سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
گزارش / «روز ملی آسایشگاه خیریه کهریزک»

قربانی غم های سالمندان با گل های محبت

عید قربان در کهریزیک - منیره غلامی توکلی

"قلمدون" :
براستی چه زیبا می شود وقتی بدانی فقط حضورت هر چند کوتاه و موقتی می تواند عیدانه بزرگی برای ساده ترین و کم توقع ترین افراد شهرمان باشد و تو اجابتش کرده ای. چه روز خوشایندی می شود عیدی که برای خداست و تو کاری خدایی انجام داده ای و چه پرفیض است دعایی که در حقت می کنند کسانیکه خدا گوشه خانه دلشان جای دارد و نماد کعبه در آغوششان است



باز هم عید قربان بهانه ای شد تا ساعتی هر چند کوتاه را در خانه مهر و صفای سالمندان تهران همان آسایشگاه خیریه معروف "سالمندان و معلولان کهریزک" باشم. خانه ای که اگر چه مأمن دل های شکسته است، اما دری باز و صاحبانش چشمانی مهربان دارند.

امسال هم خانه سالمندان کهریزک، قطب دل های عاشق و تجلی گاه ارادت به پدربزرگ و مادربزرگ هایی بود که خدا به عزت موهای سپیدشان دعاهای آنها را برای فرزندانی که شاید در کوچه پس کوچه های زندگی فراموششان کرده اند، مستجاب می کند!

ساعتی در کنار جوانان معلول بودن هم دنیایی زیبا دارد. جوانانی که با حضور موفق در عرصه های هنری شعار " معلولیت محدودیت نیست " را به فعل تبدیل کرده اند و از هر انگشتشان هنری می ریزد.

هنرنمایی، هنرمندان معرق کار، خیاط، دوزنده و سایر صنایع دستی که شامل 20 کارگاه کار درمانی بود، چشم ها را خیره و زبان ها را به تحسین وا می داشت.غرفه‌های پایش سلامت با تست رایگان با حضور پزشکان، آشنایی با خدمات جدید آسایشگاه در حوزه مراقبت از سالمندان و معلولان در منزل روانشناسان و مددکاران، نقاشی روی صورت کودکان و ... اجرای سرودهای جمعی مددجویان، از  صحنه های زیبای عیدانه در این آسایشگاه بود.

از جلوه های دیگر هنری که می توانست حتی برای لحظه ای پاها را از حرکت سست کرده و مهمان خیابان داخلی آسایشگاه کهریزک کند، چهره ها و صداهای هنرمندانی بود که به عشق ساکنان این خانه، عید را میهمان آنها بودند.حضور هنرمندان در قالب اجرای موسیقی، تواشیح و دف‌نوازی و با شرکت اقشار مختلف مردم و هنرمندان عرصه سینما و تئاتر فرصتی را فراهم کرده بود تا دنیای کوچک کهریزک صفایی دلنشینی را تجربه کند.

لبیک اللهم لبیک، لبیک اللهم لبیک ... صدای آشنا و دل نشینی که با شوقی وصف ناپذیر از اعماق وجود حاجیان و حاجیه های کهریزک بلند می شد، قدم ها را به سمت کعبه دل ها روانه کرد. آرزوی بسیاری از مهمانان در طواف خانه خدا با همراهی این عزیزان براورده شده بود.

اگر چه این کعبه ساخت دست ابراهیم نبود، اما ابراهیم صفتانی آن را برای شادی دل حاجیانی برپا کرده بودند که به راستی نفس درون را هر روز قربانی کرده و با دریافت کمترین محبت ها از سوی خویشان و جامعه، گسترده ترین ایثارها و مهربانی ها را در غالب لبخند و دعا نثار دوستان خود می کنند.

مسئولین آسایشگاه خیریه کهریزک در تمامی لحظات میزبانان مهمان دوستی بودند. هر گوشه را که نگاه می کردی یکی از چهره های آشنا را می دیدی. این دعوت همگانی و حضور پر شور خانواده ها قطعا در جواب صفا و صداقتی است که در رفتار و گفتار مسئولین این آسایشگاه دیده اند.

در کنار نماد خانه کعبه، عزت الملوک کاظمی را با چشمانی خیس، غرق در تماشا می بینم که زیر لب ذکر می گفت و برای همه بیماران دعا می کرد. در پاسخ به سؤالم که چطور شد عید قربان را در کهریزک جشن گرفته است؟ گفت: خدا بیشتر به جایی توجه دارد که دل های شکسته در آن می تپد. در این خانه تمام دل ها شکسته است و خدا نظری خاص به آن دارد. آمده ام تا در این مکان با عنایت خدا و توسل به ائمه حاجتم را بگیرم . وی که تنها آرزویش سفر حج عنوان کرد، ادامه داد: از خدا می خواهم که تمام آرزومندان زیارت خانه اش را بطلبد.

"احمد شورچی" که با اعضای خانواده به آسایشگاه خیریه کهریزک آمده است، برایم گفت: امسال چهارمین سالی است که عید قربان را در خانه سالمندان هستیم. من بچه ها را با خود به دیدن ساکنان اینجا می آورم تا هرگز فراموش نکنند، روزی هم آنها پیر می شوند و باید احترام بیماران و افراد سالمند را نگه دارند.

"شورچی" که خود روانپزشک است برپایی اینگونه مراسم را از دو بعد مؤثر دانست. ایجاد نشاط و ارتقا سطح روحیه ساکنان کهریزک در همنشینی با جامعه ای خارج از این مکان و تبادل اطلاعات و دانسته هایی که آنها را می تواند با دنیای بیرون از کهریزک آشنا کرده و مسبب دوستی های خوب و دیرینه شود و از بعدی دیگر تلنگری بر جامعه که در هیاهوی دنیای مادی زنگار فراموشی را از ذهن خود پاک کرده و یادی از سالمندان کنند .

وی معتقد بود که حفظ روحیه احترام به سالمندان، ارزش قائل شدن برای معلول در قالب هم صحبتی با او می تواند در حسنه کردن اخلاق اجتماعی تأثیر بسزایی داشته باشد. این پزشک روانشناس با اشاره به توانایی های معلولان که در غرفه های مختلف به نمایش گذاشته شده بود اظهار کرد: قطعا مردم با دیدن این توانایی ها یاد می گیرند که معلولان انسان هایی ناتوان و سربار جامعه نیستند، بلکه تفاوت آنها فقط در محدود شدن بخشی از توانایی هایشان است.

 

زن جوانی با دسته ای از گل های سرخ آنها را با اشتیاق و محبت خاصی بین مادربزرگ ها تقسیم و کمی آن طرف تر هم مرد جوانی با جعبه ای شیرینی کام پدربزرگ ها را شیرین می کرد،‌به سراغشان رفتم، پخش کننده گل ها نوعروسی بود که خود را "پگاه نصیری" معرفی کرد. با شادی خاصی گفت: عید نوروز امسال به دیدن سالمندان آمده بودم از دعای خیر این عزیزان توانستم همسر ایده آل خودم را پیدا کنم. امروز آمده ام تا شادی ام را با کسانی تقسیم کنم که آرزویم با شاد کردن دلشان در عید نوروز برآورده شد.

"علی حق پرست" در کنار همسرش قرار گرفت و گفت: عید قربان بهترین موقیعت بود که با حضورم در این مکان هم هدیه ای زیبا از کار دستی هنرمندان کهریزک برای همسرم تهیه کنم و هم با پخش کردن شیرینی، عید را به ساکنان و تمام کسانیکه در این مکان هستند تبریک بگویم.

نزدیک ظهر قصد رفتن کردم. هنوز فضای آسایشگاه خیریه کهریزک شلوغ و پرصدا بود. آوای خنده و شادی میزبانان و میهمانان نشان از گذراندن ساعاتی دل نشین را داشت؛ براستی چه زیبا می شود وقتی بدانی فقط حضورت هر چند کوتاه و موقتی می تواند عیدانه بزرگی برای ساده ترین و کم توقع ترین افراد شهرمان باشد و تو اجابتش کرده ای. چه روز خوش آیندی می شود عیدی که برای خداست و تو کاری خدایی انجام داده ای و چه پرفیض است دعایی که در حقت می کنند کسانیکه خدا گوشه خانه دلشان جای دارد و نماد کعبه در آغوششان است ...

با حجت الاسلام یوسف عقیقی در خصوص احسان در این روز بزرگ هم صحبت شدم وی گفت:  زیارت خانه خدا یکی از با فضیلت ترین اعمال در روز عید قربان است اما از آن جا که در هر سال امکان زیارت این مکان مقدس برای همگان میسر نیست، اعمال دیگری نیز برای این روز سفارش شده است.   

وی با اشاره به تعداد زیادی قربانی هایی که توسط مردم در کهریزک انجام می شد با استناد به سخن حضرت علی (ع) ادامه داد:از حضرت امیر المومنین(ع)روایت شده که فرمودند: اگر مردمان بدانند که چه ثوابی است در قربانی، هر آینه قرض کنند به درستی که قطره اول خون قربانی که بیرون می‏آید جمیع گناهان صاحبش را می‏آمرزد.امام علی(ع) همچنین فرمودند: رسول خدا(ص) روز عید قربان برای مردم خطبه می‏خواند و می‏فرمود: ای مردم! امروز، روز «ثج» و «عج» است، روز«ثج» است بدین خاطر که خون قربانی‏ها را می‏ریزید، هر کس نیت خالصانه و صادقانه داشته باشد، اولین قطره خونی که روی زمین ریخته می‏شود، کفاره گناه او خواهد بود، و روز «عج» یعنی روز دعاست، پس به درگاه خدا ناله بزنید و انابه داشته باشید، زیرا به خدایی که جان محمد(ص) به دست اوست، از این سرزمین کسی محروم و ناآمرزیده بر نمی‏گردد، مگر این که مرتکب گناه کبیره ای شده‏ باشد که بر آن اصرار و ابرام داشته و تصمیم نداشته باشد، وجود خویش را از چنگال آن گناه آزاد گرداند.

این کارشناس مسائل مذهبی حسن ختام صحبت هایش روایتی از امام جواد(ع) بود که فرموده اند: در روز عید قربان چیزی با فضیلت‏تر از پنج چیز نیست: قربانی کردن، یا راه رفتن در جهت نیکی به پدر و مادر یا خویشاوندی که قطع رحم کرده تا به او چیزی ببخشد و آغاز سلام کند، یا مردی که از بهترین جای قربانیش به دیگران اطعام کند و بقیه آن را به همسایگان از یتیمان و بیچارگان و بردگان بدهد و از اسیران دلجویی کند.

 و امام صادق(ع) فرمودند: افضل اعمال نماز در وقت و نیکویی با والدین و جهاد در راه خداست.با همین اعمال ساده مثلا نگاه محبت آمیز به پدر و مادر و یا صله رحم به جا آوردن می توان از برکات و ثمرات این روز بزرگ استفاده کرد و بدان وسیله به خداوند متعال تقرب جست.

انتهای پیام /
گزارش - منیره غلامی توکلی، خبرنگار طنین یاس



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92/7/24 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک