سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
گزارشی پرترافیک ترین شبکه اجتماعی/ 3

اعترافات تلخ مشترکان وایبر/ درکنار همسرم احساس تنهایی می‌کنم

تبلیغات استفاده از "وایبر" بین اقشار مختلف چنان رونق دارد که می توان گفت: گاها اولین سؤال در گسترش دادن تعاملات،دوستی ها و یا حتی ارتباطات کاری و ...بین افراد به « آیا وایبر داری؟» تبدیل شده است! وایبر شبکه اجتماعی که گویی کاربران در آن سرگردان هستند.

کارمند یک شرکت خصوصی و یکی از کاربران " وایبر" که مدت شش ماه در این شبکه اجتماعی فعالیت کرده است، گفت: وایبر علاوه بر اینکه زمان زیادی از من به هدر داد، شغلم را هم از من گرفت!

وایبر

 


اگر چه "وایبر" این امکان را به کاربران خود می دهد تا در تمام لحظات و بدون در نظر گرفتن بعد مسافت با یکدیگر در ارتباط باشند، اما در کنار این مزایا بدون شک معایبی هم وجود دارد که بزرگی و تأثیرات سوء آن می تواند، باعث ایجاد زحمت یا مزاحمت برای کاربران به ویژه کاربرانی که دارای سلیقه خاص در انتخاب دوست یا دارای هدف و برنامه ای منظم در تعاملات خود اند، شود.

تشکیل گروه های مختلف و عضو کردن افراد بدون نیاز به اعلام رضایت آنها در یک گروه با اعضایی دارای افکار و اندیشه های مختلف فقط بر پایه دوست بودن با مدیر گروه ! یا یکی از اعضا، از مهم ترین امکاناتی است که باعث ایجاد دردسر برای کاربران این شبکه اجتماعی شده است.

شیما کاسب زاده، کارمند یک شرکت خصوصی و یکی از کاربران " وایبر" که مدت شش ماه در این شبکه اجتماعی فعالیت کرده است، گفت: وایبر علاوه بر اینکه زمان زیادی از من به هدر داد، شغلم را هم از من گرفت!

 وی در توضیح این ادعایش گفت: بدون اینکه بدانم و بخواهم، توسط یکی از دوستانم در گروهی عضو شدم که در تقابل با مجموعه کاری من بود! نظرات و پیام هایی که بین اعضای آن گروه رد و بدل می شد، باعث شد تا کارفرما عذر مرا به خاطر عضویت در این گروه بخواهد!‌

این کارمند باسابقه با بیان اینکه الان با توجه به شرایط اقتصادی جامعه به مشکلات عدیده ای برخورده ام، افزود: امیدی به پیدا کردن کار مطلوب نظرم ندارم!‌ شاید اگر وایبر را با تشویق دوستانم نصب نمی کردم، دچار این دردسرها هم نشده بودم.

وی گفت: معتقدم استفاده رایگان از وایبر یک دروغ بزرگ است! چرا که "تب وایبر" چنان در بین افراد جامعه از نوجوان، جوان و افراد میانسال بالا گرفته است که حتی برای خرید گوشی های گران قیمت، وام می گیرند!

کاسب زاده ادامه داد: این هزینه خرید را اگر با هزینه های اینترنت جمع ببندیم، متوجه خواهیم شد که استفاده از وایبر هیچ وقت برای کاربر،  رایگان نخواهد بود.

متروی تهران یکی از مراکز شلوغ و پرتردد مردم است. اگر چه ازدحام به خودی خود ایجاد سر و صدا می کند اما گویی صحبت کردن بخشی از افراد فقط به جواب سؤالات ضروری ، کاهش یافته است.

در دست تعداد زیادی از بانوان،‌اقایان، جوانان موبایل هایی است که صفحه بنفش رنگ آن با صدای رسیدن "پی ام" دیده می شود و گاها خنده ای بر لب مسافر خسته می نشیند.!

معصومه صبور دانش آموخته رشته ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه دنیای صنعتی نه تنها سبک زندگی بشر را به سمت " زندگی ماشینی" پیش برده است، اظهار داشت: در عصر ارتباطات و فن آوری های جدید ارتباطی شکل بروز عواطف و احساسات، تعاملات و اجتماعات انسان نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است .

وی با بیان اینکه دوستی ها، ابراز محبت ها، احوال پرسی ها  به سمت " مجازی" شدن پیش می روند، افزود: به نظر می رسد در فضای مجازی، غافل از این هستیم که دوستی ها هم مجازی است و در یک پیام خلاصه می شود!

 صبور گفت: یکی از ابزارهای ارتباطی نوین اینترنتی، نرم افزارهای گوشی همراه است که " وایبر" را می توان یکی از پرترافیک ترین آنها برشمرد. مدتی است که " وایبر" به عنوان یکی از پایگاه های شبکه اجتماعی موبایلی، محلی برای برقراری ارتباط سریع با هزینه هایی ثلث هزینه های سایر ابزار ارتباطی مانند "پیامک" و " تماس تلفنی" مورد اقبال کاربران قرار گرفته است.

این کارشناس ارتباطات ادامه داد: علاوه بر سرعت و کم هزینه بودن ارتباط، نصب شدن این نرم افزار بر گوشی همراه که در تمام لحظات روز از انسان دور نمی شود، دسترسی راحت و در تمام ساعات شبانه روز به سایر کاربران،  امکان ارسال عکس در حجم بالا و متن های نوشتاری بلند را از دیگر مزایای " وایبر" نسبت به سایر ابزارهای ارتباطی است.

وی گفت: اگر تمام این مزایای را در یک کفه و  معایب آن را در کفه ای دیگر بگذاریم،‌با نگاهی منصفانه متوجه خواهیم شد که کفه معایب از ابعاد مختلفی سنگین تر است.

صبور، عدم حریم خصوصی، سوء استفاده های مختلف با اشکال گوناگون از این فضا برای توهین به افراد، قومیت ها و فرهنگ های مختلف با استفاده از عکس و لطیفه و ... و به بازی گرفتن حیثیت افراد و اخاذی ، همچنین امکان ساخت گروه  به سادگی و عضو گیری آنها بدون نیاز به " اد" کردن، بخشی از معایت این شبکه اجتماعی است.

این محقق روزنامه نگاری شهروندی با اشاره به اینکه در " وایبر" علایق، اشتراکات آدم ها از قبل چک نشده است و در واقع با گسترش یافتن شبکه ارتباطی، نمی دانی که با چه شخصیتی گفت و گو می کنی، تصریح کرد: ( آدم ها در اجتماعات شبکه  شده، سرگردان هستند)

وی در ادامه افزود: عضویت در شبکه اجتماعی مثل وایبر را می توان یک وقت گذرانی بی هدف در غالب گفت و گوهایی بی هدف و هدایت نشده دانست.

شبکه های اجتماعی، دنیای وسیعی هستند که در آن به ظاهر مرزهایی وجود ندارد و افراد از خود فضا مجازی ترند!

اعضای این جامعه شبکه بندی شده می توانند یک شماره تلفن یا یک اسم فانتیزی بدون نام و نشان باشند،‌همین ویژگی برای معاندان و افرادی که خود را مقید به رعایت قوانین و اخلاقیات نمی کنند، کافی است تا هر آنچه می توانند از توهین و تمسخر نسبت به هم تا نسبت به بزرگان و شخصیت های ملی، انجام دهند.

متأسفانه این واقعیت تلخ مرزهای اخلاقی را چنان در نوردیده است که به گزارش خبرگزاری تسنیم،( در روزهای اخیر برخی معاندان و جریان‌های خاص،‌ اقدام به انتشار مطالب موهن و هتاکانه‌ای به امام خمینی‌(ره) در برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله وایبر، فیسبوک، اینستاگرام و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه کرده‌اند که این اقدام باعث جریحه‌دار شدن احساسات بسیاری از کاربران این شبکه‌ها شده است.

در این گزارش می افزاید: (سردار اسماعیل احمدی مقدم در واکنش به این  اقدام هتاکانه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و ایجاد صفحات توهین آمیز به امام خمینی(ره) و ادعای برخی که عنوان می‌کنند برای برخورد با این موضوع باید اقدام به فیلتر کردن این شبکه‌های اجتماعی کرد، اظهار داشت: این که در حال حاضر خیابان‌های ما باز است و آزادی در کشورمان وجود دارد، دلیل نمی‌شود راننده‌ای با هر سرعت دلخواهی در خیابان‌های شهر براند. لذا این اقدامات توهین‌آمیز یک جرم است.

وی با تأکید بر مجرمانه بودن این اقدامات افزود: با توجه به مجرمانه بودن این اقدامات طبیعی است ما با کسانی که حدود آزادی را  رعایت نکنند و از قوانین کشور تخطی کنند، به عنوان یک مجرم و متخلف برخورد خواهیم کرد.

فرمانده ناجا تصریح کرد: ما با متخلفان و مجرمان و خصوصاً رفتارهایی که موجب جریحه‌دار شدن مقدسات، ارزش‌ها و سرمایه‌های ملی ما می‌شود، برخورد می‌کنیم.)

وقتی پای صحبت مطلقه ها می نشینی، پرکاربرد ترین بهانه طلاق این افراد، کم شدن عشق و محبت، وجود سوء ظن و شروع دوستی ها و آشنا شدن با محیط هایی که با ورود به آن متوجه شده اند تا امروز زندگی که نه " اسارت و بندگی" می کردند!‌

یکی از راه هایی که در تزلزل بنیان خانواده نقش نسبتا مهمی را ایفا می کند، دوستی ها و ارتباطات مجازی در شبکه های اجتماعی است که ابتدا باعث شروع یک زندگی و سبب ختم به دادگاه طلاق شدن آن می شود! و یا اینکه شروع ارتباطات مجازی ، پایان راه زندگی مشترک را رقم زده است!

دکتر اعظم خطیبی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص تأثیر شبکه های اجتماعی در زیاد شدن طلاق گفت: با وجود بالا رفتن نرخ استفاده از شبکه های مجازی در جامعه و عضویت افراد در جنسیت و سنین مختلف، بالابردن سطح سواد رسانه ای خانواده ها برای دور شدن از خطرات احتمالی شبکه های اجتماعی مجازی بسیار مهم است.

وی به بازی گرفتن حیثیت خانواده ها با به اشتراک گذاشتن عکس ها، بزرگ نمایی کردن یک اتفاق و به قولی ( یک کلاغ و چهل کلاغ کردن اتفاقات در شبکه های مجازی)، کم رنگ شدن اعتماد بین زوجین، به وجود آمدن سوء ظن بین آنها را از دلایلی دانست که بنیان خانواده ها را متزلزل و گاه از هم پاشیده است.

صحبت های فاطمه شیرمحمدی که با دلخوری از علاقه عجیب همسرش به " وایبر" می گفت، مصادق این صحبت های دکتر خطیبی است.

شیر محمدی با اشاره به اینکه روحیات شوهرش با استفاده از" وایبر" شاد شده است، گفت: همسرم گاهی لطیف ها و اخباری که برایش می آید برای من هم تعریف می کند و می خندد! اما با وجودی که می خندم، احساس تنهایی و دل تنگی می کنم، شغل همسرم طوری است  که دیر وقت به خانه می آید و فرصت کوتاه شام تا خوایبدن را نیز با دوستانش در وایبر سرگرم است. احساس می کنم شبکه های اجتماعی ما را از هم دور کرده است.

حجت‌الاسلام دهنوی نیز  عضویت در شبکه‌های اجتماعی را تهدیدی برای بنیان خانواده  می داند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ( وی با اشاره به تهدیدات شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و رواج آن بر روی تلفن‌های همراه نیز گفت: بنده به عنوان یک مشاور می‌گویم حتی اگر کل این فضاها سالم و اخلاقی باشند باز هم عضویت در این گروه ها بدلیل کمرنگ کردن ارتباطات بین افراد خانواده مضر است و موجب بروز مشکلات زیادی در کانون خانواده‌ها خواهد شد.)

انتهای پیام/غ



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93/6/12 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک