سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

زندگی بر مبنای اندیشه های امیرالمؤمنین تحقق سبک زندگی علوی است

قلمدون: در جامعه اسلامی، زنان و مردان مسلمان در بستر تعالیم و اندیشه های اسلامی، الگوهای فرازمانی بسیاری برای رسیدن به آرامش و نیک بختی دنیوی و سعادت اخروی در اختیار دارند که یکی از این اسوه های حسنه، تأسی جستن به سبک زندگی حضرت علی (ع) است .

 

سبک زندگی علوی


انسان همواره برای رسیدن به کمال نیازمند سرمشق و نمونه عینی، قابل اعتماد و متعالی در ابعاد گوناگون است.

شهید مطهری در کتاب "انسان کامل" دلایل نیازمندی انسان به الگو را حرکت فطری انسان در شناخت انسان کامل ، کمال گرایی، تأسی جستن از افراد مورد اعتماد، دوری جستن از ابهام و سردرگمی و داشتن محک سنجش میزان صفات عالیه در وجود خود، بالا بردن سرعت یادگیری ، هدایت راحت تر متربی، شکوفا شدن استعدادهای راکد و ظرفیت‌های پراکنده انسان،  کسب تعالی روح و همت‌های والا ، تسهیل در انجام کارهای سخت در میادن و زمینه های مختلف، مبارزه با تهاجم فرهنگی و پیش‌گیری از انحرافات فکری  رفتاری برشمرده است.

از نظر ایشان، وجود الگوهای عملی شایسته در مکتب و نظام فکری اسلام دلیل حقانیّت و درستی آموزه‌های آن مکتب است که به طور صریح، امکان پای بندی به آموزه‌های آن را اعلام می کند.

با نگاهی به تاریخ اسلام و سیره علمی و نظری زنان و مردان تاریخ سازش به خصوص پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (ع) می توان گفت: در جامعه اسلامی، زنان و مردان مسلمان در بستر تعالیم و اندیشه های اسلامی، الگوهای  فرازمانی بسیاری برای رسیدن به آرامش و نیک بختی دنیوی و سعادت اخروی در اختیار دارند که یکی از این اسوه های حسنه ، تأسی جستن به سبک زندگی حضرت علی (ع) است . سبکی که در نزد دوستداران و محبان ایشان به سبک علوی مشهور شده است.

عظمت شخصیت فردی و اجتماعی امام اول شیعیان و میزان تأثیرگذاری ایشان بر بشر فارغ از دین و آیین به حدی است که به نظر می رسد ایشان نه نتها اسوه ای حسنه برای جهان اسلام هستند بلکه جهان است که پذیرش سبک زندگی علوی را در خود احساس می کند.

در تعریف سبک زندگی علوی می توان گفت: پی ریزی سبک زندگی بر مبنای اندیشه های امیرالمومنین (ع) همان تحقق سبک زندگی علوی است زیرا چنین اندیشه هایی به راستی تداعی گر دستورات قرآن کربم است.

از احادیث ، روایات و کتاب ارزشمند نهج البلاغه که اندیشه های ایشان را در قالب خطبه، نامه، کلمات حکمت آمیز، چون میراثی گرانبها در اختیار مسلمانان قرار داده است به خوبی می توان  شیوه رفتاری و عملی امام علی (ع) را استخراج کرد و به این نتیجه رسید که سبک زندگی ایشان برگرفته از دستورات قرآن کریم است پس کسی که بخواهد زندگی قرآنی داشته باشد می توان امام علی (ع) را الگوی خود قرار دهد.

تمام ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع) می تواند برای ما مسلمانان به ویژه مردان حجتی باشد تا با رجوع به آن بتوانیم بهترین شیوه و روش را در زندگی خود به کار گیریم.

سیره عملی و نظری حضرت علی (ع) در نقش های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بهترین الگو برای همه مردم به ویژه مسئولین در هر حوزه کاری است. رفتار و اندیشه های ایشان در دفاع از اسلام و پیامبر، در کسوت یک رزمنده یا فرمانده جبهه، نحوه برخوردشان با فقیران و اسرا، به عنوان مقسم بیت المال و حامی یتیمان و مستضعفان، اقتدارشان در قضاوت و حکمرانی، دقت عملشان در رسیدگی به امور والیان شهرهای دیگر، نمونه ای بی نظیر و عملی برای مسلمانان است.   

ایشان در خصلت معرفتی چون : عبادت ، اخلاص در عمل ، وفای به عهد، عدالت و دادگستری، جوانمردی و سخاوت ، احترام به شخصیت انسان ها، شجاعت و بصیرت، صبر و استقامت، جاذبه و دافعه، فضل وبخشش دارای آداب و سلوکی بودند که با تأسی از آن می توان به سعادت رسید و ره سخت را ایمن پیمود.

سبک زندگی علوی

در خانه و خانواده و طرز رفتار با همسر و فرزندان سبک زندگی علوی، نه تنها عطر عشق و علاقه را در خانه و میان زن و شوهر و پدر و فرزند جاری می سازد بلکه باعث استحکام بنیان خانواده در سخت ترین شرایط مادی نیز می شود.

ایشان در بیان عظمت و ابراز مودت و عشق خود به حضرت فاطمه (س) که نشان گر  اوج مقام و مرتبه زن در نگرش آن حضرت است به وجود حضرت فاطمه زهرا(س) مباهات می کند و به همسری فاطمه علیها السلام افتخار می کند و همسری با او را برای خود فضیلت و ملاک برتری بر دیگران و شایستگی پذیرش مسئولیت های سنگینی چون رهبری جهان اسلام می داند.

 امام علی (ع) در نامه ای که به معاویه می نویسد از جمله فضیلت ها و امتیازاتی که برمی شمارد این است که «بهترین زنان جهان از ماست و حماله الحطب و هیزم کش دوزخیان از شماست».

و در جایی دیگر در تفاخر خود به فاطمه (س) می فرماید : «آیا در بین شما به جز من کسی هست که همسرش بانوی زنان جهان باشد؟» همگی پاسخ دادند: نه!

امام علی (ع) در شناخت خود از فاطمه زهرا(س) در پاسخ پیامبر که سوال کردند: «همسرت را چگونه یافتی؟» گفتند: «بهترین یاور در راه اطاعت از خداوند» و اینها نشان دهنده نگرش والای این شخصیت برجسته نسبت به زن است.

امام علی (ع) در براورده کردن نیازهای خانواده هرگز کوتاهی نمی کردند و با عنایت به ساده زیستی و تربیت فرزندان به این شیوه زندگی همواره خانواده خود را حمایت می کردند تا جایی که در برخی از روایات داریم که ایشان برای دادن مهریه حضرت زهرا(س) و گرفتن جشن ازدواج زره خود را فروخت . مقدم داشتن خواست فاطمه بر خواست خود یکی دیگر از رفتارهای شایسته امام علی (ع) با همسرش است .

حزن و اندوه حضرت علی (ع) در غم از دست دادن بانوی دو عالم فاطمه (س) هم نشان از عشق والا و احترام حضرت زهرا در نزد ایشان دارد.

حضرت بعد از شهادت حضرت فاطمه خطاب به ایشان فرمودند: «بمن العزاء یا بنت محمد؟ کنت بک اتعزی ففیم العزاء من بعدک؟« با چه کسی آرامش یابم ای دختر محمد؟ من به وسیله تو تسکین می یافتم؛ بعد از تو با چه کسی آرامش یابم؟».به طوری که علی (ع) که اسوه صبر و استقامت است اما در شهادت حضرت زهرا (س) تأثر و تألم خود را بعد از دفن همسر گرامیش خطاب به قبر پیامبر (ص) اینگونه بیان می کند ...پس از او آسمان و زمین در نظرم زشت می نماید و هیچ گاه اندوه دلم نمی گشاید. چشمم بی خواب، و دل از سوز غم سوزان است. تا خداوند مرا در جوار تو ساکن گرداند. مرگ زهرا ضربه ای بود که دل را خسته و غصه ام را پیوسته گردانید..

در واقع می توان گفت: زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)؛ الگوی رفتاری و تربیتی برای همه مسلمین است و ازدواج این دو برزگوار یک پیوند معمولی نبود؛ بلکه در حقیقت بزرگترین کلاس تربیتی در اسلام شمرده می شود. رفتار و برخورد این دو با یکدیگر در امر شوهرداری، درس بزرگی است برای زنان امت اسلامی."

 

امام علی (ع) نه تنها در همسرداری که در تربیت فرزندان نیز الگویی بی نظیر هستند. 

تربیت ابعاد مختلفی دارد؛ تربیت اخلاقی، تربیت دینی، تربیت جسمانی، تربیت اجتماعی و... که در سیره حضرت علی بهترین های هر کدام را می توان دید.

نماز :

امام علی ع در تربیت دینی فرزندان که نقش بسزایی در تربیت اخلاقی، اجتماعی و رفتاری آنها دارد به نماز ،  اهمیت ویژه می دادند و به امام حسن (ع) و تمامی خانواده سفارش کردند: کرده "از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره نماز زیرا که نماز بهترین کارهاو ستون دین شماست  .

آموزش قرآن:  علی (ع)در نامه تربیتی خود به فرزندش امام‏حسن (ع) بعد از آنکه براهمیت تربیت و تسریع در آن تأکید می‏نمایند، نخستین اقدام خود را تعلیم و آموزش قرآن و معارف و احکام حلال وحرام آن بیان می‏کند

 تعلیم دعا:

علی( ع) در سیره تربیتی خویش به عنصر دعا اهمیت زیادی قائل شده‏اند. آن حضرت هم دعاهایی را به فرزندان خود تعلیم می‏دادند و هم آنان
قرآن عهدنامه‏ای‏است از سوی خداوند تبارک و تعالی به خلق خود، پس واجب است بر هر مسلمانی که در هر روز به عهدنامه خود بنگرد ولو پنجاه آیه باشد.
 

آشنایی با علوم اهل بیت علیهم ‏السلام

آشنا نمودن فرزندان با علوم اهلبیت (ع) و سخنان و عقاید مربوط به آنان، از جمله عناصر مهم تربیت دینی در فرهنگ شیعی و علوی است. مرحوم صدوق با سند خود در حدیث چهارصدگانه از علی علیه‏السلام نقل کرده است که حضرت فرمود:"علّموا صبیانکم من علمنا ماینفعهم اللّه به لاتغلب علیهم المرجئة برأیها"،"به کودکان خود آن مقدار از دانش ما که به‏حال آنان مفید است، تعلیم دهید تا اندیشه و نظر مرجئه(22) برآنان غالب نگردد.

رعایت آداب و سنن اسلامی در هنگام تولد فرزند:
از این رو علی (ع) در ضمن حدیث چهارصدگانه خود به اصحابش، آنان را به انجام این آداب در هنگام ولادت فرزندانشان توصیه نموده‏ اند.

به قلم: منیره غلامی توکلی

پ.ن: این مطلب با عنوان مستعار محسن رامیان پور مورد استفاده قرار گرفته است :)

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 93/2/22 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک