سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

گفت و  گو با سید محمدرضا فخری ، مدیر پارسی بلاگ

فضای مجازی ، آیینه انعکاس دهنده ارزش های دفاع مقدس / روایت دفاع مقدس، اسیر فضای کلیشه ایی

سید محمدرضا فخری

مدیر پارسی بلاگ: فضای کنونی در انتقال ارزش های دفاع مقدس، فضایی اسیر مسائل کلیشه ای است. برای انتقال بهتر این مفاهیم باید از ظاهری و کلیشه ای عمل کردن دور و بصورت میدانی وارد عمل شویم تا فعالان فضای مجازی در امور معنوی و معرفتی بصورت ملموس با واقعیت ها روبرو شوند.



گفت و گو از منیره غلامی توکلی

بیش از 30 دهه از دورادن دفاع مقدس می گذرد؛ دورانی که احیا کننده بسیاری از فرهنگ ها و خالق حماسه ها و به وجودآورنده سبکی نوین از زندگی بوده و هست. متأسفانه با گذشت زمان، برخی از این فرهنگ ها و ارزش ها در جامعه ما کم رنگ شده است و دشمنان اسلام و نظام اسلامی با تهاجمی خاموش اما گسترده و خطرناک تر از  جنگ تحمیلی تمام تلاش خود را برای نابودی پایه های اعتقادی و فرهنگی که با خون هزاران شهید، متبلور شده است در جبهه جنگ نرم به کار گرفته اند .

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی و کسانی که روزگارانی را در جبهه‌های نبرد تلاش کرده اند، براین باورند که ترویج و تأسی به فرهنگ دفاع مقدس مناسب‌ترین نسخه برای مقابله با شبیخون فرهنگی و جنگ نرمی است که دشمن علیه مردم و به‌ویژه نوجوانان و جوانان ما آغاز کرده‌است.

یکی از اصلی ترین خطوط مقدم این مبارزه " فضای مجازی" است. فضایی که گستردگی، تحول سریع و ناگهانی، تولید محتوای عمومی و مشاهده عمومی مطالب از ویژگی های منحصر به فرد آن است.

سید محمدرضا فخری، مدیر سرویس وبلاگ نویسی " پارسی بلاگ" در گفتگو با خبرنگار طنین یاس فضای مجازی را قلمرو وسیعی دانست که برای ساکنان خود امکانات، آزادی ها،  فرصت ها، آسیب ها و محدودیت های نوینی را به همراه دارد و اظهار داشت: دنیای مجازی تابعی از دنیای واقعی پیرامون ماست چرا که فضای واقعی فرهنگ به عنوان پویا ترین عضو جامعه انسانی انعکاس زیادی در فضای مجازی دارد. 

وی با تأکید بر این واقعیت که کشورهای غربی و دشمنان نظام اسلامی به دلیل طراحی این فضا، شناخت بهتری از کارکردها و فرصت های موجود در آن دارند، گفت: برای مقابله بهتر و مؤثرتر در جبهه فضای مجازی در جنگ نرم باید به صورت مستمر اطلاعات خود را بروز کرده و عامل انسانی این جبهه را به عنوان حاملان فرهنگ های والای ایرانی – اسلامی برای انتقال هر چه بهتر مفاهیم و ارزش های مورد تهاجم، تربیت کنیم.

فخری، با اشاره به اهمیت دوران دفاع مقدس در تاریخ و فرهنگ کشور ما آن را از جهات هویت بخشی دینی – ملی ، پایه گذار ارزش ها و فرهنگ های بی بدیل انسان ساز، خودباوری و دشمن شناسی مهم ارزیابی کرد و گفت: هر چه یک موضوعی برای ملت اهمیت بیشتری داشته باشد کار کردن برای آن باید مدیریت شده ، برنامه ریزی شده و سخت تر باشد.

 این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات، در ادامه صحبت هایش گفت: کاربران فضای مجازی  قشری خاص از جامعه هستند که با توجه به سطح سواد، امکانات و علایق خود با اهداف مشخصی در آن فعالیت می می کنند؛ توانمندسازی،‌ بروز رسانی، ایده پروری و تربیت این افراد برای حضور قوی تر و مؤثرتر نه تنها کاری دور از دسترس نیست بلکه تجربیاتی که در این زمینه وجود دارد نشان دهنده حسن نتیجه و اقبال سربازان سایبری نظام و جوانان متعهد و متدین به این برنامه ها است.

وی از راهیان نور و دوره های معرفتی به عنوان بهترین ابزار برای تربیت، آگاه سازی و ایده پروری فعالان فضای مجازی نام برد و افزود: اگر چه این حرکت مبارک، نقطه عطفی در انتقال ارزش های دفاع مقدس است اما  برای انتقال بهتر مفاهیم متعالی آن باید از عنصر راویان عینی سال های دفاع مقدس استفاده کرد تا هر آنچه باید از معرفت و اطلاعات، حاملان این فرهنگ ارزشمند دریافت کنند به بهترین و سریع ترین و اثرگذارترین صورت ممکن، انتقال یابد.

فخری، فضای کنونی در انتقال ارزش های دفاع مقدس را فضایی اسیر مسائل کلیشه ای دانست و ادامه داد: برای انتقال بهتر مفاهیم دفاع مقدس باید از ظاهری و کلیشه ای عمل کردن دور و بصورت میدانی وارد عمل شویم تا فعالان فضای مجازی در امور معنوی و معرفتی بصورت ملموس با واقعیت ها روبرو شوند. سفرهای راهیان نور ویژه وبلاگ نویسان همراه با یادگاران دوران دفاع مقدس ، دیدار برنامه ریزی شده و مستمر آنان با خانواده محترم شهدا، حضورشان در آسایشگاه های جانبازان دفاع مقدس از جمله این برنامه هاست.

 این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگار طنین یاس که چقدر در استفاده از فضای مجازی برای انتقال ارزش های دفاع مقدس، موفق استفاده کرده ایم گفت: موفقیت یک امر نسبی است و باید بسنجیم که نسبت به گذشته چقدر پیشرفت کرده ایم در مجموع می توان گفت که با رونق فضای مجازی شاهد سیر صعودی این فضا در انتقال مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس هستیم؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی فضای مجازی را آیینه برای انعکاس ارزش های دفاع مقدس تفسیر کرد و گفت: این فضا و امکانات آن فرصتی استثنایی برای کسانی است که دغدغه این کار را دارند و در طول زمان می توان به آن دست یافت.

فخری از حجم بالای تولیدات با موضوعات دفاع مقدس در قالب عکس، یادداشت، مصاحبه ، گزارش و دل نوشته به عنوان نقاط قوت کار در فضای مجازی نام برد و اظهار داشت: این حضور حتی در حداقل ترین صورت ممکن یک اتفاق مثبت است اما برای کارهای بزرگ باید زمان و هزینه های زیادی صرف شود از این رو فعال شدن همه دستگاها در این فضا بشکل جدی می توان بسیار هدایت کننده و حمایت کننده باشد.



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92/7/4 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک