سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

متن زیر حاوی مطالب ارائه شده در گفت و گوی قلمدون پیرامون حضرت زینب(س) با مسئول بسیج جامعه زنان کشور است که به صورت یک یادداشت ارائه می شود:

 

    مقابله فرهنگی جهان اسلام با فرهنگ مبتذل غربی به بصیرت و شجاعت زینبی و احیا و اقتدار فرهنگ عاشورایی دارد.

 

رحلت زینب کبری


  حضرت زینب (س)   را " الصدیقه الصغری " می نامند و این لقب بیانگر شباهت رفتاری حضرت زینب(س) به حضرت فاطمه (س) است که به " صدیقه" ملقب هستند.


فاطمه صغری(س)،  پرورش یافته  تربیت نبوی و علم علوی

   حضرت زینب(س) در خانه مولا علی (ع) و حضرت فاطمه (س) که محل نزول ملائک و حضور نبوت رشد، پرورش و تربیت یافته است و عظمت وجودی ایشان به حدی است که چه علمای شیعه و چه علمای سنی در مورد آن سخن ها گفته اند.

محمد شافعی، یکی از نویسندگان مصری در این باره می گوید: « یکی از بزرگترین زنان اهل بیت از نظر حسب و نسب و از بهترین بانوان طاهر، که دارای روحی بزرگ و مقام تقوا و آیینه تمام نمای مقام رسالت و ولایت بوده .... است.»

  حضرت زینب (س) دریایی بیکران از علم و دانش علوی و نبوی است و علم ایشان به حدی است که محمدشافعی در ادامه توصیف خود از این بانو می گوید: « حضرت سیده زینب، دختر علی بن ابیطالب ... از علم و دانش خاندان نبوت سیراب گشته بود، به حدی که در فصاحت و بلاغت یکی از آیات بزرگ الهی گردید و در حلم و کرم و بینایی و بصیرت در تدیبر کارها در میان خاندان بنی هاشم و بلکه عرب مشهور شد و میان جمال و جلال و سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت جمع کرده بود.»

حضوری عفیف و تأثیرگذار با الگوی هایی فاطمی و زینبی (س)

حضور اجتماعی و برگزاری کلاس های معرفتی و سخنرانی برای بانوان از دیگر ویژگی های حضرت زینب(س) است و به گواه تاریخ « بعد از اینکه حضرت علی(ع) کوفه را محل حکمرانی خود قرار داد، بانوان کوفه به فضل و کمال علمی و عرفانی حضرت زینب(س) آشنا شده و از حضرت علی(ع) خواستند که « شنیده ایم زینب(س) محدثه ، عالمه و دومین فاطمه است که مانند مادرش فاطمه(س) از همه جهانیان برتر است اگر شما اجازه دهید در مراسم ما شرکت کرده و از سخنانش بهره مند شویم»

از این رو است که توقع می رود، زنان مسلمان، با داشتن چنین الگوهای فرازمانی و بی نظیری می توانند نقش های اجتماعی خود را در عرصه های مختلف اجتماعی چون علمی، سیاسی، هنری، تبلیغی و اقتصادی با رعایت حجاب و عفاف و منزلت زن مسلمان بهترین و مؤثرترین نقش ها را ایفا کنند.

زینب(س) ام الفضائل آل علی (ع)

بر مسلمانان بخصوص زنان شیعه فرض است که ابعاد مختلف وجودی حضرت زینب (س) را شناخته و به آن معرفت پیدا کنند. چرا که این ظلم به بانوی بزرگ اسلام و راوی به حق کربلا است که ایشان را فقط با صفتی چون " ام المصائب" بخوانیم چرا که ایشان خود می فرمایند : " لا رایت الا جمیلا" و ما هم باید زیبایی ها و ویژگی های منحصر به فرد ایشان که می تواند الگویی برای تمام " زنان انقلابی "  و " زنان آزاده" باشد ، بشناسیم و در کنار تمام این فضائل از صبر و استقامت و مدیریت بحران این بانوی بزرگ درس بگیریم.

فرهنگ عاشورایی، راه مقابله با فرهنگ مبتذل غربی

همگان عقیله اهل بیت (ع) را پیام آور بزرگ فرهنگ عاشورا  می دانند و امروزه با توجه به هجمه شدید دشمن علیه فرهنگ اسلام و آموزه های متعالی آن، مسلمانان به ویژه زنان مسلمان باید عاشورایی صفت و برگرفته از فرهنگ عاشورا وارد میدان شده و در این برهه از زمان به مقابله با یزیدیان زمان بپردازند.

صفات نیکو عقیله بنی هاشم، متجلی شده از مقام رضا

عبادت ، تجهد و تلاوت قرآن را از ویژگی های فردی حضرت زینب(س) است. برای اینکه بانوان بتوانند جامعه را بر اساس وظیفه ذاتی همسرداری و مادری به سمت تعالی ببرند باید ابتدا  خودسازی کرده و سپس جامعه را هدایت و تربیت کنند و حضرت زینب (س) در این زمینه الگوی بی نظیری برای زنان جامعه است.

مقام رضا و تسلیم را از دیگر ویژگی های عقیله بنی هاشم می باشد. رسیدن به مقام "رضا الهی "  متجلی کننده صفات حسنه ای چون حلم، ایثار، بردباری، شجاعت و درایت می شود و حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا و بعد اتفاقات و حوادث بعد از آن این صفت را به اوج خود رسانید تا جایی که نام و یاد او به عنوان راوی حقیقی کربلا  و حامی مظلومین جاودانه شد.

ولایتمداری محور فرهنگ زینبی /بقای فرهنگ عاشورایی وامدار حرکتی زینبی است

از ولایتمداری به عنوان بارزترین مشخصه عابده آل علی نام برد. زینب (س) دختر ولایت و خواهر و عمه  امامت است و در هر دو زمان به بهترین و کامل ترین صورت ممکن از ولایت عصر دفاع کردند و دو فرزند برومند خود را در راه دفاع از اسلام و امامحسین(ع) تقدیم کردند و این ایثار و صبر و بصیرت و شجاعت و درایت الگوی مادران ، همسران و خواهران شهدای ما است .

برای حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا سه وظیفه بود که درک این وظایف و نحوه انجام آن توسط حضرت می تواند راهگشای ما در این دوره باشد. نخست،  دفاع از حجت خدا و حمایت او از گزند دشمنان، دوم : رسانیدن پیام شهیدان به همه جا و دنباله روی از راه آنها و در آخر نگاه داشتن روحیه اسلامی و نگهداری و سرپرستی کردن از فرزندان شهدا.
 

انتهای پیام/ت 

 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 93/2/25 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک