سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

شروع همه دوستی ها و سرآغاز تمام صحبت ها با سلام است . سلام واژه ای که خداوند نیز آن را برای بهترین بندگان خود اختصاص داده است و این خود نشانه بزرگی است که به هر کسی نباید سلام کرد و در سلام کردن از هم پیشی گرفت چرا که خداوند در سلام به بندگان شایسته اش پیش قدم بوده است .

 گل  و دوستی


از دید معارف و اندیشه های اسلامی ، سلام کردن آدابی دارد که رعایت آن می تواند دوستی های را محکم تر و محبت ها را بیشتر کند . از نظر اسلام سلام بزرگ تر بر کوچکتر نشانه ای است که می تواند باعث برانگیخته شدن حس احترام پذیری کودک شده و سلام کردن کوچک تر به بزرگ تر نشانه های معرفت و شعور را در او متجلی سازد . سلام نکردن در اکثر جوامع بشری نشانه دلگیری افراد از یک دیگر است و هر چه سلام محکم تر و با لخند ادا شود تأثیر روانی بیشتری بر مخاطب می گذارد . ادای کامل واژه سلام هم چه از نظر ادبی و چه از نظر اخلاقی و روانشاسی بسیار مهم و حاوی پیام های بسیار زیادی است . از این رو می توان گفت در دین مبین اسلام آداب سلام کردن به شرح ذیل است .


آداب سلام کردن

قبل از هر کلام ، سلام کنید 2_ کوچک تر به بزرگ تر سالم کند 3_ یک نفر بر دو نفر سلام کند 4_ افراد  کم بر زیاد سلام کنند 5_ سواره بر پیاده سلام کند 6_ رهگذر بر ایستاده یا نشسته ، سلام کند 7_ بلند سلام کنید8_ سلام کردن مستحب و جواب آن واجب است 10_ به طور کامل و صحیح سلام کنید.

 

اما همان طور  گفتیم ، سلام واژه ای متبرک شده به لفظ خدایی است. خداوند آن را برای بندگان صالح خود به کار می برد از این رو می توان گفت که هر کسی شایسته سلام کردن نیست و اما جواب سلام واچب است . در اندیشه های اسلامی به این گروه از افراد می توان سلام نکرد :

به این افراد سلام نکنید

1_ بت تراش 2_ انسان مست 3_ قمار باز 4_ مشرک 5_ فحاش 6_ اهل تهمت 7_ کسی که در حال نماز است 8_ کسی که در حال قضای حاجت است9_ کسی که در حمام است 10_ اهل فسق 11_ سالم مردان بر زنان جوان.



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/3/27 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک