سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

قلمدون :  چرایی و چگونگی خواستگاری کردن و همچنین با خواستگار مواجه شدن یکی از بزرگترین و شاید بتوان گفت مهم ترین سوالات ذهنی جوانان است که می توان گفت : موفقیت آمیز بودن یا شکست شروع یک رابطه را می توان در ساعت اولیه آشنایی رقم بزند. این بدیهی است که اگر جوانان ما چه پسر و په دختر بدانند که از ابتدا با توجه به نگاه دین و اندیشه های اسلامی با چه طرز فکری و با چه معیارهایی وارد جریان خواستگاری شوند قطعا با درصد  موفقیت بیشتر می توانند از این آزمون خارج شوند.

مهم ترین مسائل مطرح در خواستگاری ؛ ازدواچ

خالی از لطف نیست  گل تقدیم شما

از دیدگاه اسلام به روایت سید محسن حجازی زاده پسر و دختر باید :



  1_ هم شأن خود را انتخاب کنید 2-  همسر یا شوهر خود را خود انتخاب کنید لیکن به پدر و مادر هم کاملا احترام بگذارید 3- دوران عقد را طولانی نکنید که برای جدا شدن بسیار حساس و خطرناک است 4-  همسر خود را قبل از عقد  کردن می توانید ببینید اما به شرط 


الف ) نگاه بدون قصد لذت باشد.


ب) ازدواج متوقف بر این نگاه باشد


ج) مانعی از ازدواج نباشد


5 قبل از عقد و خواستگاری با حفظ موازین شرعی با همسر خود صحبت کنید 6- از ازدواج با دختران و پسرانه کوچه و خیابان و یا تلفنی پرهیز کنید 7_ تحقیقات لازم را حتما انجام دهید حتی اگر آشنا باشد 8_ هیچ گاه از روی دلسوزی یا مسائل
متفرقه دیگر با کسی ازدواج نکنید که زندگی شما پایدار نیست 9_ دختران باکره بگیرد چون یادگیری آنها سریع تر ، محبتشان پایدارتر ، دهانشان خوش بو تر ، رحم هایشان خشک تر و پستان هایشان پرشیر تر است10 _ با دختران که گندم گون , فراخ چشم , سیاه چشم , بزرگ سر , میانه بالا گردنش خوش بو ، غوزک پایش پر گوشت و دارای موهای بلند هستند ازدواج کنید.11_ گر چه زیبایی دو طرف شرط است و تأکید شده اما شرط اصلی نیست و به تقوای همسر آینده خود نگاه کنید 12_ خانواده و فامیل همسر خود را مد نظر بگیرید 13_ از ازدواج با زنان نازا , کثیف ، لجباز و بد دهن بپرهیزید13_ به مال و ثروت همسر خود یا خانواده اش دل نبندید چون اینها باعث سعادت شما نمی شود15_  مهریه حق زن است اما آن را سبک بگیرید 16_ هر وقت تصمیم به ازدوج گرفتید دو رکعت نماز بخوانید و از خدا کمک و مدد طلب کنید ، چون زن مثل گردنبندی است که به گردن می اندازی 17_ همسر خود را حفظ کن و نگذار چشم اجنبی به او بیفتد 18_ بعد زا ازدواج اگر توانستید سریعا بچه دار شوید تا زندگی شما انس و الفت بیشتری پیدا کند19_ از لحاظ بدنی سلامت خانواده همسرتان را در نظر بگیرید20_ سعی کنید همسرتان حداقل سه تا هفت سال از خودتان کوچک تر باشد21_ به دین و ایمان همسر خود توجه کنید 22_ در ازدواج نگران مخارج زندگی نباشید 23_ ازدواج کنید تا روزیتان زیاد شود و شاداب شوید24_ روز جمعه برای خواستگاری بروید25_ با انسان های خوش اخلاق ازدواج کنید.


26_ حداقل نیاز انسان به روح خدایی مانند احتیاج نوزاد است به مادر، به همان میزان که جسم برای ادامه حیات به غذا و هوا نیازمند است روح و باطن نیز به هدایت الهی و روح ربانی محتاج است.


 آرامش جان زمین حاصل خیز است که دانه های خواست و نیاز در آن به خوبی می روید، نیازهای به حق خود را در یاد خداوند که آرامش جان و قلب است بکارید تا به خوبی تحقق یابند . خداوند همراه کسی است که با او همراه باشد. با توجه به خداوند و خواندن نام های او همراهی و پشتیبانی خدا را به سوی خود جلب کنید. به خداوند توکل کنید هر چه ارتباط شما با خدا بیشتر شود آرامش و نشاط بیشتری را در خود تجربه می کنید و هر چه ارتباط شما با خدا محدودتر شود؛ ترس و اضطراب بیشتری بر شما چیره می شود ، یار خدا بودن در واقع همان یاری کردن به خود است.


27_  خونسردی خود را حفظ کنید زمانی که احساسات شما جریحه دار می شود ، بهتر است این موضوع را مد نظر بگیرید که هر کسی صرفا می بیند که دیگری چه کار کرده است و این را در کانون توجه خویشتن قرار می دهد که خودش در این مشکل پدید آمده دخالت داشته است ، شیوه رفع مشکلات روان درمانی بر روی رفع مشکلات متمرکز شده و نیاز به چند جلسه مشاوره و یک پزشک که مورد اعتماد طرفین هستند بیشتر ندارد.


28_ درجدال های خانوادگی منصف باشیم هیچ ازدواجی عاری از درگیری نیست. اختلافات مشکل ساز نیست؛بلکه شیوه برخورد زوجین با یکدیگر باعث بروز اختلافات می گردد . به منظور پرهیز از جنگ و دعوا زوج ها باید هر هفته جلسه هایی برگزار کنند که طی آن آزادانه درباره ایده های جدیدشان با رعایت خونسردی به بحث بپردازند.


29_ یادبگیرید که به حرف های یکدیگر گوش کنید ؛ بگذارید طرف مقابل شما عقایدش را آزادانه بیان کند سپس آنچه را که گفته شد بدون کوچکترین اظهار نظر تکرار کنید به عنوان مثال : من دریافتم که تو چه می گویی ، آنچه تو احساس می کنی این است که .. افراد لزوما نمی خواهند تا با ایشان موافقت صورت گیرد بلکه مایلند دیگران آنچه را که روی داده , درک کنند.


30_ به دوستی ها فرصت دهید؛ زوج ها نباید انتظار داشته باشند که همسرشان به اصلاح خود پرداخته و تغییر یابد بلکه باید در نظر داشته باشند که خومد نیز در راه مشکلات گام بردارند به همسرتان فرصتی دهید امروزه زوج های درگیر، زمانی که می بیند رابطه زناشوئی شان دیگر آن گرمی و حرارت پیشین را ندارد سعی می کنند آن را گرم کنند؛ پس باید واقع گرا باشید جهت برپایی صلح و صفا در خانواده بهتر است به گذشته نگاه نکنید و با امید به بهبود و شرایط زندگی و تلاش در این زمینه در کالبد زندگی مشترکتان جانی تازه بدمد.


31_ برای مسائل و اختلافات بیهوده اقدام به طلاق گرفتن نکنید و بدانید طلاق مبغوض خداوند است و با طلاق کاری درست نخواهد شد و زندگی بر طرفین خصوصا خانم ها بسیار سخت و مشکل خواهد شد.


32_ به خاطر فقر نمالی و یا مسائل دیگر فرزندان خود را سقط نکنید که گناه بسیار بزرگیست و این  فرزندان در روز قیامت جلوی شما را خواهند گرفت و خواهند گفت که به چه جرمی ما را کشتید .


33_ قبل از ازدواج دقت، تحقیق ، فکر و مطالعه شخص و مشاهده و رؤیت و استخاره کنید . 34 _  همسر خود از نظر سلامت جسمی و روحی سالم باشد35_ در امر مشورت برای دختر و پسر خدا را در نظر بگیرید و تمام صفات خوب و بد دختر و پسر را بگویید که اگر بازگو نکنید در نزد خداوند مسئول خواهید بود. 35_ همسر خود از نظر سلامت جسمی و روحی سالم باشد36
_ چنانچه خواستید قبل از ازدواج صیغه محرمیت بخوانید مدت آن را طولانی نکنید که بسیار خطرناک است. 37_  محبت و دوستی همسرتان باعث دوری از پدر و مادر  و کم لطفی و بی احترامی به آنان نشود نه همسر خود را فدای پدر و مادر کنید و نه پدر و مادر را فدای همسر خود 38_  شناخت زمان ازدواج یعنی شکوفایی خواهش های طبیعی و فرا رسیدن زمان بلوغ جسمی 39_ آشنایی کافی با فلسفه ازدواج 40_  آگاهی و آزادی در انتخاب همسر ( بلوغ روانی ) 41بررسی همه جانبه از طریق مشورت با افراد مجرب و کار آمزموده 42_ استخاره پیش یک نفر عالم و وارد 43_ بعین مهریه به عنوان نشانه و رمز صداقت در خواستگاری و پشتوانه جهت بقای زندگی مشترک 44_ گفویت یعنی تناسب فکری و روحی زن و مرد 45_ ایمان 46_ اخلاق 47_ جمال و زیبایی .

 




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/3/27 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک