سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
یک کارشناس مسائل اجتماعی

سبک زندگی اسلامی، تضمین کننده قوام و بقاء خانواده / سبک زندگی غرب، ساحل آرامش ندارد

سبک زندگی اسلامی
یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: نسخه ای که غرب سعی آن را به کشورهایی که قدرت ذاتی آن برگرفته از سلامت روان و خانواده است ، تجویز کند، متأسفانه در گرایش جوانان به سمت فحشا تأثیرگذار بوده است غافل از اینکه این سبک زندگی ساحل آرامش ندارد.

این خبر در باشگاه خبرنگاران جوان


منیره غلامی توکلی، کارشناس مسائل اجتماعی گفت: بحث تحکیم بنیان خانواده یکی از مهم ترین بحث ها و چالش های امروزی جامعه ما است که با توجه به شکسته شدن قبح طلاق و کم شدن نرخ ازدواج بین جوانان باید با دقت خاصی آن را  آسیب شناسی کرد.

سبک زندگی اسلامی ، نقشه راه ترسیم شده رهبری

وی در ادامه  مهم ترین بخش در نقشه راهی که مقام معظم رهبری پیش روی جامعه اسلامی با عنوان " سبک زندگی اسلام" قرار داده اند را مبحث ازدواج، استحکام بنیان خانواده و بالتبع آن بالارفتن نرخ موالید در کشور بر اساس آموزه های اسلامی عنوان کرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه  زبانه آتش جنگ نرم علیه کشور ما توسط کشورهای متخاصم ،کانون خانواده را هدف قرار داده است افزود: خانواده به عنوان هسته اولیه تشکیل جامعه علاوه بر اینکه می تواند با پتانسیل های موجود جامعه را بسازد ، می تواند با  کارکرد خود آن را به سوی تعالی یا انحطاط بکشاند.

تجمیع آموزه های اسلامی و فرهنگ ملی، قوام خانواده ایرانی

منیره غلامی توکلی ادامه داد: ما می توانیم آموزه های ناب اسلامی را در کنار  فرهنگ غنی و قدرتمند ایرانی قرار داده و اهمیت تشکیل خانواده و  حفظ قوام آن را در دنیایی که رعایت اصول و ارزش های  اخلاقی و اجتماعی در  بعد خانواده حلقه گم شده آن است، به بروز وظهور بکشانیم.

وی با اشاره به اینکه آموزه های دینی و احادیث ائمه اطهار می توان نقشه راه موفق و تضمینی در قوام بخشیدن به خانواده اسلامی باشد گفت: سؤال اینجاست که متولیان امور جوانان، کارگزاران فرهنگی کشور، حوزه های علمیه و در رأس آنها خانواده ها و مراکز عالی آموزشی تا چه حد توانسته اند نیاز جوانان را به فراگیری اصول تشکیل خانواده از نگاه اسلام و سنت ایرانی برطرف کنند ؟

خطر تلاش دشمنان در تعمیق فرهنگ بی اصالت غربی

این کارشناس مسائل اجتماعی، اظهار داشت: چالش موجود در بحث اهمیت تشکیل خانواده، چرایی و چگونگی تشکیل خانواده و سپس لوازم و شرایط مورد نیاز برای قوام استحکام آن ، اگر از سوی متولیان تربیت و هدایت جوانان برطرف نشود ، دشمنان این خلاء را شناسایی کرده و با نیاز سنجی صورت گرفته و بر اساس تفکرات بی اصالت خود  آن را به نحوی ناشایست پر کرده و حتی تعمیق و گسترش می دهند .

سبک زندگی افسارگسیخته غربی، ساحل آرامش ندارد

وی نسخه غرب برای تزلزل خانواده در کشورهای مسلمان را ارائه تفکراتی که بیشتر به جنبه های افسار گسیخته برطرف کردن نیاز جنسی از راه های غیر متعارف و در قالب عرفان ها و تشکل های نوظهور  عنوان کرد و گفت: برطرف کردن میل جنسی در حالت افسار گسیخته و بیمارگونه ساحل آرامش برای فرد را مهیا نمی کند، بلکه او را هر لحظه در گرداب زیاده خواهی های جنسی به صورت های غیرمتعارف از قیبل ازدواج با حیوانات، هم جنس گرایی، ازدواج های مثلثی و حتی گروهی ... نزدیک می کند.

 این کارشناس مسائل اجتماعی تأکید کرد: نسخه ای که غرب ورشکسته در بازار فرهنگ  سعی دارد آن را به کشورهایی که قدرت ذاتی آن برگرفته از سلامت روان و خانواده است ، تجویز کند، متأسفانه در گرایش جوانان به سمت بلهوسی و تنوع طلبی به حدی تأثیرگذار بوده است.

وی از بالارفتن آمار خانه های مجردی، طلاق عاطفی، طلاق رسمی، فرار از منزل، فحشا و خیانت در خانواده ها و بر اثر آن اعتیاد و ایدز و زنان خیابانی به عنوان نتایج نامبارک این تهاجم فرهنگی نام برد.

سبک زندگی اسلامی تضمینی برای بقاء و تداوم خانواده

غلامی توکلی در ادامه با استناد بر آیات و روایت پیامبر اسلام در زمینه حفظ بنیان خانواده گفت: پیامبر اکرم 1400 سال پیش برای پیشگیری از هر کدام از این اتفاقات نا مبارک راه حلی را  ارائه داده اند مثلا در مورد قبه طلاق حتی به شوخی می فرمایند: « سه چیز است که شوخی در آن روا نیست، طلاق، نکاح و آزادکردن بنده( نهج الفصاحه ص 45 حدیث2259)  
همچنین پیامبر خدا در مورد اهمیت ازدواج و بهانه نگرفتن های بی جا در اجرای این امر می فرمایند: « وقتی کسی که خُلق و دینش مایه رضایت است و به خواستگاری می آْید به وی زن بدهید ، اگر چنین نکنید فتنه و فساد در زمین فراوان خواهد شد. »(نهج الفصاحه ص 43 حدیث274)
 
خاتم رسولان برای آسان گرفتن ازدواج بین جوانان و بالا رفتن نرخ تشکیل خانواده در جامعه اسلامی می فرمایند: «وقتی اشخاص هم شأن به خواستگاری پیش شما آمدند دختران خود را به شوهر بدهید و در کار آنها منتظر حوادث نباشید.»(نهج الفصاحه ص 44حدیث250)

 توکلی افزود : برخی از جوانان عدم درک متقابل یا انتخاب اشتباه را دلیل طلاق خود بعد از گذشت مدت کوتاهی از زندگی زناشویی اعلام می کنند که در این زمینه هم رسول خدا نقشه راه کوتاه و موفقی را پیش روی جوانان قرار داده است .

پیامبر خدا می فرمایند: به اشخاص هم شأن زن بدهید و از اشخاص هم شأن زن بگیرید و محل نطفه های خود را به دقت انتخاب کنید(نهج الفصاحه ص 46حدیث268)

و در مورد ترس از ازدواج و یا طلاق به بهانه های صرفا فقر اقتصادی می فرمایند: هر که به اعتماد خدا و به امید ثواب ازدواج کند، بر خدا لازم است که وی را یاری کند و او را برکت دهد(نهج الفصاحه ص 47حدیث278)

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد : مقام معظم رهبری نیز در تعریف و اهمیت تشکیل خانواده می فرمایند: خانواده در اسلام یعنی محل سکونت دو انسان، محل آرامش روانی دو انسان، محل انس دو انسان با یکدیگر، محل تکامل یک نفر به وسیله یک نفر دیگر، آن جایی که انسان در آن صفا می یابد، راحتی روانی می یابد، این محیط خانواده است .
 
همچنین مقام معظم رهبری در خصوص حفظ بینان خانواده می فرمایند: خانواده کلمه طیبه است. کلمه طیبه هم خاصیتش این است که وقتی یک جایی به وجود می آید مرتب از خود برکت و نیکی می تراود و به پیرامون خودش نفوذ می دهد .

انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92/11/20 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک