سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

خروج از دنیای واقعی خطرناک ترین مشکل بازی های رایانه ای والدین از خرید بازی های خشن و تک نفره خودداری کنند

بازی های رایانه ای - اثرات مثبت و منفی بازی های رایانه ای

امروزه بازی های رایانه ای به دلیل تنوع و ساختار تخیلی، مهیج، متنوع آن ازسرگرمی های رایج  کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان شده است که سرگرم شدن با این نوع بازی ها می تواند دارای نتایج مثبت یا منفی باشد.

از نظر روانشناسان یکی از مهم ترین مشکلات این نوع سرگرمی ها عدم تحرک فرد و خارج شدن او از دنیای واقعی به عالم تخیل است که می تواند سرمنشاء بسیاری از بیماری های روانی و جسمی باشد.

از آنجایی که با رونق گرفتن کار با رایانه و ساخت انواع بازی های رایانه ای، آشنایی با اینگونه سرگرمی  ها در بین نوجوانان به عنوان نوعی از سواد و اطلاعات محسوب می شود، نمی توان کودکان به ویژه جوانان را از پرداختن به این سرگرمی ها محدود کرد.

از طرفی با توجه به اینکه  بازی های رایانه ای با هزینه کم می تواند ساعت ها کودکان را به خود مشغول سازد؛ راهکار مؤثر خانواده ها در مقابله با پیامدهای منفی آن، دقت در انتخاب نوع بازی و مدت زمانی است که کودکان و نوجوانان به آن می پردازند.

در مقایسه اثرات مثبت و منفی بازی های رایانه ای می توان گفت: با تحول آموزش به سمت مجازی شدن، بازی با رایانه می تواند در کسب آمادگی کودک در پذیرش شیوه های نوین آموزشی مؤثر باشد.

از آنجایی که در بازی های سنتی معمولا خانواده نقش کمتری داشته و بیشتر گروه همسلان و دوستان کودک شریک بازی او هستند،بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند موقعیتی را برای بازی همزمان بچه‌ها و والدین با هم فراهم سازند.

ایجاد نشاط ، بهبود روابط والدین و فرزندان، کم شدن استرس در کودکان  از مهم ترین دستاوردهای همبازی شدن پدر و مادر با فرزندان  است.

همچنین بازی های رایانه ای را می توان، یکی از ابزارهای مؤثر برای انتقال مفاهیم و ارزش های جامعه دانست؛ چرا که کسب مهارت های زندگی و آموزه های فرهنگی و ارزشی از طریق بازی های رایانه ای اثری عمیق تر و ماندگار تر دارد.

والدین باید بدانند و بپذیرند که بی توجهی در انتخاب نوع بازی رایانه ای و ساعاتی که کودک به آن مشغول می شود می تواند سخت ترین و جبران ناپذیرترین صدمات روحی و جسمی را برای فرد به همراه داشته باشد .

بروز افسردگی، استرس، تیک های عصبی در ناحیه چشم، خستگی مفرط، بروز حالت های پرخاشگری، در هم آمیختگی دنیای واقعی و عالم تخیل از صدمات جسمی و روحی بازی ها رایانه ای در دراز مدت، است

از دریچه ای دیگر می توان گفت: بازی های رایانه ای در راستای نهادینه کردن بخشی از تفکرات سازندگان آن می تواند در ابعاد اجتماعی و معنوی هم تأثیرگذار باشد. اکثر این بازی ها ساخته شرکت های غربی است که بیشتر آنها با هدف گذاری بر روی تفکر نوجوان کشورها ساخته می شوند.

جایگزین کردن فرهنگ خشونت و قدرت و زورمداری به جای ایثار، از بین بردن قبح مسائل ضد اخلاقی و کم رنگ کردن ارزش زن، هدف قرار دادن مراکز معنوی و تفکرات و شناخت مسلمانان از ثمرات منفی بازی های رایانه ای در ابعاد اجتماعی و فرهنگی است.

از این رو خانواده ها برای جلوگیری از بروز خطرات منفی بازی های رایانه ای باید سعی کنند ابتدا رایانه کودک را در فضای عمومی خانواده قرار داده و ساعات کنترل شده ای را برای وی در نظر بگیرند و قبل از خرید یک بازی محتوای آن را  شناخته و از خرید بازی های خشن، فراتر از سن کودک، بازی های فردی خودداری کنند .

انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ شنبه 92/11/26 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک