سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

یلدا در محرم

امروز که همه خبرگزاری ها حداقل یک تیتر خوشمزه داشتند. تیتری که برای محتوای خبر یلدا « طولانی ترین شب سال» زده بودند.

یلدا بهانه ای برای با هم بودن ، پررنگ ترین تیترها بود. برخی از خبرگزاری ها هم در مورد نکات پزشکی و رعایت رژیم های بیماران قندی و کسانیکه به عارضه چربی خون مبتلا هستند، نوشته بودند.

بازار کار کارشناسان اجتماعی و کارشناسان تغذیه و  تاریخدانان بسیار داغ داغ بود مثل آجیل فروشان و میوه فروشان و دست فروشان که هر برای خرید باید در صف های طولانی مغازه هایشان بایستی ...

اما به راستی کمتر رسانه خبری حتی رسانه ملی ! به تقارن یلدا و اربعین حسینی پرداخته  و اگر مطلبی هم گفته شده گذرا و از روی رفع تکلیف است !!‌

به راستی چرا ؟ ...

زمانی که  مناسبت های ملی – فرهنگی ایران باستان با مناسبت های مذهبی تقارن یکسان و یکنواخت دارند شادی ها چندین برابر شده  و شور شعف در تمام شهرها دیده می شود.

چطور زمانی که  رنگ عزای ملی تقویم ما با رنگ عزای مذهبی با هم تقارن می یابند از این فرصت برای بروز هر چه بیشتر احساسات خود استفاده می کنیم و حزن و اندوه نشسته بر دلمان را به پیکره جامعه تزریق می کنیم؛ اما وقتی شادی ملی ما با عزای اسلامی تقارن می یابد انگار خیلی ها سعی دارند رنگ فراموشی بر واقعه و عزای اسلامی زده و حزن را مسخر شادی کنند !‌  ...

یلدا در محرم


امسال هم یلدا در تقارن با اربعین حسینی است . اربعینی که بعد از عزاداری ها و ذکر مصیبت های خاندان آل رسول (ص) فرا رسیده است. عجب یوم الوقت هستند برخی از افراد !‌ آنهایی که در کوچه و خیابان به حکم یلدا صدای موسیقی و لهب و لعبشان گوش را کر و قلب را خجالت زده می کند.

عجب بر مردمی که در شبی مانده به شب اربعین حسینی (ع) شادی می کنند و جعبه های شرینی و ... را به خانه می برند و حتی شاید دست ها می کوبند و شادباش ها می گویند و  فردایش اربعین را با سینه زدن پاس می دارند!‌؟

مگر نه اینکه ملت ایران به زیبایی هر آن چه تمام تر توانستند فرهنگ متین اسلامی را در کنار فرهنگ زیبا و عزتمند ایرانی قرار دهند و از آن سبک زندگی ایرانی – اسلامی را متولد سازند. در این فرهنگ غنی احترام به اهل بیت به اندازه ای که حتی فرزندان آنها سید و سادات به معنی آقا و سرور و خاتون نامیده می شوند.

حرمت محرم به حدی است که نه تنها پیکره شهرها را سیاه می کند که لباس ها را هم رنگ عزا زده و دل ها را غمگین می سازد ؛ حال این محرم اگر در بهار باشد عید ما حسینی ، اگر شب یلدا و شروع زمستان باشد " یلدای معرفتی " می کند.

اگر چه دست یابی به معرفت در جمع اهل دل و محب اهل بیت به مراتب دلنشین تر و دست یافتنی تر است اما به راستی دست یافتن به یلدای معرفتی نیاز به موسیقی ، دف ، دست و شادباش ندارد.   

یلدای معرفتی آداب و رسومی دارد برگرفته از سبک زندگی اسلامی ؛ در این یلدا که ممکن به تعبیری هر سه دهه یکبار رخ دهد باید دور هم نشست و بزرگ ترها به جای قصه شاه و پری داستان شاهزاده علی اصغر بگویند و به جای روایت  امیر ارسلان نامدار؛ داستان  علمدار قیام عاشورا را  بگویند و به جای تفأل زدن به حافظ خواندن تغزلات سعدی ... احادیث را برای هم نقل کنند و شأن نزول آیات قرآن را چون قصه ای زیبا بیان کنند .

در یلدای معرفتی سفره دل باید پهن باشد نه سفره ای مملو از میوه و تنقلات کام باید با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) شیرین شود نه با حلواترک و هندوانه و تخمه ..

در یلدای معرفتی نگذاریم که بیماران و از پای افتادگان بخصوص غلامان اهل بیت (ع) در کنج تنهایی، بلند ترین شب سال را مثل هر شب طولانی بگذرانند. در این شب عیادت از بیماران و کهنسالان را در برنامه کاری قرار دهیم .

در یلدای معرفتی به جای کوبیدن دست بر دست و خندیدن های زاییده شوخی و دور هم نشینی دست بر سر یتیمان کشیده و گل لبخند را به آنها هدیه دهیم ...

به راستی می شود به یلدای معرفتی رسید؟  باید بگویم آری می شود چرا که  استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب «خدمات متقابل ایران و اسلام»می گوید:‌ اسلام بدون شک یک نظام فکری و اعتقادی جدید به ایران داد و مردم ایران به شکل بی سابقه‏ای نظامات فکری و اعتقادی اسلام‏ را پذیرفتند و افکار و معتقدات پیشین خود را دور ریختند و این پذیرش‏ دفعی و فوری نبود، بلکه تدریجی بود و مخصوصا بیشتر در دوره استقلال و قدرت ایرانیان در مقابل اعراب صورت گرفت.

به یاد داشته باشیم یلدا در محرم و صفر تمرین کوچکی است برای اینکه یلدای خاندان  حسین بن علی را به یاد بیاوریم و کاش هیچ وقت یلدای نهم محرم به صبح نمی رسید و شام  سخت رتین بخش سفر کاروان حسینی نمی شد .

بهتر است یلدای را امسال را یلدای معرفتی کنیم و در آن روح اسلام را جریان سازیم .

انتهای پیام / ت

 



نوشته شده در تاریخ شنبه 92/9/30 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک