سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
گزارشی از پرترافیک ترین شبکه اجتماعی/ 2

زندگی به وقت آنلاین/ امنیت نرم افزارهای اینترنتی با فرهنگ نگاری بومی

پیوست های فرهنگی همراه با ورود فن آوری ها و محصولاتی که ارتباط مستقیم با فرهنگ دارند؛ یکی از ملزومات استفاده درست و کاربرد ایمن از آن است و یقیناً پیوست فرهنگی باید پیش از صدور مجوز و آغاز یک پروژه عظیم، طرح و تصویب‌شده باشد در کشور ما بر اساس بند یک سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه ابلاغی از طرف امام خامنه‌ای، دولت موظف است برای طرح‌های مهم، پیوست فرهنگی ارائه دهد .

گزارش: منیره غلامی توکلی

پیوست فرهنگی ؛ فرهنگ نگاری

 

 همیشه نگرانی هایی در مورد خاستگاه اسرائیلی این نرم‌افزار توسط خیلی از وبلاگ‌نویسان ابتدا  در دنیای عرب و سپس در کشور ما که از اسرائیل به عنوان دشمن درجه اول دنیای بشریت و به ویژه اسلام یاد می کند، مطرح شده  است.

 در ذهن بسیاری از کارشناسان این باور است که وایبر مانند فیس بوک و خیلی دیگر از شبکه های اجتماعی اینترنتی در جاسوسی برای اسرائیل و آمریکا در جهت حفظ منافع استکباری و استعماری شان، دخالت و کاربرد ویژه دارد.

روح اله مؤمن نسب، کارشناس و فعال مجازی در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس، در خصوص تصور رایگان بودن استفاده از وایبر، اظهار داشت: این تفکر خام و تصور باطلی است. شیطان از روی جهل انسان بر او تسلط میابد؛ مگر چیزی رایگان در دنیا وجود دارد؟! می شود آمریکا که بیماران روی تخت بیمارستان ما را تحریم کرده است، به ما سرویس رایگان ارائه دهد؟ یا اسرائیل که مردم دنیا را برده خود می داند، به آنها خدمات بدهد؛ آن هم رایگان !!

وی با تأکید بر اینکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی منتسب به رژیم صهیونیستی مانند فیسبوک و وایبر که باعث ثروتمند شدن این رژیم شده است، گفت: شرکت فیسبوک که مؤسس و مدیرعامل آن به‌عنوان تأثیرگذارترین صهیونیست جهان انتخاب شده است، از طریق عضویت کاربران خود، به ثروتی نجومی دست پیدا کرده است که بنابر گزارش مرکز آمار اینترنت (internet world stat) ، ایرانیان با عضویت در یکی از محصولات این شرکت، یعنی شبکه ضداجتماعی فیسبوک، تاکنون بیش از 50/000/000/000/000 ریال، معادل پنج هزار میلیارد تومان به رژیم صهیونیستی کمک کرده‌اند.

این کارشناس و فعال فضای‌مجازی افزود: اگر به این میزان درآمد، درآمد شرکت‌های صهیونیستی وایبر مدیا، واتس‌اپ و اینستاگرام را نیز اضافه کنیم، خواهیم دید که رژیم غاصب صهیونیستی مبالغ بسیار هنگفت دیگری را نیز از همین ابزارهای ارتباطی به‌دست آورده است.
مؤمن‌نسب تصریح کرد:  مبالغی که از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان عاید رژیم صهیونیستی می‌شود، در کشتار مرم مظلوم فلسطین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مؤمن نسب در ادامه: تبلیغات، فروش اطلاعات و تولید پهنای باند را سه روش درآمدزای این شبکه های اجتماعی دانست و افزود: فروش اطلاعات یکی از فاکتورهای برهم زننده امینت است، امنیتی که در ابعاد مختلف امنیت اطلاعاتی، اخلاقی، اجتماعی و حتی امنیت ملی می تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به نحوه نصب این نرم افزار بر روی گوشی ها، گفت: در مرحله نصب، باید پیام ضبط و ثبت تمام کانتکت ها، عکس ها و فیلم هایی که در حال و بعدا در گوشی ذخیره شده و ذخیره می شود را تأیید کرده و  امکان درسترسی به دوربین، تمام مکالمات و ... را به این نرم افزار داد و در این فرایند گزینه "نه"  وجود ندارد!

این فعال فضای مجازی،  قبول این موراد را ارسال رایگان اطلاعات عنوان کرد و افزود: علاوه بر  این شرکت هر کسی دیگری با اندک اطلاعاتی می تواند به محتوای گوشی دسترسی  پیدا کند.

 وی از سرانجام انقلاب فیس بوکی مصر ، کشته شدن انقلابیون بحرین و ... به عنوان مصادیق فروش اطلاعات از طریق شبکه های اجتماعی اینرنتی یاد کرد.

مؤمن نسب در ادامه با اشاره به اینکه " مشکلات امنیتی اخلاقی" یکی دیگر از سوء کارکردهای شبکه های اجتماعی انترنتی به ویژه " وایبر" است، گفت: آسیب های فرهنگی "وایبر" جدی است و با چرخشی در آن می توان به خوبی درک که محتوای موجود در این شبکه چه میزان با فرهنگ ما مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه فضای " وایبر" فضایی کنترل شده است گفت: (تعدادی از افراد جایی جمع شده اند مثلا به اسم وایبر، یک نفر آنها را از بالا احاطه می کند، کنترل می کند،  کجا بروند، چه ببینند و چه چیزی روی آنها تأثیر بگذارد یا نگذارد .. یک پیام خوب به اندازه ای  که یک پیام بد دیده می شود امکان دیده شدن ندارد! این از نظر امنیت اخلاقی خطرناک است..)

این کارشناس فضای مجازی با استناد بر آمار گفت:  98  درصد از آمار استفاده از ویدئو کال "سکس" کال است.

مؤمن نسب در ادامه بر لزوم پیوست های فرهنگی همراه با ورود فن آوری ها و محصولات جدید فن آوری به ویژه فن آوری هایی که ارتباط مستقیم با فرهنگ دارند ، تأکید کرد و گفت: با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات مبنی بر لزوم ارائه پیوست فرهنگی برای فناوری‌های نوین، با اشاره به شرایط پیوست فرهنگی فناوری‌های جدید، افزود: براساس بندِ یک اصل 110 قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران به عهده رهبر انقلاب اسلامی است و بر اساس بند یک سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه ابلاغی از طرف امام خامنه‌ای، دولت موظف است برای طرح‌های مهم، پیوست فرهنگی ارائه دهد و یقیناً پیوست فرهنگی باید پیش از صدور مجوز و آغاز یک پروژه عظیم، طرح و تصویب‌شده باشد.

به نظر می رسد علاوه بر لزوم تهیه پیوست های فرهنگی برای طرح ها، فن آوری ها و محصولات جدید، آشنایی و آموزش خانواده ها در جهت استفاده درست و همچنین شناخت بهتره از تأثیرات مثبت و پیامدهای منفی یک فن آوری یا محصول یک فن آوری بسیار مهم و در کشور ما جای خالی آن بسیار محسوس است.

اگر والدین ا به درصدی از شناخت برسند که با توجه به آن بتوانند فرزندان و سایر اعضای خانواده خود را در استفاده بهینه از محصولات جدیدی چون شبکه های اجتماعی و به ویژه "وایبر" راهنمایی کند، قطعا کمتر شاهد بروز ناهنجاری های اخلاقی و رفتاری  و برهم خوردن امنیت های اخلاقی و حیثیتی افراد جامعه می شویم.

متأسفانه حتی در جامعه اسلامی و سنتی خودمان گاه و بی گاه در مورد سوء استفاده اشرار از فضاهای اینترنتی و به ویژه شبکه ای مجازی برای آزار و تهدید دختران و بانوان به شکل اخاذی هستیم! چیزی که بارها و بارها پلیس به ویژه " پلیس فتا" نسبت به آن هشدارهایی داده است.

دکتر اعظم خطیبی، جامعه شناس و پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس با تأکید بر اینکه فن آوری ها وقتی وارد کشور می شوند، دارای دو کارکرد مثبت و منفی هستند، گفت: کارکرد های مثبت وایبر را می توان در استفاده درست کردن از امکانات آن برای ارسال جملات زیبا و به اشتراک گذاشتن نظرات و ایده های درست و خوب دانست ولی همین فضا را اگر برای ارسال عکس ها، جملات نامناسب و حتی ایجاد تنش استفاده کرد، شاهد پیامدهای منفی آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه افراد،  نسبت به خود، خانواده و جامعه شان دارای وظایف و مسئولیت هستند، گفت: در خصوص حضور در شبکه های اجتماعی این احساس مسئولیت در به بازی نگرفتن حیثیت و آبروی خانواده ها بر می گردد.

این استاد دانشگاه لزوم فرهنگ سازی برای کاربران شبکه های اجتماعی را در استفاده درست از امکانات اینگونه محصولات لازم دانست و افزود: آگاهی یافتن از ماهیت و چگونگی استفاده از برخی امکانات افراد به ویژه جوانان را در مسیر درست هدایت می کند.

دکتر خطیبی، شرایط سنی افراد را برای استفاده از شبکه های اجتماعی در کم یا بیشتر شدن ، پیامدهای منفی این فضا مؤثر دانست و گفت: استفاده از شبکه های اجتماعی چون " وایبر" برای گروه سنی نوجوان یعنی 14 سال به پایین توصیه نمی شود.

 اما الان جامعه ما در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی اینرنتی موبایلی به شرایطی رسیده است که داشتن" وایبر" یک کلاس کاری و نداشتن آن نوعی انزوا طلبی و دور بودن از فضای روز جهان در دنیای ارتباطات قلمداد می شود!! 

با توجه به اینکه فن آوری را نباید را محصولات  آن اشتباه گرفت به نظر می رسد که دانش آموخته گان ما در عرصه فن آوری اطلاعات می توانند در تأمین اینگونه نیازهای جامعه خود وارد عمل شده و با راه اندازی شبکه های اجتماعی ملی که برگرفته از ساختار فرهنگی بومی خودمان است، راه های ارتباطی سریع و کم هزینه ای را تولید و در دسترس عموم قرار دهند.

اما این نکته نیاز به یک عزم ملی برای راه اندازی " اینترنت ملی " دارد.

انتهای پیام/غ

پ.ن : برای مطالعه قسمت اول این گزارش اینجا کلیک کنید.



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93/6/11 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک