سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

شرکت کنندگان در مراسم دعای عرفه تهران :

عرفه عید عبودیت و رستگاری / فرصتی بی بدیل برای جهاد اکبر

"انیسه تاجیک" مادر شهید اسدالله تاجیک: عرفه از عیدهای بزرگ مسلمانان است؛وقتی خداند متعال بندگان خود را به عبادت و طاعت فرا می خواند و سفره روزی را برایشان با نعمت هایی چون بخشایش باز می کند؛ روزی که بندگان با نزدیک شدن به خدای متعال شیطان را خوار و ذلیل می کنند این روز، عید مسلمانان است .

عرفه در تهران / منیره غلامی توکلی

قلمدون : عرفه؛ روز بریدن از خاک و پیوند با افلاک است، در روایتی نقل شده است که شب عرفه هر دعای خیری که انسان بکند به اجابت می رسد و برای کسی که در شب عرفه اطاعت الهی را بکند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل ثواب صد و هفتاد سال اطاعت و عبادت نوشته می شود. این روز، فرصت بی بدیلی برای درخواست از خداست، امید بخشش برای  همه، این روز، ارمغان آور  خوشبختی و عافیت برای تک تک مسلمانان است و روز و شبی است که نباید آن را به راحتی از دست داد.

در خیابان ها تهران که قدم بر می داریم؛ کوچه ها حال و هوایی دیگر دارند. تکایا مملو از جمعیتی هستند که همه برای یک درخواست آن هم " عفو از گناهان و توبه از آنچه کرده اند" گرد هم آمده اند، گویی خواست های دنیوی بر زبان ها جاری نمی شود. التماس دعا، حلالیت طلبیدن و ذکر، ورد زبان مردم است .

تهران برای ما نماینده و وصف کننده حال و هوای تمام شهرهای ایران اسلامی است. از دریای شمال تا نخلستان جنوب، از کوه های سربه فلک کشیده غرب تا کویر متواضع شرق، همه و همه عرفه را به یاد حج نا تمام و عرفه بیاد ماندنی امام حسین (ع) گرامی می دارند.

بقه های متبرکه ، مساجد و اماکن مذهبی قلب هایی را به نظاره نشسته اند که زن و مرد ، پیر و جوانشان در صفوف به هم پیوسته زیباترین تجلی بندگی را به نمایش گذاشته اند. این مردم ، اگر چه کعبه ای برای طواف ندارند، اگر چه سعی صفا و مروه در خاک عربستان انجام نمی دهند، اگر چه رمی جمرات را در مکه مکرمه نیستند اما به راستی مصداق این بیت شعرند که (مقصود تویی، کعبه و بت خانه بهانه).

‌ مردم در شب عرفه در جای جای میهن اسلامی قلبشان را کعبه حضور خدا کرده و او را  با قلبی خاشع و خاضع طواف کردند. برای رسیدن به میعادگاه عبادت سعی کرده و با زیر پا نهادن امیال دنیوی و افعال آن رمی جمرات را به زیباترین صورت ممکن انجام دادند.

خبرنگار طنین یاس به میان این مردم رفته است تا حال و هوایشان را از زبان خودشان بشنود.

"انیسه تاجیک" مادر شهید اسدالله تاجیک، عرفه را از عیدهای بزرگ مسلمانان می داند و درباره عید نامیدن این روز می گوید: وقتی خداند متعال بندگان خود را به عبادت و طاعت فرا می خواند و سفره روزی را برایشان با نعمت هایی چون بخشایش باز می کند؛ این روز عید بندگان است . او معتقد است: روزی که بندگان با نزدیک شدن به خدای متعال شیطان را خوار و ذلیل می کنند این روز، روز عید مسلمانان است .

وی در پاسخ به این سوال که در روز عرفه چه چیزی از خداوند متعال خواسته است می گوید: ( من اسدالله را در راه خدا قربانی کردم ؛ قربانی که بهترین و عزیزترین افراد در نزدم بود. از خداوند خواستم به حق عزت تمام شهدا و فرزند شهید من، جوانان این جامعه را هدایت و از بار گناهانمان کم کند.

"آتنا صبوری" دختر جوانی که به همراه سایر دوستانش به مسجد علی بن حسین (ع) آمده است، در کنار مزار شهدای گمنام این مسجد حال و هوایی خاص دارد او روز عرفه را فرصتی برای خود و سایر جوانان می داند که نه تنها از گناهان و اشتباهات خود نزد خدا عذرخواهی و طلب بخشش کنند؛ بلکه برای داشتن آینده ای خوب دست به دعا برداشته و خداوند را به موهای سپید مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و قلب مهربان مادرها و دستان خسته پدرها قسم دهند تا بهترین را برایشان رقم زند.

آتنا با اشاره به دوستانش می گوید: ما تصمیم گرفته ایم که از اذان مغرب تا نیمه شب صحبت ها را کوتاه کرده و برای حاجت روایی خود و سایر دوستانمان صلوات بفرستیم. او ادامه می دهد خانم معلمان در تعریف عرفه برایمان گفته است که ( عرفه از ریشه عرف به معنای صبر و شکیبایی است این روز را روزه گرفته و صبر می کنیم تا ان شاء الله خدا هم از کوتاهی ها و اشتباهات ما بگذرد.)

"شاهین ترک زاده" دانشجوی علوم و معارف اسلامی  نظر جالبی دارد: او معتقد است شب عرفه شب جهاد است، جهاد اکبر، جهاد با نفس که در آیات و روایات برای آن اهمیت فراوانی قائل شده اند.

وی در خصوص اعمال این شب می گوید: خواندن دعای عرفه ، به یاد امام حسین (ع) و عرفه به یادماندی و تاریخی ایشان بودن، درس گرفتن از  فرهنگ عاشورا و توبه از گناهان مهم ترین اعمال این شب است .

ترک زاده با استناد به آیه« فَتَلَقی آدَمُ مِنْ رَبِّه کَلماتًُ فتابَ عَلیهِ اِنَّه’ هو التَّوابُ الرّحیمْ» « آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت و با آن بسوی خدا بازگشت و خداوند، توبه او را پذیرفت، چه او توبه پذیر مهربان است» اظهار می کند: خداوند توبه پذیر است و بشیر؛ این روز بشارت دهنده پذیرش توبه خداوند در سایر روزهاست اگر کسی عرفه را درک کند و آن را با تمام وجود بپذیرد قطعا می تواند با ایمان به خدا تمام روزهایش را عید و تمام عیدهایش را عید بندگی و  قربانی هوای نفس قرار دهد.

"زهرا سادات افشاری "که با همسرش به دعای عرفه آمده است در پاسخ به سوال خبرنگار طنین یاس که از خدا چه خواسته است می گوید: ما تازه ازدواج کرده ایم و این اولین عرفه مشترک ما در زندگی است . از خدا می خواهم کانون زندگی تمام جوانان را محکم و عشق و علاقه را بینشان دائمی کند. از خدا خواستم همانگونه که ما را می بخشد و امید به عفو را در دلمان زنده نگه می دارد، قدرت بخشیدن و حلال کردن دیگران را در زندگی به ما عنایت کند تا بتوانیم انسان باشیم و با انسانیت زندگی کنیم .

وقتی میعاد گاه بندگان شایسته خدا را با قرائت فاتحه و هدیه به روح شهدا و امام شهدا ترک می کنم و به  اتوبان های پر از ماشین و کوچه های  پر هیاهو و خاکستری تهران  بار دیگر قدم می گذارم ، تاریکی شب مرا به یاد غربت و تنهایی مسلم بن عقیل، سفیر امام حسین (ع) می اندازد و از خدا می خواهم در این شب عزیز آنچنان نور ایمان را در دلمان روشن کند تا در غیاب امام زمان(عج) بتوانیم سربازان خوبی برای نائب برحقش " امام خامنه ای " باشیم و چون اهل کوفه بر علی زمان خود ناروایی روا نداریم . ان شا الله

گزارش - منیره غلامی توکلی - خبرنگار طنین یاس



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/7/24 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک