سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

لقمان حکیم، غلام سیاهی بود که در سرزمین سودان چشم به جهان گشود ، اگر چه او چهره ای سیاه و نازیبا داشت، ولی از دلی روشن، فکری باز و ایمانی استوار برخوردار بود او که در آغاز جوانی برده ای مملوک بود بدلیل نبوغ عجیب و حکمت وسیعش آزاد شد و هر روز مقامش اوج گرفت تا شهره ی آفاق شد.

 

فواید سکوت در بیان لقمان حکیم


او مردی امین بود ، چشم از حرام فرو می بست ار ادای حرف ناسازا و بی مورد پرهیز می کرد و هیچگاه دامن خود را به گناه نیالود و همواره در امور زندگی شرط عفت و اخلاص را رعایت می کرد . اوقات فراغت خود را به سکوت و تفکر در امور جهان و معرفت حق تعالی می گذراند و باری گذراندن امور زندگی به حرفه خیاطی و یا درودگری مشغول بود.

لقمان حکیم، یکی از بزرگترین حکمای حقیقی است که  قرآن با تعبیر بلند و رسای " و لقد ءاتینا لقمان الحکمة" به راستی، لقمان را حکمت دادیم، بر حکمتش گواهی داده و برخی از آموزه های حکیمانه او را برای آیندگان روایت کرده و همگان را به جستجو و فراگرفتن حکمت های او فراخوانده است .

نام لقمان در دو آیه از قرآن در سوره لقمان آمده است؛ در قرآن دلیل صریحی بر اینکه او پیامبر بوده است یا تنها یک فرد حکیم وجود ندارد، ولی لحن قرآن در مورد لقمان نشان می دهد که او پیامبر نبود، زیرا در مورد پیامبران سخن از رسالت و دعوت به سوی توحید و مبارزه با شرک و انحرافات محیط و عدم مطالبه اجر و پاداش و نیز بشارت و انذار در برابر امت ها معمولا دیده می شود در حالیکه در مورد لقمان هیچ یک از این مسائل ذکر نشده و تنها اندرزهای او که بصورت خصوصی با فرزندش بیان شده " هر چند محتوای آن جنبه عمومی دارد" آمده است و این گواه است که او تنها یک مرد حکیم بوده است .

در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز نقل شده است چنین می خوانیم: به حق می گویم که لقمان پیامبر نبود ولی بنده ای بود که بسیار فکر می کرد و ایمان و یقینش عالی بود خدا را دوست می داشت و خدا نیز او را دوست داشت و نعمت حکمت بر او ارزانی فرمود. بی شک درک و دریافت و خرد لقمان حکیم ، فراتر از مردم عادی بود و دلش روشن و عقلش فعال و نگاهش بصیر بود.

هفت کلید از هفت هزار فاید

فرزندم هفت کلمه از هفت هزار برگزیده ام که بتو می گویم

سکوت عبادتی است بی زحمتگل تقدیم شما

سکوت زینتی است ارزنده و رایگانگل تقدیم شما

سکوت وقاری است بدون تشریفات و سلطه مادیگل تقدیم شما

سکوت قلعه ای است بدون دیوارگل تقدیم شما

سکوت بی نیازی بدون تشکر استگل تقدیم شما

سکوت راحتی است برای ملائکه نویسندهگل تقدیم شما

سکوت پوشش عیبها استگل تقدیم شما

ادامه دارد /

برگرفته از کتاب گنجینه حکمت

 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/9/4 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک