سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست


 

حجاب و عفاف ،

به قلم : منیره غلامی توکلی



 اما متأسفانه در فازی بسیار ضعیف تر شاهد مسئله سیاست زدگی فرهنگی در جامعه خود نیز هستیم. از آنجایی که به نظر می رسد در برخی از نگاه ها توجه و دقت عمل در اجرای قوانین مربوط به " حجاب و عفاف" مؤلفه میزان مقبولیت یک دولت یا یک فرد در بین مردم به ویژه جوانان شده و یا کم رنگ کردن آن و بی توجهی به آن در معنای " توجه و احترام به حقوق و آزادی " !‌ تعریف شده است.

این در حالی است که خود باختگی و سیاست کاری فرهنگی در شأن مسئولین نظام جمهوری اسلامی نیست و شاهد بر این مدعا جریان سازی های سیاسی برسر مسئله طرح " ارتقای مقام زن" در شهرداری تهران است.



دشمنی غرب با حجاب،شناخت یکی از مؤلفه های قدرت نرم


اما از منظر نگاه سیاست زده غربی و استعمار بر " حجاب" می توان گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عملا هویت نوین فرهنگی و دینی وارد معادلات بین المللی شد  واین موضوع ، تمام تلاش و معادلاتی را که جهان غرب طی 300 سال  و بلوک شرق در 70 سال برای دین زدایی  بر جهان مستولی کرده بودند  بر هم زد.

از آنجایی که حجاب به عنوان یکی از مؤلفه های " قدرت نرم" جامعه اسلامی به وجود آورنده عفاف، امنیت و آرامش و معنویت در جامعه است و همین مؤلفه در کنار سایر ارزش های معنوی و اخلاقی تمدنی را تشکیل می دهد که درست رو در روی تمدن غرب، یعنی  تمدنی که به صورت یک مهاجم قصد براندازی تمام هویت و دارای های معنوی کشورها به ویژه کشورهای مسلمان را برای سلطه همه جانبه به آنها دارد؛ قرار دراد به مبارزه با آن پرداختند.

بعد از دفاع مقدس، گروهی از کارشناسان فرانسوی برای تحقیق بر روی دلایل اصلی رشادت های جوانان ایران در جبهه ها وارد ایران شدند، آنها در تحقیقات خود به یک سری نکات تربیتی رسیدند و آن هم وجود مادرانی بود که با ایمان، تقوی،‌عفاف به تربیت فرزندان می پرداختند و همین تربیت برکات زیادی برای جامعه اسلامی داشت، در واقع آنها متوجه شدند در رشادت  رزمندگان اسلام ، نقش اولش بر عهده شیرزنانی که پشت آنها بودند.

اکنون اگر شاهد هستیم که افراد علیه جهان اسلام و به ویژه در زمینه زنان مسلمان علیه "حجاب و عفاف" آنها صحبت می کند برخاسته از فکر یک نفر نیست بلکه تئوریزه شده و هدفمند است ! چرا که ساموئل هانتینگتون می گوید:( خطوط گسل بین تمدن ها؛ مرزهای درگیری آینده را نشان می دهد) هانتینگتون، معتقد بود تمدن اسلامی، غربی، بودایی و تمدن روم باستان مرزهای آینده را شکل می دهند و تمدن اسلامی بزرگترین تهدید برای تمدن غرب است.

آنها در مسیر مبارزه با اسلام از بین  چهار  قدرت پیش رو :

  قدرت سخت ( مسلحانه)

 قدرت نرم (عملیات روان) ،

  قدرت هوشمند(که تلفیقی از قدرت نرم و قدرت سخت)

  قدرت هنرمندانه ( قدرتی آکادمیک که از طریق عملیات روانی و رسانه ها زمینه برای پذیریش برخی از موضوعات فراهم کند)

از قدرت هنرمندانه متزوانه بیشترین استفاده ها را می برند و آن بهره برداری از رسانه ها و ابررسانه هایی چون ماهواره و برنامه های ماهواره ای است و در این میان تیر اهداف آنها قوی ترین مؤلفه قدرت نرم جامعه اسلامی یعنی "عفاف و حجاب " زن مسلمان و " غریت مرد" مسلمان را هدف قرار داده است.

این هدف گزاری به صورتی است که ابتدا فرد، بعد خانواده و سپس اجتماع را در برگرفته و تا جایی پیش می رود که از یک ملت مستقل با تمدن و فرهنگ غنی ملتی ضعیف، بی هویت و در عین حال مصرف گرا و وابسته بسازد.  

محورهای رائه شده در سریال های ماهواره ای که در مقابل ارزش ها، قوانین و فرهنگ ملی و عرق مذهبی زن و خانواده مسلمان  قرار دارد عبارتند از  سقط جنین، ر ابطه نامشروع،  دوستی پیش از ازدواج، تجاوز، خیانت به همسر، نوزاد نامشروع را از محورهای این فیلم ها است و فیلم ها ساخته شده کشورهایی چون آمریکا، کره، کلمبیا و مکزیک هستند که در آنها موضوعاتی چون فمنیسم، لیبرالیسم، اومانیسم( انسان محوری)، سکولاریسم( جدایی دین از سیاست) همجنس گرایی، لائیسم به عنوان تفکر امروز غرب منتشر می شود.

غفلت از اهمیت مسئله حجاب یا سیاست زدگی فرهنگی!

 اما متأسفانه در فازی بسیار ضعیف تر شاهد مسئله سیاست زدگی فرهنگی در جامعه خود نیز هستیم. از آنجایی که به نظر می رسد در برخی از نگاه ها توجه و دقت عمل در اجرای قوانین مربوط به " حجاب و عفاف" مؤلفه میزان مقبولیت یک دولت یا یک فرد در بین مردم به ویژه جوانان شده و یا کم رنگ کردن آن و بی توجهی به آن در معنای " توجه و احترام به حقوق و آزادی " !‌ تعریف شده است.

این در حالی است که خود باختگی و سیاست کاری فرهنگی در شأن مسئولین نظام جمهوری اسلامی نیست و شاهد بر این مدعا جریان سازی های سیاسی برسر مسئله طرح " ارتقای مقام زن" در شهرداری تهران است.

به طور کلی حدود 26 دستگاه در ارتباط با مقوله حجاب و عفاف موظف به اقدام و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند اما متأسفانه توفیقی در اجرا قانون حجاب و عفاف نداشته ایم.

در دولت یازدهم در حالی که رئیس جمهور در یکی از جلسات هیأت دولت بر موضوع عفاف و حجاب و لزوم رعایت آن تأکید کرده و کمیسیون فرهنگی را به عنوان مسؤول بررسی وضعیت عفاف و حجاب معرفی و از نیروی انتظامی خواست در برخورد با این موضوع اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هر گونه افراط و تفریط پیگیری کند شرایط در نهایت به گونه ای دیگر رقم خورد.

پس از ارائه لایحه بودجه 93 از سوی دولت به مجلس، جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در باره بودجه اختصاص داده شده به "عفاف و حجاب " گفت: متأسفانه شاهد هستیم که عفاف و حجاب در بودجه ارائه شده از سوی دولت یازدهم مغفول مانده است!


همینطور در این راستا نقش وزارت علوم و دانشگاه ها به عنوان یکی از دستگاه های مرتبط حائز اهمیت است. اما موضوع قابل تامل این است که دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی و تخصصی که باید فرهنگ‌سازترین بخش جامعه باشد، اکنون خود درگیر همین ناهنجاری شده و این مساله تا جایی پیش رفته که هر ساله گلایه ها و شکایات دانشجویان ارزشی را نسبت به بی توجهی مسؤولان در خصوص آن می شنویم.

در آموزش و پرورش مخصوصا در مهدکودک ها به عنوان اولین مرکز آموزشی کودکان برای آموزش تئوری و عملی ارزش ها و مبانی دینی رقص و موسیقی آموزش داده می شود.

و در صدا و سیما نیز که بزرگترین سیستم فرهنگ سازی کشور است نمایش چادر به عنوان حجاب برتر دل چسب نبوده و  هنوز شاهد  بی توجهی به این مقوله هستیم . در این زمینه هم نمی توان بیشتر انتظار داشت چرا که فیلم سازان و نویسندگان ما نه تنها  اندازه توان و نه تنها اندازه وظیفه خود مسئولیتشان را در قبال فرهنگ ملی و اسلامی انجام نداده اند بلکه در کنار این دریای بزرگ  و غنی نشسته و لب تشنه هستند و بدتر آنکه  کپی کارهای هالیوودی در کشور  ضعف بزرگتری را به وجود آورده است .پس می توان گفت با این شرایط کمک به اجرای قانون عفاف و حجاب از ضروریات جامعه است.

پ.ن  بخش نخست این مقاله را اینجا بخوانید.



نوشته شده در تاریخ شنبه 93/6/8 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک