سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

15خرداد خیزش تفکرات انقلابی در لایه درونی جامعه/ نظریه ولایت فقیه دستاورد قیام 15 خرداد


15 خرداد ماه


مهم ترین نتیجه قیام 15 خرداد طرح نظریه ولایت فقیه است . چرا که می توان گفت:  15 خرداد جایگاه روحانیت و قدرت رهبری روحانیت را در هدایت افکار سیاسی جامعه مستحکم تر و نمایان تر کرد.

اهمیت قیام 15 خرداد  سال 1342 در تاریخ انقلاب اسلامی به جهت ویژگی های منحصر به فرد آن است چرا که  قیام 15 خرداد دارای ماهیتی دینی-و مذهبی است آن هم در سال هایی که رژیم طاغوت پایه های مبارزه علنی با ارزش های مذهبی ملت را شروع کرده بود.

از این رو می توان گفت:  نقطه عطف و مقطع برجسته و تاریخ ساز ملت ایران برای به ثمر نشاندن نهضت انقلاب اسلامی است.

وجه تمایز قیام 15 خرداد نسبت به سایر قیام ها و جنبش های سیاسی پیشین ملت ایران،  انگیزه های فکری – اسلامی، عشق به روحانیت و ایمان به امام خمینی(ره) است و  بنابر فرمایش مقام معظم رهبری «‌ 15 خرداد، پیوند مستحکم ملت و امام، آن هم به برکت اسلام بود... »

15 خرداد ماه


  اهمیت بازشکافی ابعاد و زوایای قیام 15 خرداد برای نسل جوان، مخصوصا در این برهه از تاریخ که عوامل خیانت کار داخلی و دشمنان قسم خورده خارجی به دنبال منحرف کردن انقلاب اسلامی ملت ایران هستند از این روست که خواست گاهی مردمی و عدالتخواهانه ، استکبارستیزانه و اسلام خواهانه دارد.

قیام 15 خرداد الگوی بی نظیری برای حرکت هایی است که خواستگاه فرهنگی و مذهبی دارند از این رو سیر و تعمق در چرایی و چگونگی این واقعه می تواند علاوه بر روشن کردن چهره خشن و مستبد رژیم شاهنشاهی، تصویری واقع بینانه از حوادث نخستین نهضت اسلامی مردم  و قدرت رهبری امام و تلاش مجاهدان را به تصویر کشیده و مانع  تحریف تاریخ و وارانه جلو ه دادن حرکت های انقلابی مردم؛ شود.

وقایع دوم فروردین تا 4 خرداد سال 1342 و تحریم عید سال 1342 توسط امام و چگونگی برخورد مردم با این جریان از مهم ترین دلایل فرهنگی وقوع قیام 15 خرداد است.درگذشت آیت الله بروجردی و آیت الله کاشانی و به صحنه آمدن حضرت امام خمینی (ره) و اتکای ایشان به حمایت توده های مردم به جای منور الفکران و احزاب سیاسی، آمادگی های لازم سیاسی، مذهبی و اجتماعی را برای بروز این قیام به وجود آورد.


15 خرداد ماه

مبارزات امام خمینی و روشنگری های ایشان را در برابر رفتارها و سیاست های رژیم شاهنشاهی، جنگ نرمی، بود که مهم ترین رمز پیروزی امام خمینی در آن بصیرت افزایی و آگاه سازی افکار عمومی به شمار می رفت.

نخستین بروز افکار ضد اسرائیلی در ایران در سخنرانی امام خمینی (ره) در مسجد فیضیه قم شکلی ملی و مذهبی گرفت. امام راحل در این دوره بر خطر اسرائیل و نقش او در سیاست های ایران هشدار داد که همین آگاه سازی جریان و موجی را ایجاد کرد که تا حال هر کسی را که دغدغه اسلام و استقلال ایران را دارد با خود همراه کرده است.

 15 خرداد ماه

قتل عام مردم معترض به دستگیری امام خمینی (ره) در قم، تهران، شیراز، اصفهان و کفن پوشان ورامین باعث وارد شدن انقلاب به لایه های درونی اجتماع شد و جایگاه روحانیت و قدرت رهبری روحانیت را در هدایت افکار سیاسی جامعه مستحکم تر و نمایان تر کرد.

15 خرداد ماه

قیام 15 خرداد ریشه در حماسه حسینی دارد و قیام عاشورا نمایشگر ولایت پذیری و ایثار مردم در راه اسلام و پیشوای عصر خود است و می توان گفت: نتیجه مهم قیام 15 خرداد، طرح نظریه ولایت فقیه در سال 1348 و رد نظریه سلطنت ولو به نحو مشروطیت و اپوزیسیون مذهبی به رهبری امام خمینی بود به طوری که ساختار قدرت در ایران را به طور کلی بر هم زده و مایه سقوط و سرنگونی رژیم اسلام ستیز پهلوی شد.

در کلام آخر ، اهمیت قیام 15 خرداد  در ورود تفکرات انقلابی در لایه های درونی جامعه مخصوصا خانواده ها است، این ویژگی بود که از قیام 15 خرداد را تبدیل به تاریخ کرد.

انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 93/3/15 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک