سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

با استناد بر نظرات آیات عظام و مراجع تقلید،

تحت هر شرایطی، تک خوانی غنایی زن حرام است

به قلم : حجت الاسلام ، سید کاظم بدری استاد حوزه و دانشگاه

تک خوانی زن با سه شرط غنا نبودن، به قصد لذت گوش ندادن و مفسده برانگیز نشدن، جایز است! سؤال اینجاست؛ تکخوانی یک زن جوان با ظاهر نامناسب در بین زنان و مردان نامحرم هیچ یک از این سه شرط را نقض نمی کند؟


تک خوانی پ

 به نظر می رسد در این برهه از زمان که برخی فتواها و استفتائات آیات عظام و مراجع بزرگ تقلید در بعضی از محافل دستمایه استفاده بعضی از مسئولین محترم کشوری قرار گرفته؛ لازم باشد تا این فتواها و استفتائات مطرح شود تا خدای ناکرده این استفاده ها جای خود را به سوء  استفاده ندهند.

 آری منظور نویسنده جریان تک خوانی زن در محافل برای شنوندگان چه از نجس مؤنث و چه در چه جنس مذکر می باشد که فتواها و استفتائات علما و بزرگان دین درباره آن را مورد بازخوانی قرار می دهیم.

مرحوم آیت الله اراکی و آیت الله گلپایگانی می فرمایند: تک خوانی موسیقی های غیر مطرب توسط زن مانند سرودها در صورتی که نامحرم صدای آنها را بشنود جایز نیست.

آیت الله فاضل لنگرانی می فرمایند: « تکخوانی موسیقی های مطرب توسط زن مانند سرودها در صورتی که نامحرم صدای آنان را بشنوند جایز نیست و همچنین ایشان تکخوانی زن اگر غنایی باشد را احرام نموده است.»

آیت الله مکارم شیرازی نیز فرموده اند: گوش دادن به سرودهایی که یک زن، تکخوانی کرده است، حرام است.

.. اما در آخر نیز لازم است استفتائی که محضر مقام معظم رهبری صورت گرفته بصورت تمام و کمال به محضرتان تقدیم کنم.

در سؤالی از ایشان آمده که گوش کردن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیع می خواند اعم از اینکه شنونده جوان باشد یا خیر؛ مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ ایشان در جواب فرموده اند: « اگر صدای زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صدای او هم به قصد لذت ریبه؟ نباشد، مفسده ای هم بر آن مترتب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست.»

همانطور که عزیزان مستحضرند در جواب این استفتاء چند شرط ذکر شده است که به ترتیب می شمارم:

ابتدا ایشان می فرمایند که :

صدای زن در این تکخوانی از مصادیق غنا نباشد.

دومین شرط نیز این است که گوش دادن به صدای آن زن نیز به قصد لذت و ریبه نداشته باشد.

سومین شرط نیز این است که برای تک خوانی زن، مفسده ای وجود نداشته باشد.

حال شما عزیز را به یک قضاوت منصفانه دعوت می نمایم که به منظور شما تکخوانی یک زن جوان با ظاهر نامناسب در بین زنان و مردان نامحرم هیچ یک از این سه شرط را نقض نمی کند؟

در این جا لازم است که مطلبی به عرضتان برسانم و آن اینکه ای کاش این استماع از طرف یک شخص عادی جامعه انجام می شود (که البته آن نیز  جایز نیست) تا برسد به اینکه از طرف یک شخصیت مهم کشوری که حتی می تواند الگوی قشری از مردم این جامعه اسلامی باشد انجام شود و دیگر این که یک فرد مسلمان و مؤمن اگر فعل حرامی را دوست دارد در راه خدا از آن پرهیز نماید نه اینکه به دنبال بهانه ای برای توجیه باشد.

 

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93/6/18 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک