سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

صلوات موجب ریشه دار شدن محبت رسول خدا و اهل بیت / کلید قفل درب حاجات

 

صلوات

 


از نظر علم روانشناسی، صلوات فرستادن برای پیامبر موجب ریشه دار شدن محبت به آن حضرت و اهل بیت مکرم ایشان می شود و این زمینه سازی روحی، تبعیت بیشتر شخص را از رهنمودهای آن بزرگواران فراهم می کند.

به قلم: ناهید زندی پژوه


امیر المؤمنین علیه السلام درباره ماه شعبان فرموده است: « خداوند آن را شعبان نامید، زیرا نیکی ها در آن شاخه شاخه می شوند. خداوند، درهای بهشت را در این ماه گشوده و نعمت های بهشتی را با ارزان ترین قیمت و آسان ترین راه بر شما عرضه کرده است، اما شما از آن ابا دارید.

شاخه های نیکی در این ماه عبارتند از نماز، روزه، زکات, امر به معروف و نهی از منکر، نیکی به پدر و مادر و خویشان و همسایگان، ایجادصلح و صفا بین مردم، احسان به فقرا و مساکین و صلوات فرستادن بر پیامبر و اهل بیت او می باشد. اما شما به کارهای پرداخته اید که از آن نهی شده اید.»

این ماه به آخر نزدیک می شود و هر کس به اندازه توان خود از دریای بی کران نعمت ها و رحمت های شعبان بهره مند شد ، نعمت هایی که قفل درب هر کدام " صلوات" بر محمد و آل محمد (ص) است.

آری ماه شعبان، ماه صلوات است. صلوات بعنوان یک دعا، نوعی عرض ارادت به اظهار محبت به پیامبر عظیم الشأن اسلام و اهل بیت مکرم ایشان می باشد که رفته رفته به شعار مسلمانان تبدیل شده است. تأکید قرآن بر صلوات فرستادن بر حضرت پیامبر (ص) در آیه:

إن الله و ملائکة یصلون علی النبی یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما

سبب اهمیت بیشتر آن شده است. خداوند متعال حضرت محمد(ص) را برای صلوات و درود فرستادن لایق دانسته و به ملائک و مؤمنین نیز امر فرموده است تا به آن حضرت به صورت پی در پی درود و صلوات بفرستند.

از نظر علم روانشناسی، صلوات فرستادن برای پیامبر موجب ریشه دار شدن محبت به آن حضرت و اهل بیت مکرم ایشان می شود و این زمینه سازی روحی، تبعیت بیشتر شخص را از رهنمودهای آن بزرگواران فراهم می کند.

می توان گفت: صلوات فرستادن مسلمانان بر پیامبراکرم(ص) به گونه ای تشکر از زحمات طاقت فرسای ایشان و اهل بیت آن حضرت و نیز قدردانی آنها از نعمت هدایت – که از بزرگترین نعمت های خداوند است- می باشد.

شایان ذکر اینکه صلوات یکی از توشه های ارزشمندی است که در آخرت موجب سنگینی وزنه های نیک ما در میزان اعمال می شود.

ائمه اطهار به عنوان الگوهای علمی ما همواره بعد از ذکر نام شریف پیامبر اسلام(ص) صلوات را ذکر فرموده اند که نمونه های بارز آن را می توان در نهج البلاغه و صحیفه و سایر ادعیه مشاهده کرد.

صلوات از دیدگاه ائمه معصومین (ع):

امام رضا(ص) می فرمایند: «کسی که توانایی بر چیزی که موجب محو گناهانش می شود ندارد، پس بسیار بر محمد و آل او صلوات بفرستد؛ چرا که صلوات گناهان را نابود و ریشه کن می کند.»

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: « پیوسته میان دعا و استجابتش پرده ای فاصله می اندازد تا اینکه بر محمد (ص) و آل او صلوات فرستاده شود.»

ایشان در حدیثی دیگر از رسول خدا(ص) نقل کرده اند: « هر کس بر من صلوات فرستد، خدا و فرشتگان بر او صلوات می فرستند، چه کم صلوات بفرستد و چه بسیار»

رسول خدا (ص) فرموده اند: « صلوات بر من و اهل بیت من، نفاق را از بین می برد.»

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است « بر من صلوات ناقص و ابتر نفرستید! »  اصحاب پرسیدند یا رسول الله! صلوات ناقص چیست؟ و حضرت فرمودند: « اینکه بگویید اللهم صل علی محمد و تا همین جا اکتفا کنید، بلکه باید بگویید :" اللهم صل علی محمد و آل محمد".

همچنین ایشان فرموده اند|: « هر کس نماز بخواند و در آن نماز، بر من و آل من صلوات نفرستد تماز وی قبول نمی شود، امام صادق (ع) در باب اهمیت صلوات می فرمایند: « هر کس به درگاه خدا عزوجل حاجتی دارد، باید در بیان آن، با صلوات بر محمد و آل او شروع کند و سپس حاجت خود را بخواهد و در آخر هم به صلوات بر محمد و آل محمد (ص) پایان دهد؛ زیرا که خدای عز وجل، کریم تر از آن است که دو طرف دعا را بپذیرد و وسط دعا را واگذارد زیرا صلوات بر محمد محجوب نیست و بدون برخورد به حجاب و مانعی بالا می رود.

 

صلوات و فرج آل محمد(ص)

روایات زیادی وجود دارد که به طور کلی، امر به دعا برای تعجیل در فرج کرده اند که توقیع شریف حضرت مهدی یکی از این روایات شریف می باشد:  

                                                                                                                                                                                                                «و اکثر و الدعاء تعجیل الفرج فان ذلک فرجکم»

 

                                                                                                                                                                              ( برای تعجیل در فرج من ، بسیار دعا کنید زیرا که گشایش کارهای شما در آن است)

روایات متعددی وجود دارد که امر کرده اند همراه با ذکر شریف صلوات، برای تعجیل در فرج دعا شود که در دو دسته گنجانده می شوند.

  1. روایاتی که مختص به زمان یا مکان خاصی هستند مثلا اعمال شب و روز جمعه ادعیه شب قدر و ... برای مثال روایت شده است: « هر کس بعد از نماز ظهر در روز جمعه سه مربته بگوید:  اللهم صل علی محمد و آل محمد از یاران حضرت مهدی(عج) خواهد بود. یا در شب قدر، نمازی ده رکعتی وارد شده که بعد از رکعت چهارم آن در ضمن دعایی آمده است : یا کریم یا کریم یا کریم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اغفرلی ذنوبی و بارک لی فی کسبی.
  2. روایاتی که اختصاص به زمان یا مکان خاص ندارد و به طور مطلق می باشد، مثلا بعد از هر نماز صبح می توان آن را به جا آورد.

امام صادق (ع) می فرمایند: « هر کس بعد از نماز صبح و ظهر بگوید: ( اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم) نمی میرد تا اینکه حضرت مهدی(عج) را درک کند)

نکته مهم اینکه صلوات دعایی است که ائمه اطهار(ع) ما را از کیفیت مطلوب آن آگاه ساخته اند. از سویی دعا به هر شکل و زبانی که باشد مورد قبول است و لازم نیست با کیفیت یا آداب خاصی باشد گفته می شود؛ اگر با رعایت آداب خاص و با استفاده از کلمات و عبارات پر محتوا باشد، قطعا بهتر خواهد بود. ادعیه وارده از حضرات معصومین(ع) بهترین شیوه برای دعا کردن هستند و شیعه با بهره مندی از این گنج های ارزشمند معنوی، به زیباترین شکل به درگاه حضرت حق می کند و با این جملات زیبا خواسته های خود را از خداوند می خواهد.

صلوات بهترین راه برای نشان دادن تولی است و یقینا دعا برای تعجیل در امر فرج به تولایمان خواهد افزود و بهترین شعار برای بیان اعتقاد قلبی ما خواهد بود.

آری، صلوات بهترین نماد تولی و تبری است. خداوند ما را با محمد و آل محمد زنده بدار و با محبت آنها بمیراند و در قیامت با آنان محشور گرداند و توفیق حضور، در عصر فرج آل محمد(ص) و یاری حضرت مهدی(عج) را نصیب ما بگرداند.

منابع:

اصول کافی جلد(2)

شعبان . نشریه امان، شماره 36، خرداد و تیر 1391

موسوی آقداشی، سید ابوالفضل. صلوات و دعا برای فرج آل محمد(ص) . نشریه امان، شماره 36، خرداد و تیر 1391

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93/3/28 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک