سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

حجت الاسلام علیرضا یحیایی کارشناس و پژوهشگر مسائل فرهنگی مطرح کرد :

تربیت نسل متهعد به فرهنگ عاشورایی، رمز تداوم واقعه عاشورا در طول تاریخ است

حجت الاسلام یحیایی کارشناس و پژوهشگر مسائل فرهنگی

 

 

ادبیات مذهبی ما افزون ‌بر سبک زندگی مادی و شؤون آن در طول شبانه‌روز، "آداب زندگی معنوی" از جایگاه ممتازی برخوردار و دارای اهمیت است که سبک زندگی در مقیاس «اجتماعی» و «جامعه در حال تکامل» را شامل می  شود.

 حجت الاسلام یحیایی در گفت و گو با قلمدون با اشاره به اینکه در مقابل سبک زندگی معنوی، کلیت تمدن و ایدئولوژی غرب بر مفاهیم سکولار و بر پایه زمینی کردن انسان‌ها و قطع رابطه انسان با خدا  بنا شده است، گفت: طبق  این دیدگاه، معیار ارزش‌گذاری فرد در اجتماع قدرت و ثروت است. استکبار بر این‌ باور است که ایدئولوژی او جهانی بوده و کشورها باید تسلیم این ایدئولوژی شوند و گرنه از طریق جنگ فیزیکی حذف خواهند شد

وی پرچمداری تمدن اسلامی را عبور از  این باور و ایدئولوژی غلط  غرب دانست و افزود: باید با استفاده از میراث عاشورایی حضرت زینب کبری (س) و بینش امام خمینی(ره) و ترویج تفکر ناب بسیج به مواجه و مقابله با تفکر غرب بپردازیم. در این راستا مقام معظم رهبری پرچم‌دار مبارزه تمدن اسلام با تمدن غرب است از این‌رو باید مباحث ایشان با بینشی عمیق مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد تا پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشد .  


متن اصلی گل تقدیم شما

حجت الاسلام علیرضا یحیایی کارشناس و پژوهشگر مسائل مذهبی در گفت وگوی با قلمدون با اشاره به اجتماع بزرگ فرماندهان بسیجی در دیدار با مقام معظم رهبری به عنوان پرچمداران تمدن اسلامی، آن را  نقطه عطف و پشتیبانی بزرگی برای دولت و نظام جمهوری اسلامی دانست.

 


وی ادامه داد با تأکید بر تثبیت نقش و توانمندی‌های تفکر بسیجی در پیشرفت و تحقق تمدن اسلامی اظهار داشت: امروزه باید بیش از هر زمان دیگری  به حفاظت و  تبیین سیاست‌های امید و شورآفرینی در جامعه، تقویت وحدت و همبستگی ملی، تقویت روحیه جهاد، مقاومت و استکبارستیزی، خلاقیت و نوآوری در اجرای برنامه‌ها و گسترش فرهنگ و باور تعلق بسیج به آحاد جامعه  اهمیت داد.

این کارشناس مسائل مذهبی، امر به معروف و نهی از منکرات و ناهنجاری‌های اجتماعی و ارائه راهکار مقابله با منکرات و ترغیب بسیجیان جهت انجام معرفات را با ترویج سبک زندگی شهدا، ترویج و فرهنگ سازی خصایص و سیره شهدا با رویکرد مسئولیت‌پذیری و دغدغه‌های اهداف انقلاب اسلامی؛ میثاق با ولایت و ترویج فرهنگ مهدویت با رویکرد تفکر بسیجی امکان پذیر دانست و  افزود تمدن اسلام جدا از الگوی پیشرفت نیست.

وی ادامه داد در ادبیات مذهبی ما افزون ‌بر سبک زندگی مادی و شؤون آن در طول شبانه‌روز، "آداب زندگی معنوی" از جایگاه ممتازی برخوردار و دارای اهمیت است که سبک زندگی در مقیاس «اجتماعی» و «جامعه در حال تکامل» را شامل میشود.

 حجت الاسلام یحیایی با اشاره به اینکه در مقابل سبک زندگی معنوی، کلیت تمدن و ایدئولوژی غرب بر مفاهیم سکولار و بر پایه زمینی کردن انسان‌ها و قطع رابطه انسان با خدا  بنا شده است، گفت: طبق  این دیدگاه، معیار ارزش‌گذاری فرد در اجتماع قدرت و ثروت است. استکبار بر این‌ باور است که ایدئولوژی او جهانی بوده و کشورها باید تسلیم این ایدئولوژی شوند و گرنه از طریق جنگ فیزیکی حذف خواهند شد.

یحیایی پژوهشگر مسائل فرهنگی و دینی

وی رمز  پرچمداری تمدن اسلامی را عبور از  این باور و ایدئولوژی غلط  غرب دانست و افزود: باید با استفاده از میراث عاشورایی حضرت زینب کبری (س) و بینش امام خمینی(ره) و ترویج تفکر ناب بسیج به مواجه و مقابله با تفکر غرب بپردازیم. در این راستا مقام معظم رهبری پرچم‌دار مبارزه تمدن اسلام با تمدن غرب است از این‌رو باید مباحث ایشان با بینشی عمیق مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد تا پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشد.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی، با اشاره به تقارن هفته بسیج با ایام به اسارت رفتن حضرت زینب (س) گفت: الگوپذیری بانوان بسیجی از سیره حضرت زینب (س) در اعتلای تفکر ناب بسیج و ایجاد تمدن اسلامی و تربیت جامعه اسلامی بسیار مؤثر است.

حضرت زینب الگوی کامل دریافت تفکر ناب بسیج

وی با بیان اینکه از جمله نتایج تربیت مکتب متمدن اسلامی، بانویی همچون حضرت رینب (س) است که خود مصداق کامل یک الگوی ناب و مربی تربیت اسلامی انسانها است، اظهار داشت: با الگو قراردادن حضرت زینب سلام الله علیها می توان جامعه ای با سیمای ملکوتی داشت.

این کارشناس مسائل مذهبی سیمای ملکوتی جامعه را در تنظیم رفتار افراد جامعه دانست و گفت: زن چنین جامعه ای خود را فراموش نمی کند و در پی فراهم کردن و کسب فضایل و ارزش ها و عزتی است که هویت انسانی و متعالی یک زن مسلمان را می سازد.

وی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب تصریح کرد : الگوی زن مسلمان برای داشتن چنین روحیه ای، حضرت زینب (س) است و برخورداری از عقل و متانت، قدرت و شجاعت، شور و احساس عاطفى، صراحت زبان، متانت دل، استوارى روح؛ در عین ‏حال، مادرانه، خواهرانه با همه‏ ى انسانها برخورد کردن، در محیط خانه شمع محبت را روشن نگه داشتن، همسر و فرزندان را بر سر سفره ‏ى محبت و عاطفه‏ ى خود دور هم جمع کردن؛ از  خصوصیات زن مسلمان  زینبی است.

حجت الاسلام یحیایی، یادآور شد الگوی راستین حضرت زینب (س) بزرگ بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) بوده است، آن حضرت در دامان پرمهر و معنویت حضرت زهرا (س) از سرچشمه معارف اسلامی و قرآنی سیراب گشت از این رو نقش مادر در تربیت فرزندان مخصوصا دختران مشخص می شود.

حضرت زینب(س) از همان کودکی می آموخت که چگونه با سختی ها و دشواری ها مقابله کند و در برابر جباران و ستمگران سر فرود نیاورد.

حضرت زینب(س) در طول زندگی با افکار و فرهنگ آن بزرگواران تربیت شد و با حضور در بحران‌های زمان پیامبراکرم(ص) و امام علی(ع) برای رسالت اصلی خود آماده شد.

اگر زن با عظمتِ زنانه اش در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمیکرد.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی با استناد به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش زنان را  رهنمون ساختن جامعه به سمت تعالی منحصر به فرد برشمرد و گفت: « زن با نقاط قوّت زنانه‏ خود همراه با ایمان عمیق، همراه با استقرار ناشى از اتکاء به خداوند، و همراه با عفت و پاکدامنى - که فضاى پیرامون او را نورانیت مى‏بخشد - مى‏تواند در جامعه یک نقش استثنایىِ این‏گونه ایفا کند؛ هیچ مردى قادر به ایفاى چنین نقشى نیست.»



وی ادامه داد: زن به عنوان همسر و مادر می تواند چون « چشمه‏ ى جوشانى از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمه‏ ى صبر و حوصله و عاطفه‏ ى خود سیراب می کند  و  انسانها در چنین آغوش پُربرکتى مى‏توانند تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمى‏کرد.»

پیام شهادت امام حسین و یارانش توسط  زنان انتقال داده شد

حجت الاسلام یحیایی با بیان اینکه حضرت زینب (س) با ایستادگى، توانست از روح کلّى اسلام حراست و پرستارى کند گفت: این ایستادگى، یک رمز و راز و یک عامل اصلى در پیروزی و تداوم  نهضت عاشورا بود. نکته اصلی این است که زنان توانسته اند این واقعه را به نسل بعدی انتقال دهند و نسل مبارز و انقلابی تربیت کنند.

وی در ادامه ،  تلاش زنان در فرهنگ سازی و تربیت نسل انقلابی متعهد به فرهنگ عاشورا  را راز تداوم و ماندگاری این واقعه در تاریخ و تا به امروز دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران برگرفته از نهضت کربلا و حضرت زینب(س) است و زنان ایران، حضرت زینب(س) را الگوی خود قرار داده و در برهه های حساس و سخت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با تربیت اسلامیِ جامعه، همیشه از آرمان‌های نظام پاسداری کرده اند.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی در ادامه افزود: برای درک تأثیر آموزه های اسلامی در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در الگوپذیری از عقیله بنی هاشم (س)  باید نگاهی به فعالیت ها و حضور زن ایرانی با تفکر بسیجی در اجتماع داشته باشیم.

زن ایرانی در تجربه انقلاب و دوران دفاع مقدس نشان داد که به خوبی پیام شهادت امام حسین(ع) را درک و آن را به فرزندان خود نیز منتقل کرده  و چنین بوده است که خود تا پای جان برای حفظ اسلام، انقلاب و وطن همدوش مردان، مقاومت و مبارزه کردند و هم مردانی انقلابی، ظلم ستیز و شهادت طلب را تربیت نمودند.

وی نقش زنان در جامعه و خانواده را به سه دوره  مبارزات دوران انقلاب، دوران دفاع مقدس و دروان تثبیت قدرت نظام و مبارزه با جنگ نرم دشمن تقسیم کرد و گفت: در دوره مبارزات انقلابی، زنان همراه مردان و در کنار آنها در تظاهرات ها شرکت کردند و تمام سختی ها از اسارت رفتن مردانشان،  تا تحمل کمبودهای ناشی از اعتصاب ها، آنها را  از مبارزه خسته و نا امید نساخت.

در دوره دفاع مقدس همین زنان، همسر و فرزندانشان را راهی جبهه کردند و صبورانه مشکلات ، تنهایی و سختی ها را به جان خریدند و علاوه بر آن در پشت جبهه نیز فعالیت داشتند.

و امروزه زنان ایرانی به عنوان مادران تربیت کننده دانشمندان هسته ای در فکر تثبیت حق مسلم این ملت اند، تا پرچم اسلام همچنان در اهتزاز بماند و پیام عاشورا و حماسه حسینی نسل به نسل منتقل گردد تا راهشگای مبارزه با دشمنان امروزی انقلاب اسلامی باشد.

انتهای پیام/

 

 



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/9/3 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک