سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 پاسخ های مردم به این سوال

با شنیدن نام دفاع مقدس چه چیزی در ذهن شما تداعی می شود

قلمدون  - نکته مهم در تفاوت گرامی داشت یاد و خاطره هشت سال" دفاع مقدس" با سایر وقایعی که در کشورهای دیگر رخ داده، این است که اساساً هرکشوری پایان جنگ و یا هر بحرانی را گرامی می دارد اما در کشور ما شروع " جنگ تحمیلی" گرامی داشته می شود! خبرنگار طنین یاس بین مردم رفته است تا نظر آنها را در مورد نام گذاری هفته دفاع مقدس، چرای و چگونگی گرامی داشت آن و حسی که با شنیدن این نام بزرگ به آنها دست می دهد، گفتگوی داشته باشد.

"دفاع مقدس" واژه ای است که به جنگ تحمیلی جمهوری اسلامی و حزب بعث عراق اطلاق می شود. شروعی که برای خاتمه آن هشت سال مردان غیور و زنان شیردل ایران زمین با ایمان، ولایتمداری، بصیرت و شهادت طلبی همزمان با دنیای از کفر و استکبار جنگیدند و هزاران شهید و جانباز تقدیم انقلاب کردند؛ اما وجبی از خاک میهن را حتی برای لحظه ای زیرچکمه های دشمن غاصب تحمل نکردند.

"دفاع مقدس" ملت ایران برگرفته از مکتبی عاشورایی بود که با رهبری امام خمینی (ره) برای حفظ اسلام و انقلاب اسلامی و عزت وطن شکل گرفت و بنابر فرمایش امام خمینی (ره) «جنگ تا پایان رفع فتنه» ادامه دارد. جنگی که برای ما دفاع مقدس و دفاعی که از دید رهبر کبیر انقلاب اسلامی "نعمتی بزرگ" بوده و هست.

نکته مهم در تفاوت گرامی داشت یاد و خاطره هشت سال" دفاع مقدس" با سایر وقایعی که در کشورهای دیگر رخ داده، این است که اساساً هرکشوری پایان جنگ و یا هر بحرانی را گرامی می دارد اما در کشور ما  شروع " جنگ تحمیلی" گرامی داشته می شود! قلمدون  بین مردم رفته است تا نظر آنها را در مورد نام گذاری هفته دفاع مقدس، چرای و چگونگی گرامی داشت آن و حسی که با شنیدن این نام بزرگ به آنها دست می دهد، گفتگوی داشته باشد.


آرزوی تصاحب یک وجب از خاک مقدس ایران را بر دل دشمن گذاشتیم

تاریخ ایران فراز و نشیب های بسیاری به خود دیده است. دوران هایی که سلاطین مختلفی بر آن حکومت کرده اند. قاجاریه، پهلوی و.. در هر دوره ای ما شاهد تجاوزهایی به خاک میهن و یا حتی زشت تر، شاهد بذل و بخشش های عجیب حکومت های سلطنتی در اهداء بخش های مهم و استراتژیک کشوربوده ایم.این بخش از تاریخ ایران، تأسف آورترین پیامدها و حتی خجالت آورترین قراردادها را در خود ثبت کرده است.

اما در طول هشت سال "دفاع مقدس " با اینکه بیش از 30 کشور جهان، علی الخصوص آمریکا، آلمان، انگلیس و برخی از کشورهای عربی منطقه مستقیم و غیرمستقیم از " صدام حسین" حمایت می کردند؛ سربازان ما سرفصل جدیدی از تاریخ ایران را در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رساندند. در این جنگ نه تنها یک وجب از خاک ایران در دست نیروهای عراقی باقی نماند، بلکه عراق به عنوان کشور متجاوز به نظام بین الملل معرفی شد.

  شیرین عیاری دانشجوی زبان انگلیسی، معتقد است که مهم ترین دلیل گرامی داشت، هفته "دفاع مقدس"، زنده نگه داشتن یاد و خاطره کسانی است که حماسه ساز و خلق کننده آن دوران طلایی هستند.

وی از دو جهت، گرامی داشت  "دفاع مقدس" را مهم ارزیابی می کند و می گوید: در داخل کشور نسل جوان با گوشه ای مهم و تأثیرگذار از تاریخ معاصر ایران آشنا می شوند. تاریخی که سراسر غرور و همیت و استادگی در برابر ابرقدرت ها و استکبار جهانی است و از طرف دیگر جامعه جهانی هوشیار می شود که حافظه تاریخی ملت ایران، هنوز زنده و پویا است و تا زمانی که دشمنان نظام و اسلام دست از فتنه گری برنداشته اند، دفاع مقدس ما همچنان ادامه دارد.

ظهور رهبری سیزده ساله و فرماندهانی بیست ساله/ ادای احترام با حفظ حجاب

 براساس آمار منتشره از سوی بنیاد شهید اسلامی؛ آمار شهدای هشت سال دفاع مقدس 188هزار و 15نفر است که از این تعداد 171/235  نفر در جبهه‎های جنگ و 16/780نفر بر اثر حملات هوائی و توپ خانه‎ای دشمن به شهرها و مناطق مسکونی به شهادت رسیده‎اند.

هفت هزار نفر از این شهدا زن بوده اند. تعداد 132/770  نفر از شهدا مجرد یعنی 71درصد و بقیه متاهل بوده‎اند، 44درصد شهدا در گروه سنی 16تا 20سال و 30درصد در گروه سنی 21تا 25سال ، 8  درصد در گروه سنی 26تا 30سال و بقیه در سایر گروه‎های سنی قرار دارند.
میانگین سن شهدا در زمان شهادت در حدود 23سال بوده است و شهدای 20ساله نسبت به سایر سنین بیشترین نسبت را داشته‎اند.

مریم رضایی کارمند بانک دست بر مزار شهدا گذاشته و در گفتگو با  قلدون خبرنگار حرفه ای!‌ با حسرت می گوید: ای کاش در آن دوران بودیم به چشم خود این بزرگواران را می دیدیم. این مردان خدا نه تنها در آن روزهای حساس بلکه امروز هم گره گشای مشکلات ما هستند.
.

وی معتقد است "دفاع مقدس" ما با سایر جنگ تفاوتی اساسی دارد و  آن رهبری امام خمینی (ره) به عنوان فرمانده کل قوا بر جبهه هاست . رهبری که بزرگوارانه نوجوان دوازده ساله را رهبر یک ملت می خواند! امام در مورد حسین فهمیده فرمودند:« رهبر ما آن طفل دوازده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود ، که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

وی سپس می گوید: گرامی داشت دفاع مقدس وظیفه ماست چرا که از دانشگاه جبهه ها بود که فرماندهان بیست ساله، تربیت شدند.ژنرال های! جوانی که خواب را از چشمان دشمن گرفته بودند. دفاع مقدس مرا به یاد مادران شجاع و پدران دلشکسته شهدا می اندازد و در این صورت است که حجابم را به نشانه ادای احترام به خون فرزندان آنها حفظ می کنم.

هر یک ایرانی ، سربازی در جبهه دفاع مقدس/ عشق به امام منبع الهام رزمندگان اسلام

  جنگ در زبان ها و ادبیات سیاسی کشورهای و قومیت های مختلف، در بردارنده مفاهیم  ناپسند، غیر عقلی، غیر دینی و نامقدس است؛ نظیر تجاوزات نظامی و راه اندازی جنگ به خاطر سلطه طلبی، جاه طلبی، چپاول منابع ملت های دیگر است. اما "دفاع مقدس" نوعی خاص از جنگ و نبرد مسلحانه را به تاریخ و ادبیات سیاسی جهان اضافه کرد که دفاع در مقابل تجاوز نظامی بیگانگان را در برداشت واز سوی دیگر مطابق با هنجارهای دینی پذیرفته شده در جامعه اسلامی ما و دارای ارزش دینی و اجتماعی بود.

در ارائه این نوع خاص از " دفاع" بر خلاف جنگ های مسلحانه، فقط نیروی های مسلح کشور درگیر نبودند، بلکه این ملت ایران از زن و مرد ، دانش آموز و فرهنگی ، کارگر و بازاری،‌دانشجو و استاد، پزشک و کشاورز در آن نقش اساسی داشتند و به قولی می توان گفت که « تک تک ملت ایران ، سربازی در جبهه دفاع مقدس بودند.»

نعمت الله کارخانه یکی از جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس  مهم ترین ویژگی جنگ تحمیلی را بنیه قوی معنوی در این حادثه بزرگ تاریخی می داند و می گوید: اگر قرار باشد رنگی برای دفاع مقدس انتخاب کنیم من آن را سرخ و سبز می بینم. سرخی که وام دار خون شهداست و سبزی که قداست حضور معنوی ائمه را در خود دارد. اگر به رمزهای عملیات های مختلف رزمندگان اسلام نگاه کنیم خواهیم دید که نام فاطمه الزهرا(س) رمز بزرگترین و سخت ترین و موفقیت آمیز ترین عملیات های ما بوده است در حالیکه رمز شروع عملیات های جنگ های ملت ها و کشورهای دیگرچنین ویژگی ندارند.

این جانباز که در ناحیه کمر و ریه، ترکش های متعددی را به یادگار دارد، می گوید: نام دفاع مقدس برای من حسرت شهادت و خاطرات خوش دوستان شهیدم را به همراه دارد. انسان های آسمانی که هر کدامشان از خاکریزهای خطوط مقدم به آسمان پل زدند.

وی که برای پاسخ دادن به هر سوأل من لحظاتی غرق خاطراتش می شود، معتقد است، عشقی الهی و عرفانی به امام (ره) منبع الهام و انگیزه رزمندگان، مخصوصا بسیجیان در ادامه مبارزه تا رسیدن به کربلا بود. اگر هشت سال پیرمردان و جوانان ایران جنگیدند و برای شب های عملیات لحظه شماری کردند، عشق به امام خمینی و شناخت عاشورای حسینی، منبع الهام آنها بود.

رزمندگان از جان خود می گذشتند تا لبخندی بر لبان امام خمینی (ره) بنشیند و امام خمینی (ره) آنان را فرزندان خود می نامید و بر دست و بازویشان بوسه می زد. این ارتباط بین فرمانده کل قوا و رزمندگانش از عجیب ترین و نادرترین ارتباطات است.

"دفاع مقدس" ما به رنگ خداست ! 

نمودار شدن قدرت دین به عنوان عامل اصلی حفظ عزت و اقتدار ملی، از دیگر زیبایی‌های دفاع مقدس به شمار می آید، مفاهیم متعالی چون ایثار،عشق،‌شجاعت، شهادت...به "دفاع مقدس" رنگ خدایی زد و بی شک حذف « رنگ خدا » از شئونات ملت، یعنی پایان همه زیبایی ها.

باید "دفاع مقدس" نامی جاودان و خاطرات حماسه سازانش، یادی قابل اکرام و احترام و زیبایی هایش در عرصه های هنر ایران جلوه گر باشد.

محسن و محمد مهدی از جوانان بسیجی ناحیه محلاتی تهران بزرگ با اینکه دوران کودکی خود را در سال های جنگ تحمیلی گذرانده اند، با شنیدن نام" دفاع مقدس" احساس متفاوتی دارند.

محسن می گوید: هفته دفاع مقدس برای من همیشه یادآور مارش حمله ای است که از رادیو می شنیدیم. اشعار زیبایی که رزمندگان وقت حمله در صفوف منظم می خواندند یادم هست، تکرار کربلا کربلا ما داریم می آییم / اسرای سرافراز ما داریم می آییم **** یا ای لشگر صاحب زمان آماده باش آماده باش / بهر نبرد با دشمنان آماده باش ؛ جانی تازه به تن شهرها می داد با شنیدن صدای مارش تلویزیون بود که مادران دستانشان را برای دعا پیروزی فرزندانشان بالا می گرفتند و پدران رضایت نامه پسران خود را امضا می کردند.

وی دروان دفاع مقدس را مرحله ای از تکامل بینش سیاسی مردم و فرصتی برای نشان دادن اتحاد و یکپارچگیشان می داند و می گوید: در آن دوران همه ایران زمین جبهه بود و تمام مردم رزمنده هایی که برخی در خطوط مقدم و برخی در پشت خاکریزها فعالیت می کردند.

این دانشجوی اقتصاد دفاع "مقدس" را فقط از آن مردان و نظامیان نمی داند و معتقد است: زنان نقش مؤثری در حضور شوهران و فرزندانشان در جبهه های جنگ حق علیه باطل داشتند. او مادربزرگش را یکی از آن زنانی برمی شمارد که با قبول زحمت تربیت فرزندان و انجام کارهای خانگی مانند خیاطی و بافندگی در نبود همسرش مخارج خانه را تأمین می کرده است.

تابلوی بی نظیر از هنرنمایی مردم ایران

محمد مهدی با تصدیق صحبت های دوستش ادامه می دهد؛ برگزاری باشکوه گرامی داشت  "دفاع مقدس" زنده کننده همین خاطراتی است که شاید برای برخی ها حکم افسانه را به خود گرفته باشد!!‌

در حالیکه بیش از سی و سه سال از آن دوران نمی گذرد اما خیلی از جوان ها با شهدا و آرمان هایشان و جبهه و فرهنگ آن آشنا نیستند و هفته دفاع مقدس بهترین فرصت برای آشنایی نسل جوان با این برهه مهم و تأثیرگذار تاریخ انقلاب است.

او می گوید: "دفاع مقدس " تابلوی هنرنمایی بی نظیر مردم ایران است. هنری که تجلی آن را در ادبیات پایداری ، ادبیات دفاع مقدس ، شعر دفاع مقدس، سینمای دفاع مقدس می توان دید. تا زمانی که ادبیات دفاع از اسلام زنده است تا زمانی که خون شهید و گلواژه های ایمان و ایثار در پیکره جامعه جریان دارند " دفاع مقدس"  تمام نشده است و اکنون دفاع مقدس ما حفظ حریم اهل بیت، بی بی حضرت زینب (س) و دفاع از مردم مظلوم فلسطین و همراهی با حزب الله است.

جنگ تحمیلی عرصه کمیاگری رزمندگان اسلام/ "دفاع مقدس" مادر پرافتخارترین دستاوردهای نظام

در آغاز جنگ تحمیلی یک روزنامه چاپ پاریس نوشت: « ایرانی ها معتقد به معجزه هستند، مگر معجزه ای سراغ ایرانیان بیاید و آنان را از این مهلکه نجات دهد»  بله به درستی، رزمندگان اسلام با پیروزی در برابر لشکری از سربازان هوادار کفر، خالق حماسه ای بزرگ و معجزه ای الهی شدند.

اما این فقط تنها اعجاز هشت سال "دفاع مقدس" نبود! همه به خاطر دارند که حضرت زینب (س)  در دربار یزد چگونه حادثه کربلا را توصیف کردند؛ ایشان فرمودند:« ما رأیت الا جمیلا» در طول هشت سال "دفاع مقدس" که برگرفته از فرهنگ ناب عاشورای بود، رزمندگان اسلام صحنه‌هایی زیبا آفریدند، صحنه هایی که ظاهر زشت و هولناک جنگ را تغییر داد.

میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی،بارزترین برکات هشت سال دفاع مقدس را تقویت اعتماد به نفس و خودباوری ملتی می داند که سال های زیادی به واسطه تسلط حکومت های دست نشانده اعتماد به نفس و عزت ملی خود را از دست داده بودند.

وی شروع " دفاع مقدس‌"را تولد معنوی برای ملت ایران می نامد و می گوید: همه جای دنیا رسم بر این است که تولد مولود مبارک را چشن می گیرند و دفاع مقدس برای ملت ایران مولدی مبارک بود که در هشت سالگی! مادر و اساس پر افتخار ترین ویژگی ها و دستاوردهای ایران اسلامی شد.

خسروبیک، رشد باورهای دینی، رشد فضایل اخلاقی و معنوی، شکوفایی استعداد و خلاقیت جوانان، به نمایش گذاشته شدن ظرفیت دفاعی ملت ایران، مشخص شدن و تجلی جایگاه  بسیج در حمایت از نظام و رهبر کبیر انقلاب اسلامی و کسب تجربه های سیاسی گرانمایه را مهم ترین دستاوردهای "دفاع مقدس" می نامد که همواره باید گرامی داشته شود.

وی با اشاره به مفاهیم کاربردی امروزه مانند: سبک زندگی اسلامی،‌اقتصاد مقاومتی،اشاعه و احیا فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی می گوید: تمام این مفاهیم که امروز ما به دنبال نهادینه کردن آن هستیم در طول سال های "دفاع مقدس" نه تنها شکل گرفت بلکه به طور قاطع در عرصه های مختلف نظام و اجتماع ظهور و بروز کرد.

خسروبیک در ادامه می گوید: حال که از آن دوران کمی فاصله گرفته ایم و زنگ خطر خاطره شدن این مفاهیم بصدا در آمده است باید با گرامی داشت یاد و خاطره هشت سال "دفاع مقدس" و تبیین چگونگی ساده زیستی، استقامت در برابر محاصره های شدید اقتصادی، خودباوری و خلاقیت در پیشرفت صنعت تجاری و صنعت تسلیحاتی، ورود موازین اسلامی در جزء جزء  فرهنگ غنی ایران، در برابر جنگ نرم دشمن و تهدیدات او ایستادگی کنیم.

گزارش قلمدون خبرنگار حرفه ای :)



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/7/1 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک