سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

قلمدون : روزه داری با شرط رعایت نکات تغذیه ای و جلوگیری از پایین آمدن فشار و قندخون هیچ منافاتی با ورزش کردن ندارد،روزه داری به انجام هرچه بهتر فعالیت های ورزشکاران نیز کمک می کند به طوری که بازیکنان حرفه ای شاغل در لیگ های معتبر فوتبال معتقدند نه تنها نگه داشتن بدن در اوج آمادگی فیزیکی طی ماه رمضان منافاتی با فوتبال مدرن ندارد بلکه روزه داری به یک مسلمان قدرت می دهد نه اینکه او را تضعیف کند.

ورزش و سلامت و رمضان

"ورزش" که همواره برای سلامتی جسم و روح به آن سفارش شده است ، در این ماه جلوه پررنگتری یافته و می‌تواند نقش خود دراین مهم را بهتروبیشتر ایفا کند. همچنین  "ورزش" نه تنها با "روزه" منافاتی ندارد بلکه اگربه‌صورت صحیح و اصولی انجام شود، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می‌شود واستقامت فکری و صبر آنان را تقویت می‌کند.

ورزش در زمان سحر برای ورزشکاران روزه دار را باعث تشنگی و ایجاد ضعف در فرد و هنگام عصر را باعث افت قندخون و در پی آن عامل سرگیجه می شود ؛ از آنجایی که فاصله بین غذا خوردن و ورزش کردن فرصت هضم غذا را پیدا کرده و خون به راحتی در عضلات ورزشکاران جریان می یابد کارشناسان معتقدند زمان مناسب شروع ورزش دو یا سه ساعت بعد از مصرف افطار است.

  انجام حرکات نرمشی و کششی، شنا و پیاده روی  برای حفظ  آماده و  نگه داشتن آمادگی عمومی بدن ضروری است.ورزشکاران سایر رشته های ورزشی نیز باید سعی کنند در ماه رمضان تمرینات ورزشی خود را سبک تر انجام دهند زیرا انجام حرکات ورزشی سنگین موجب از دست دادن نمک، آب زیاد و ضعف شدید در آنها می شود.


غذای افطار بهتر است سبک، پرکالری و سریع هضم باشد

غذای افطار بهتر است به علت سبک و پرکالری و سریع هضم مانند خرما، شله زرد، مقداری کمی شیر، کشمش، انجیرخشک و چای کمرنگ باشد تا به معده فشاری وارد نشود.

 مصرف آب و آبمیوه تازه  وپرهیز از نوشیدن آب زیاد و یکجا در افطار  ا که موجب بی حالی، ضعف و درد معده می شود ؛ توصیه نمی شود.

وعده سحر به هیچ عنوان حذف نشود

  به هیچ عنوان حذف وعده سحر  توصیه نمی‌شود، چرا که افت قند خون، کاهش تمرکز و پایین آمدن توان و کارآیی در طول روز مستقیما از حذف یا خوردن غذاهای نامناسب در سحری ناشی می‌شود. از این رو  بهتر است در وعده سحر غذایی معادل شام مصرف شود، وعده افطار مانند وعده صبحانه باشد و برای شام غذاهایی معادل وعده ناهار و یا کمی کمتر استفاده شود، مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده (غلات، برنج، نان، ماکارونی و سیب زمینی)، ماست و مواد فیبردار( انواع میوه و سبزی) را برای حفظ کارآیی بدن در طول روز در وعده سحر مناسب هستند.

 

ورزش و سلامت و رمضان

 شربت عسل (یک قاشق کوچک عسل به اضافه یک لیمو ترش تازه) در سحر به ورزشکاران کمک می‌کند که در طول روز دیرتر تشنه شوند.

از طرفی ،  مصرف زیاد نمک، دفع مایعات و اسید فولیک از بدن را از عوامل تشنگی است و  با داشتن یک رژیم متعادل و صحیح نمک کافی به بدن ورزشکاران می‌رسد و نیازی به استفاده از نمک اضافی نیست، همچنین میوه‌های متنوع و انواع مغزهای کم نمک از جمله پسته، بادام، فندق و گردو مواد مناسبی برای جبران کمبود انرژی ورزشکاران روزه دار در فاصله زمانی افطار تا خواب هستند.



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/4/19 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک