رنگ های جلد کتاب ها و تبلیغات مؤسسات و انتشاراتی های مختلف که فضا را مانند گلستانی برای اهالی مطالعه کرده بودند ؛ رنگ های عجیب و غریب صورت های بزک کرده برخی از بازدیدکنندگان ، مانتوها و لباس های نامتعارف برخی از دختران و پسران و خنده های بلند ... می توانست ساختار شکن ترین مباحث نمایشگاهی باشد که عنوان نمایشگاه کتاب را به خود اختصاص داده است.

میترا خسروبیک کارشناس مسائل فرهنگی با تأکید بر اینکه در فضاهای نمایشگاهی که مهم ترین عامل حضور بازدیدکنندگان خرید مایحتاج زندگی است و کتاب مهم ترین وسیله برای تغذیه فکری و روحی مردم کشور است ، وقتی قدرت خرید پایین می آید خواه نا خواه حضور جوانان می تواند فلسفه دیگری پیدا کند .

او وقت گذرانی در نمایشگاه کتاب را مولود پایین آمدن قدرت خرید جوانان و نتیجه مطالعه کم در عمق فرهنگ ایرانی – اسلامی می دانست و گفت: یکی از راهکارهای مبارزه در برابر تهاجم فرهنگی و مقابله با فرهنگ های وارداتی ، اشاعه فرهنگ غنی ایران اسلامی در قالب کتاب است که متأسفانه باز هم در نمایشگاه بخصوص در زمینه رمان ها و کتب تاریخی بیشتر با قلم نویسندگان خارجی رو به رو هستیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی ، کتاب های رشته های علوم انسانی و ادبیات را مهم ترین کتب در عرصه فرهنگ دانست و افزود : متاسفانه در رشته های مهم  و تأثیرگذار دانشگاهی از زیر مجموعه های علوم انسانی بیشتر آموزه ها و کتب از نویسندگان و نظریه پردازان خارجی است .

این می شود که جوان ما با تغذیه فکری از سوی غرب و با تأثیر پذیری از شبکه های ماهمواره ای و ... حتی نمی تواند تشخیص دهد که برای شوخی و گذران اوقات فراغت چه فضاهایی را انتخاب کند و با دیدن کتاب هایی که بیشتر نویسنده های آن خارجی هستند آن اعتماد به فرهنگ و قدرت علمی کشور را از دست می دهد .

هما داهی، غرفه دار انتشارات فرهنگ در خصوص نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و مشکلات آن به خبرنگار سایت طنین یاس گفت: از نظر کمیت و کیفیت کار، امسال  ما افت شدیدی روبرو بودیم حتی می توان گفت این موضوع نامبارک در  کیفیت خدمات رفاهی هم به غرفه ها نیز تأثیرگذار بود.   

وی افزود: در نمایشگاه سال 92 آمار بازیدکنندگان نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم گیری داشت و قدرت خرید از سوی مردم ، پایین آمده بود  که علت اصلی آن گرانی  و تحریم ها است.

 مسؤول غرفه انتشارات منشور هم ، اوضاع استقبال بازدید کنندگان از  بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب را دلیل گران بودن قیمت کاغذ نامطلوب عرض یابی کرد و گفت: امروز انتشارات کتاب های مذهبی و دینی ما در حال تعطیل شدن هستند که ما توقع داریم با  پیگیری مسؤولان و حتی شده سیاست ها تشویقی مثلا در دسترس قرار دادن ورق با قیمت های کمتر به اینگونه انتشاراتی ها، قیمت کتب های مذهبی پایین تر بیاید تا استقبال مردم بتبع بیشتر شود.

وی در بخشی دیگر صحبت هایش به کمبود بن های کتاب در دست طلاب و دانشجویان اشاره کرد و ابراز داشت:  با بن های 25000 هزار تومانی که در دست دانشجویان، فرهنگیان و طلاب بود به نظر می رسد آنان حتی نتوانند بخشی از کتاب های مورد نیاز خود را خریداری کنند.

صدای خریداری که با تعجب قیمت پشت جلد را به فروشنده نشان می داد و می گفت: شما حتی از قیمت مندرج روی جلد هم کتاب را گران تر می فروشید! به سایر بازدیدکنندگان این فرصت را داد که آنها هم با دروغ خواندن تخفیفات برخی از انتشاراتی ها حداقل صدای اعتراضشان را به گوش سایر خریداران برسانند!! روح الله انصاری در این باره به خبرنگار طنین یاس گفت: امسال با این که هر غرفه ای قرار بود ده درصد تخفیف بدهد اما ما شاهد آن بودیم که حتی درصدی هم از قیمت روی جلد بیشتر می گرفتند. شاهین شورایی با اعتراض به اینکه صحبت های ما به گوش کسی نمی رسد و تأثیری ندارد گفت : بهار کتاب و کتاب خوانی ما ایرانیان هر سال به خزان نزدیک تر می شود.

سوسن صادق نژاد نگاهی متفاوت به اوضاع نمایشگاه داشت او با دلخوری گفت: بیشتر غرفه هایی که مربوط به مسائل دینی و مذهبی نمی شدند در بهترین فضاها با دید خوب قرار داشتند و این موارد فضا را برای خارج کرذن نمایشگاه از حالت اسلامی و ایرانی کمک می کرد مثلا من برای پیدا کردن غرفه حضرت زهرا (س) کلی گشتم و وقت گذاشتم  هر ساله غرفه حضرت زهرا(س) در داخل شبستان بود؛ اما چرا امسال به جایی که در دسترس بازدیدگنندکان نبود برده شده است! این سیاست ها و اولویت بندی ها  برای کشور اسلامی ما جای تعجب دارد .

رضا میرزایی نیز در ادامه صحبت های همسرش گفت:چرا تبلیغات کتب دینی کمه  اما کتاب های غیر دینی  تبلیغاشان بسیار است؟ و بعد با اشاره به تعدادی از جوانان با لباس ها و حرکات عجیب گفت: بعضی از بازدیدکننده نما ها ! هم بجای خرید کتاب، خودشان را با چیزهایی مثل لواشک، ساندویچ و فست فود و حتی عروسک سرگرم کرده بودند تا شاید مرهمی باشه بر زخم های پول نداشتنشان.

خلاصه نماشگاه بیست و ششم با تمام کاستی ها و نقاط قوتش به پایان رسید و هم مسئولان و هم انتشاراتی ها فرصتی یک ساله دارند تا با بهره گیری از آنچه تجربه کرده اند ، نماشگاهی پر بار تر را برای سال آینده تدارک ببینند.

سازمان های ارزشی و انتشارات وابسته به دانشگاه هم باید عزم خود را جزم کنند تا با قدرت بیشتری در نمایشگاه سال بعد حضور داشته باشند و خانواده ها هم در پرورش فکر و اخلاق فرزندان خود برای حضور در فضاهایی مانند نمایشگاه کتاب کار کنند تا فرزندان آنها در نمایشگاه بیست و هفتم درصدی به فضای کتاب و کتابخوانی نزدیک تر شوند .



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/2/22 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک