سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

قلمدون:

رمضان امسال در چند تیتر :

رمضان

رجب،  ماه محسنین، شعبان ، ماه متقین و رمضان ماه مصلحین

خروجی ماه رمضان ، مؤمنانی رستگار شده است

تجلی ابعاد سیاسی اسلام در ماه رمضان امسال

رمضان امسال غزه جهاد با دشمن و جهاد روزه داری

عید فطر میثاق دوباره بندگان با فطرت

خویشاوندان و همسایگان نیازمند در اولویت دریافت زکات فطر

عید فطر

در ماه رمضان محسنین و متقین به رستگاری می رسند

   ماه مبارک رمضان، ماه رستگاری مؤمنین و دریافت رحمت واسعه خداوند بر بندگان است. برای رسیدن به مرتبه رستگاری، مؤمنین با اعمال ماه رجب در جرگه "محسنین" و در با تقوا پیشه کردن در ماه شعبان، در گروه " متقین"  قرار می گیرند تا با توشه های برگرفته از این دو ماه ، مسیر رستگاری و عبودیت را در ماه رمضان با گام هایی مطمئن و خالصانه بردارند.

  خروجی ماه رمضان   جامعه ای اسلامی متشکل از افرادی مصلح است و  روزه داران در سه دهه ماه مبارک رمضان با قدم نهادن در وادی استغفار، توبه و رحمت، خود را شامل دریافت وسیع ترین نعمت ها و برکات فردی و اجتماعی از جانب خدا کرده و در واقع مشمول رحمت و بخشایش خداوند می شوند.

اسلام ، دین معرفت در ابعاد مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، عقدیتی و سیاسی

  ماه رمضان سال جاری را متفاوت از سال های گذشته بود، امسال ماه رمضان با توجه به اتفاقات ناگوار و فجایع انسانی در فلسطین و باریکه غزه، ابعاد سیاسی بیشتری را برای وحدت بین مسلمانان ایجاد کرد و در واقع مهر تأییدی بر بینش سیاسی امام خمینی (ره) برای نام گذاری روز قدس شد و این جمله که سیاست ما عین دیانت ما ودیانت ما عین سیاست ماست را عینیت بخشید.

  امر به معروف و نهی از منکر در راستای بی تفاوت نبودن نسبت به مسائل اطراف و همچنین تولی و تبری در معنی دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا به عنوان کوتاه راه هایی برای درک بینش سیاسی اسلام نام برد که در ماه رمضان اسلام نمود جهانی یافت.

  وحدت بیش از پیش جهان اسلام  و همراهی مردم آزاده دنیا برای دفاع از مظلومان باریکه غزه و حمایت بشردوستان از مردم مظلوم فلسطین ، یکی از مهم ترین دستاوردهای سیاسی و بین المللی روز "جهانی  قدس " در ماه رمضان  سال جاری بود.

  ماه رمضان، به خاطر منفک شدن اعمال از ریا و کم رنگ شدن شهوت های منفی بشر چون شهوت خوردن و شهوت قدرت و ... تأثیر بسزایی در نهادینه شدن آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی دارد تا جایی که ما می توانیم این تأثیرات را در نوع زندگیمان در سال های آینده ببینیم و این موارد نشان دهند عمق اهمیت و تأثیرگذاری ماه مبارک رمضان بر زندگی مسلمانان است.

 

 

  عید فطر   عید بازگشت و میثاق دوباره با فطرت است؛ روزی  که انسان به فطرت پاک خود باز می گردد و به شکرانه این بازگشت، به ستایش باری تعالی به جشن و سرور می پردازد.

شکوه جلوه های زیبایی وحدت و همدلی مسلمین در ماه رمضان امسال

  روزه داری در ماه مبارک رمضان بنابر فرمایش پیامبر اکرم (ص) مانند جهاد در راه خداست؛   ملسمانان روزه دار امسال علاوه بر جهاد اکبر و روزه داری در ماه گرم تابستان، با حمایت قاطع از مردم مظلوم فلسطین که در حال مبارزه با استکبار و دشمن غاصب صهیونیستی، جلوه هایی زیبایی از روزه داری با معرفت نشان دادند.

در باره  فلسفه ماه روزه داری در ماه مبارک رمضان می توان گفت: امساک از خوردن و آشامیدن در واقع  درک مختصری از گرسنگی و تشنگی صحرای قیامت،  است و  روزه داران با سپر روزه و آنچه از فضایل و برکات روزه داری کسب کرده اند، در مقابل آتش جهن در امان خواهند بود.

آخرین روز ماه مبارک رمضان،  فرصتی برای توشه برداری از این ماه

  آخرین دقایق ماه مبارک رمضان نیز سپری شد و ای کاش که  بر لزوم توشه برداری از برکات این ماه رحمت و غفران الهی بیش از پیش دقت و همت کرده باشیم . عید فطرت آمد و در واقع این روز ، عید کسانی است که در مسابقه بندگی و اطاعت از فرامین الهی بر دیگران پیشی گرفته و بهشت و رستگاری جایزه آنان است.

عید فطر ؛ شبیه ترین روز به قیامت

  عید فطر را عید بازگشت و میثاق دوباره با فطرت است؛ روزی  که انسان به فطرت پاک خود باز می گردد و به شکرانه این بازگشت، به ستایش باری تعالی به جشن و سرور می پردازد ،  امام علی (ع) در مورد عید فطر و اهمیت آن می فرماید؛  

عید فطر :

1- روزى است  که نیکوکاران ثواب مى‏برند.

 هذا یوم یثاب فیه المحسنون‏

2- روزى است که گنهکاران زیان مى‏بینند.

 و خسر فیه المبطلون‏

3- شبیه‏ترین روز به روز قیامت است.

 أشبه بیوم قیامکم‏

چون در قیامت عده‏اى که زیان کارند، تاسف مى‏خورند و غضبناک مى‏گردند و عده‏اى که نیکوکارند رستگار و متنعم به نعمتهاى الهى مى‏شوند.  

4- روز عبرت گرفتن.

 فاذکروا بخروجکم‏

وقتى از منازلتان براى خواندن نماز عید خارج مى‏شوید، به یاد آورید زمانى را که از منزل بدن خود خارج خواهید شد و سوى خداى خود خواهید رفت.

 من الأجداث إلى ربکم‏

وقتى در جایگاه نماز خود مى‏ایستید به یاد آورید زمانى را که در محضر عدل الهى مى‏ایستید و از شما حسابرسى مى‏کنند.

 و اذکروا وقوفکم بین یدى ربکم‏

وقتى از نماز به منازلتان بر مى‏گردید به یاد آورید زمانى را که به منازل خود در بهشت‏خواهید رفت.

 و اذکروا منازلکم فى الجنة‏»

5- روز بشارت غفران و بخشش الهى.

 أبشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم است

رازهای نماز فطر از لسان امام رضا(ع)

از  امام رضا(ع) نقل شده است که :« خداوند،روز فطر را بدین سبب عید قرار داد، تامسلمانان،مجمعی داشته باشند که در آن روز،جمع شوند و دربرابر خداوند،بخاطر منت ها و نعمت هایش،به تمجید و تعظیم بپردازند، پس آن روز،روز عید و تجمع و زکات و رغبت و نیایش است .

در واقع،  فلسفه عید فطر ، همدلی میان مسلمانان، مبارزه با فقر و رسیدگی به زندگی فقرا و نیز نزدیکتر شدن به خدا معرفی شده است. نماز عید فطر،با معنویت خاصی که دارد،دلها را متوجه خدامی کند،حالت توبه و استغفار در دلها ایجاد می سازد . از این رو مستحب است که انسان، پیش از نماز عید، غسل کند، دعاهای خاصی را بخواند و درفضای باز و در زیر آسمان به نماز بایستد .

  اهمیت نماز عید فطر  به اندازه نمازهای واجب یومیه است و در دوازده تکبیر نماز عید فطر رازی نهفته است که برگرفته از نمازه ای یومیه می باشد چنان که امام رضا(ع) در این خصوص می فرمایند:
چون عدد تکبیرات افتتاحیة نمازهای واجب هفت است، از این رو در رکعت اول نماز عیدین هفت تکبیر قرار داده شده است و چون در نمازهای یومیه که پنج نماز است و هر کدام یک تکبیر واجب دارد به نام تکبیره الاحرام، بدین جهت در رکعت دوم نماز عیدین پنج تکبیر قرار داده شده است.

در پرداخت فطریه اولویت با کیست؟

اسلام بر 5 پایه  نماز، زکات، حج، روزه و ولایت استوار است بر اهمیت پرداخت زکات فطر تأکید کرد و گفت: فقط خانواده هایی که از نظر پرداخت فطر آنها را به عسر و حرج می اندازه ملکف به دادن فطر نیستند.

اولویت پرداخت وجه زکات فطر به نیازمندان را ابتدا شناسایی نیازمند در بین  خانواده، محله ، شهر،شهرستان محل زندگیاست، در صورتی که نیازمندی در این مختصات مکانی نبود در آن زمان می توان زکات فطر را به شهرها و نیازمندان دیگر پرداخت کرد.

مسئولیت روزه دار همچنان باقی است

  در پایان می توان گفت : مسئولیت کسی که ماه رمضان را با روزه داری و کسب رحمت های الهی به پایان رسانیده است، با تمام شدن این ماه به اتمام نمی رسد بلکه مراقبت از دستاوردهای معنویی، اخلاقی، روحی و حتی سلامت جسمی در ابعاد فردی و اجتماعی این ماه ، وظیفه خطیر مؤمنین تا ماه رمضان سال آینده است.

برگرفته از گفت  و گوی قلمدون با کارشناس مسائل مذهبی

 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 93/5/6 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک