سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

چشن فعلی چهارشنبه سوری با بدعت های نوین " ختم متوالی" برای فرهنگ اصیل ایرانی است که هر سال با شکوه خاص برگزاری می شود !‌ ختمی که در آن هم خود را می سوزانی و هم خاکستر فرهنگ را بار دیگر به آتش کشیده و بر باد می دهی!

 

چهارشنبه سوری

اصرار ورزیدن به کاری نادرست و توجیه غیر منطقی آن از سوی هیچ صاحب اندیشه، انسان آگاه و خرمندی قابل قبول نیست.

دست زدن به کارهای خطرناک و دور از عقلانیت که موجب صدمه زندن به خود و سایرین ،از بین رفتن سلامت و امنیت فردی و اجتماعی می شود، تنها مورد تأیید نیست بلکه پسندیده هم محسوب نمی شود.

 و چه بد اگر عاملان اینگونه حرکات برای توجیه کارهای خود به آن رنگ و لعاب ملی – سنتی بزنند، چرا که اگر درصدی هم معلومات نادرست آنها برای دست زدن به اینگونه اعمال، پای تاریخ کهن و آداب و رسوم را هم به میانه می کشد، باید عقل را در گزینش فرهنگ درست و رد فرهنگ های خرافی و نادرست به کار گرفت و دست از لجاجت های ضد فرهنگی برداشت.

اگر فرهنگ هر کشور را «‌ مجموعه پیچیده ای از دانش ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هر چه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می گیرد تعریف کنیم » و آن را عنصری زنده و پویا در جامعه انسانی بدانیم ، آیا همین فرهنگ در حال اجرا نمی تواند در بازه زمانی کوتاه مدت برای افرادی که قصد شناخت جامعه ای را دارند، حجت و دلیلی قابل رویت باشد !‌

این تعاریف را بازخوانی کردیم تا باز به ایرانیان و سنت های زیبای آنها بپردازیم، سنت هایی که هر روز تقویم ما را رنگ و بوی وحدانیت، وحدت، هم نوع دوستی، مهربانی، صمیمیت، صله رحم  و اخلاقمداری می زند.

  از بهار شروع کنیم دید و بازدید ها و عیدی دادن و عیدی گرفتن، سیزده به در و روز آشتی با طبیعت ،  تابستان گرم و روزهای بلند آن برای مسافرت ، پاییز و شب های بلند و شب نشینی های قشنگ که با داستان های عشقانه و پلهوانان کهن زینت می گیرد، شب چله کوچک و بزرگ، شب یلدا ،  زمستان و سپیدی آن، تمیزی اخرین ماه سال اسفند، اوج این پاکیزگی است و از همه زیباتر روزهای پایانی سال است که برای ایرانیان  به ویژه بانوان حال و هوایی دیگر دارد.

شست و شو، رفت و بروب، خرید وسایل نو، دور کردن غم و کینه از دل، کاشتن سبزه، خرید ماهی گلی، رنگ کردن تخم مرغ و بالاخره تکاپو تا لحظه سال تحویل برای تکمیل کردن سفره هفت سین ..

اما بر اساس یک سنت ولی تحریف شده ، بر اساس یک فرهنگ صوری قدیمی در تقابل با فرهنگ اصیل و حقیقی ایران زمین، بر اساس یک فستیوال آتشین خطرناک و غم آفرین، بر اساس یک توهم شادی ساز، براساس نگرشی خارج از عقلانیت در معاوضه سلامتی با بیماری و محنت ... آتش بر این دیبای فرهنگ ملی کشور می زنیم و با خلق "چهارشنبه سوری " آن هم با بمب و نارنجک و ترقه و وسایل آتش بازی چینی ، اندونزی و ... به دنبال احیای فرهنگ اصیل مثلا ایرانی هستیم.

جای تعجب است که چطور در عصر تکنولوژی در دنیای علم و فن آوری و با داشتن داعیه انسان دوستی و رعایت فرهنگ اجتماعی  و از همه مهم تر با عنایت به دستورات و موازین دین مبین باز هم انسانی مدرن در دنیای خرافات هستیم ! دم از اخلاق اجتماعی می زنیم و در کوچه و خیابان باعث آزار و اذیت روحی و جسمی همشهریان و هم وطنان خود می شویم از دین مداری می گویم و فراموش می کنیم حق الناس وجه های مختلف دارد و رعایت حال بیمار ،‌کهنسال، کودک ، زن باردار و ... شاخصه های مهم دین مداری هستند!

به نظر من دیگر بس است چقدر بگوییمچهار شنبه سوری چیست؟ از کجا پدید آمده است؟ به کجا کشیده شده است؟ به کجاها می رود؟ چند خانواده را در هنگامه سال نو عزادار و غمناک می کند؟ سالیانه چند نفر به معلولین کشور می افزاید؟ برای خرید وسایل آتش بازی چقدر هزینه می شود؟ سنت های خوب ایرانیان در عید باستانی چه بود است و حال چه شده است ؟ ...

آیا کودکی که بازی های رایانه ای را مسخر خود کرده است؛ کودکی که دیگر کودکانه ندارد و با توجه به شرایط زمانی زودتر از سنش بزرگ می شود!‌ نوجوانی که از طرق مخلتف صدمه دیدگان آتش بازی آخر سال را دیده است، پدری که برای ریال ریال حقوق ماهیانه خود زحمت کشیده است و مادری که شب زنده دار بوده تا فرزندش را در ناز و سلامت بزرگ کند، آنقدر مغلوب ضدفرهنگی نوین مستتر در جامه کهن فرهنگ شده اند که نتوانند فرهنگ سره را از ناسره تشخیص دهند ؟!

به راستی نه !  پاسخ به این سوالات فقط یک جواب دارد " نه " !

کاش این افرادی که  فرهنگ را به سخره گرفته اند و خود را به خواب زده اند، به راستی خواب بودند تا گفتن و گفتن از  فرهنگ اصیل ایرانی آنها نه تنها از خواب بیدار بلکه هوشیار و آگاه سازد.

جشن فعلی چهارشنبه سوری با بدعت های نوین " ختم متوالی" برای فرهنگ اصیل ایرانی است که هر سال با شکوه خاص برگزاری می شود !‌ ختمی که در آن هم خود را می سوزانی و هم خاکستر فرهنگ را بار دیگر به آتش کشیده و بر باد می دهی!

انتهای پیام/ ت
مطالب مرتبط از همین نویسنده :

چهارشنبه سوری بدعتی در تاریخ کهن ایران

چهارشنبه سوری بدون بمب و نارنجک

 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92/12/26 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک