سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

در بخش دوم مقاله وظیفه زنان منتظر در عصر انتظار اشاره ای خواهیم داشت ، وظیفه خاص زن منتظر در عرصه کنونی با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه " پرورش نسلی منتظر" در سایه سار تحکیم بنیان خانواده و در مسیر سبک زندگی فاطمی است.

عصر انتظار ،


آهنگ جنگ غرب علیه خانواده

کانون خانواده که اکنون مورد هجوم افکار غیرمعقولانه و غیرمسئولانه فرهنگ مبتذل غربی قرار دارد به طوری مورد تهاجم قرار گرفته است که می توان گفت‌: غرب به دنبال " جنگ علیه خانواده" است .

ویلیام گاردنر در کتاب خود به عنوان " جنگ علیه خانواده" نوشته است: ( معاهدات بین المللی تصویب شده در مورد زنان بر این مسئله اصرار دارد که، زنان جهان باید خانواده را ترک کنند و به طور تمام وقت وارد نبرد کار شوند. این گونه موج مهد کودک های همگانی دولتی است و سقط جنین رایگان را حق افراد قلمداد می کند و این نتیجه های جز تضعیف خانواده ندارد. این ها از خانواده تنفر دارند.)

این آتش این نوع نگاه کردن به خانواده که چند دهه ای پیکره اجتماع اروپا را در برگرفته است متأسفانه چند صباحی است که با ویترینی از مفاهیم و واژه هایی زیبا و فریبنده اما پوچ در قاموس خواسته های فمنیستی چون برابری زن و مرد، ساعات طولانی کار، تعارض کار بیرون از منزل با وظایف خانه داری،... وارد کشور ما شده و دلیل بسیاری از طلاق ها و از هم پاشیدگی کانون خانواده شده است.

این درحالی است که نوک پیکان تیرهای زهرآگین " جنگ علیه خانواده" درست قلب تپنده و مغز متفکر و مدیر فرهنگی یک خانه یعنی "همسر و  مادر" خانواده را هدف قرار داده است.

وظایف خاصه زنان در عصر انتظار:

با توجه به پیامدهای جنگ نرم دشمن علیه زنان مسلمان در جبهه های فرهنگی با سر فصل هایی چون، تعریف کالایی از زن، لوس کردن جایگاه یک زن در اجتماع ، کم رنگ کردن ارزش نقش مادری ، به سخره گرفتن و توهین قلمداد کردن وظایف خانه داری، از بین بردن اهمیت خانه و خانواده و ظلم قلمداد کردن انجام وظایف همسری ... نخستین گام های یک زن منتظر و وظایف او در عصر انتظار را می توان :

1)    معرفت او به زن و جایگاه او در نظام آفرینش

اگر زن مسلمان جایگاه خود را به درستی بشناسد به اهمیت نقش خود در خانواده و تأثیر مستقیمش بر سازندگی و هدایت جامعه پی خواهد برد. امام خمینی (ره)‌ با بیان اینکه (‌ قرآن انسان ساز است و زن هم انسان ساز است) جایگاه زن را در حکومت دینی مشخص می کنند.
حال این انسان سازی زن در دو بعد 
1) همسرداری و حمایت از شوهر در اجرای فرامین الهی و اطاعت از ولایت زمان   2) تربیت فرزند و پرورش فرزندانی ولایت مدار ، در نهایت هدایت جامعه به سوی تعالی و پیشرفت، جلوه گر می شود.

در این صورت، زن در خانه از طریق پویا سازی خانواده می تواند بیشترین، نقش را در عصر انتظار و هجمه علیه اسلام برای هموار سازی و فراهم کردن شرایط ظهور امام زمان (عج) فراهم سازد.
زن خانواده در نقش مادر، در عصر انتظار باید حب به ولایت و امامت را در خانه و میان اعضای خانواده خود جاری و ساری نماید و این امر خطیر و پرارزشی است تا جایی که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: ( مودت و محبت اهل بیت من بر مردان و زنان با ایمان فرض است.) و بذر این محبت درست زمانی که فرزند در خردسالی است یا حتی جلوتر از آن در بطن مادر هست ، باید در قلب او پاشیده شده تا در جوانی ثمر دهد.


عصر انتظار ،

در واقع می توان گفت:‌( یک زن منتظرمنتظر پرور است.) و این زمانی جامعه عمل به خود می پوشاند که بانوی خانه بتواند با کسب مهارت برای برخورد با فرزند خود، هر چه بیشتر بتواند بر ساز و کار تربیتی سوار شده و نسلی مومن و منتظر واقعی، بسازد.

اما پورسه پرورش جامعه ای منتظر توسط بانوان، نیاز به پرورش و تهذیب نفس مربیان جامعه قبل از جامعه هدف دارد. قرآن در این زمینه دلنشین ترین و مختصر ترین راه های نجات برای زنان را بیان نموده است.

در آیات پایانی سوره مبارکه ممتحنه می خوانیم که « یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا جَاءکَ الْمُؤْمِنَاتُ یُبَایِعْنَکَ عَلَى أَن لَّا یُشْرِکْنَ بِاللَّهِ شَیْئاً وَلَا یَسْرِقْنَ وَلَا یَزْنِینَ وَلَا یَقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا یَأْتِینَ بِبُهْتَانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ فَبَایِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ‏»
یعنی : «‌ ای پیغمبر ! هنگامی که زنان مؤمن ، پیش تو بیایند و بخواهند با تو بیعت کنند و پیمان بندند بر این که : 1)چیزی را شریک خدا نسازند ، 2)و دزدی نکنند ، 3)و مرتکب زنا نشوند ، و 4)فرزندانشان را نکشند ، و5) به دروغ فرزندی را به خود و شوهر خود نسبت ندهند که زاده ایشان نیست ، و 6)در کار نیکی ( که آنان را بدان فرامی‌خوانی ) از تو نافرمانی نکنند ، با ایشان بیعت کن و پیمان ببند و برایشان از خدا آمرزش بخواه . مسلّماً خدا آمرزگار و مهربان است ( و مغفرت و مرحمت خود را شامل چنین بانوانی می‌گرداند ) .‏

و این شش  مورد قرآنی ، زن را  اهل نجات کرد و  چنین زنی می تواند جامعه را نجات دهد چنین زنی وظایف زن در عصر انتظار را به خوبی انجام داده و یک  منتظر واقعی است.
حال در کنار این موارد بانوی منتظر برای هدایت و پرورش جامعه منتظر، به نکات مهم دیگری نیز توجه کند ، نکاتی که تعلل و سهل انگاری در مورد هر یک می تواند وظایف او را تحت شعاع قرار دهد.

1)    یک زن منتظر باید در انتخاب همسر خود که از نظر فرهنگی هم کف باشند دقت عمل داشته باشد.

2)    در هنگام انعاد نطفه باید به آموزه های دینی از زمان انعقاد تا مراحل بارداری توجه به خرج دهد.

3)    الزمات بارداری را رعایت کند.

4)    به آموزه ها و دستورات دینی از بدو تولد کودک توجه کند . به کارهایی مانند برداشتن کام کودک با آب زمزم، تبرک کردن کام او با تربت امام حسین(ع) ، خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد، عقیقه کردن و .. ختنه پسران

5)    دروان شیردهی را با رعایت آداب اسلامی به سرانجام برساند. سینه در دهان کودک گذاشتن با نام خدا و به عشق ائمه اطهار و زمزمه کردن ادعیه و قرائت قرآن در گوش نوزاد بسیار در تربیت دینی او مؤثر خواهد بود.

6)    القای محبت به ولی خدا در دوران کودکی .. زمانی کودک زمین می خورد و مادر او را با نام علی از زمین با دستان پر مهر بلند می کند حب علی و اولاد علی بر جان کودک می نشیند، وقتی در محرم لباس علی اصغر تن او کرده و سقایش می کند و دیگران با چشم تحسین و دعای بر زبان،‌کودک را در جمع می پذیرند و یا به تکایا رفته و سنیه زدن و اشک ریختن مادر را می بیند ، محبت ائمه اطهار در قلبش خانه می گزیند .

7)    تعمیق محبت به ولایت در دوران نوجوانی که روانشناسان و صاحبان فن در سخن سرایی معتقد هستند در این دوره روح نوجوان دارای لطافت و رقت قلبی است که استفاده از عناصر ادبی و فنون سخنوری، می تواند در نهادینه کردن آموزه ها بسیار تأثیرگذار با شد.

8)     و آخرین راهکار زن منتظر در تربیت نسلی منتظر واقعی ترویج محبت ائمه و ولایت در دوران جوانی است .


در نهایت می توان خاطر نشان کرد که وظیفه خاص زن منتظر در عرصه کنونی با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه " پرورش نسلی منتظر"  در سایه سار تحکیم بنیان خانواده و در مسیر سبک زندگی فاطمی است.
 

انتهای پیام/ت
 



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 93/3/22 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک