سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست


در بخش نخست این مقاله به بررسی وظایف عمومی منتظران واقعی ، اعم از مرد و زن شیعه 12 امامی می پردازیم و خواهیم گفت که علاوه بر جهان تشیع، دنیای جنگ زده ما به دنبال ظهور منجی عالم بشریت است.


عصر انتظار ،


عصر انتظار، دوره معنوی جهان تشییع در غیبت کبری/ عملگرایی شاخصه منتظران واقعی

در دنیای مادی برای هر عصری مطابق کشفیات زمان نامی نهاده شده است. از عصر سنگ و آهن تا عصر اتم و دنیای ارتباطات ....
برای شیعیان دوازده امامی علاوه بر این دوره های بین المللی، دوره ای مهم و سرنوشت ساز و مکلف کننده،  نیز در جهان اسلام وجود دارد و آن دوره " عصر انتظار" است که مفهمومی زاییده شده در "‌غیبت کبری" امام زمان (عج) منجی عالم بشیریت است.
1180  سال از میلاد امام عصر (عج) می گذرد و بعد از امامت ایشان تاریخ تشیع به دو دوره معنوی "قبل از غیبت" و "دوران غیبت"  ایشان تقسیم شد . البته دوران غیبت خود نیز دارای دو بخش " غیبت صغری" و " غیبت کبری" است.

غیبت صغری : غیبت صغری از 5 سالگی آن حضرت و بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) به مدت 70 سال طول کشید و در این دوران نواب خاص امام زمان (عج) یعنی "عثمان بن سعید اسدی"،  و بعد از فوت او فرزندش "محمد بن عثمان" و سپس "شیخ ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی" و بعد از ایشان "شیخ ابوالحسن علی بم محمد سَمری(رضی الله عنهم)"  یکی پس از دیگری،  مشکلات مردم را به ساحت مقدس امام زمان (عج) رسانید  از ناحیه حضرت جواب می آوردند.

  دروان غیبت کبری: دورانی طولانی است که از  پس از فوت جناب "علی بن محمد سمری"  حضرت مهدی(عج)  شخص خاصی را به عنوان ناین معرفی نفرمودند و مومنین را به علما و فقها دین ارجاع داد؛ بنابراین از آن تاریخ به بعد که غیبت کبری شروع شد، شیعیان در مشکلات و مطالب دینی خود به مراجع عظام رجوع نموده و به دستورات آنها عمل می کنند.

امروزه نه تنها جهان اسلام بلکه دنیا در عصر " انتظار" به سر می برد و شیعیان دوازه امامی، از زن و مرد " منتظر" نامیده می شوند

این انتظار در فرج که در آیات و روایات اسلامی جایگاه بلندمرتبه و اجری عظیم دارد برای "منتظران"  وظایفی را به وجود می آورد. وظایفی که اگر نسبت به آن سهل انگاری شود، قطعا ادای انتظار ورد زبان افراد مدعی است و اگر انجام شود فرد را باید " منتظر" واقعی نامید.

انتظار فرچ، جهاد در راه خدا

در چگونگی فضیلت و اجر انتظار واقعی فرج حضرت مهدی(عج) را داشتن امام صادق (ع) می فرماید: (‌کسی که در حال انتظار فرج بمیرد، مانند کسی است که در راه خدا با شمشیر جهاد کرده است ) و در حدیثی دیگر از ایشان روایت شده است که ( خوشا به حال شیعیان و پیروان ما که در زمان غیبت او منتظر ظهور و در زمان ظهورش، مطیع او هستند؛ آنها اولیاء خدا هستند که ترس و اندوهی بر آنها وجود ندارد)

عصر انتظار ،



عشق، نیاز و شناخت ویژگی عمومی منتظران فرج

با توجه به تحولات هر عصر و نیازسنجی موجود در جامعه می توان گفت: بخشی از وظایف منتظران در داوران غیبت، بستگی به شرایط موجود در جامعه دارد. شرایطی که می توان آن را از ابعاد مختلف سیاسی،  فرهنگی ، اجتماعی مورد بررسی قرار داد.

وظایف منتظران در عصر کنونی ما به دو بخش 1) وظایف عمومی شیعان و 2) وظایف خاصه زن و مرد ... تقسیم می شود .
در مورد وظایف عمومی می توان گفت:‌در اسلام جایگاه انسانی و عبادی زن و مرد یکی است و در امر شناخت امام زمان (عج) ، انجام واجبات و ترک محرمات، دعا برای تسریع در فرج ، انتظار فرج، تهذیب و خودسازی، عشق و حب نسبت به ولایت، تکریم و احترام ائمه به ویژه امام عصر(عج) ، پیوند با مقام ولایت، الگو گیری از سیره عملی و نظری آن حضرت، اشتیاق به دیدار آن حضرت و به یاد ایشان بودن ... است.
اما در مورد زنان و مردان ، وظایف دیگری نیز خاصه خود آنان وجود دارد که سعی دارم در این مقال به وظایف " زنان منتظر" بپردازم.

وظایف زنان منتظر، منحصر به مولودی خوانی نمی شود!

وظایف زنان شیعه که خود را "زن شیعه منتظر می نامند" و در روز میلاد امام زمان(عج) شادی ها کرده و مراسم های مولودی خوانی های متعدد برگزار می کنند، صرفا به ابراز شادمانی منحصر نمی شود.

باید در نظر داشت، وظیف خاص زن منتظر برگرفته از وظایف اسلامی،‌خانوادگی و اجتماعی است که موازین اسلامی و اخلاقی برای او در نظر گرفته اند. وظایفی که دور از "همسرداری و فرزنداری به سبک فاطمی" نیست.

حضرت زهرا (س) فرموده اند:‌ آن هنگام که زن در منزل به امور خانه و تربیت فرزند مشغول است به خدا نزدیک تر است .
 و پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: زن در خانه همسرش دارای مسئولیت بوده و در قبال اعضای منزل مسئول است .

در این صورت با توجه به این سخنان می توان برداشت کرد که زن شیعه منتظر، بانویی است که برای نزدیک شدن به خداوند به انجام وظایف خود در خانواده اهمیت می دهد و در این راه از هرگونه منفعت طلبی، جاه طلبی، لذت جویی غیر متعارف، رفاه طلبی دوری می کند و به این صورت کانون خانواده خود را گرم نگه می دارد.

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 93/3/22 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک