سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
عدم پوشش مناسب نماینده دولت در نخستین کنفرانس"کارآفرینی زنان در کشورهای اسلامی"

تصویر شکسته از حجاب بانوان ایران اسلامی در همایش های کشورهای اسلامی!

کشور ما به عنوان ام القری کشورهای اسلامی، اگر در نحوه اجرای برنامه، نوع حضور و پوشش دست اندرکاران و حاشیه های یک همایش آن هم همایشی که دولت برگزار کننده آن است، نتواند ارزش ها و آداب اسلامی – ملی را رعایت کند، قطعا در بخش مهم تبیین و ترویج فرهنگ متعالی اسلامی نیز نخواهد توانست آنطور که باید، تأثیرگذاری داشته باشد.

منیره غلامی توکلی

 


نخستین کنفرانس"کارآفرینی زنان در کشورهای اسلامی" دهم آذرماه، توسط مرکز اطلاع رسانی و تحقیقات اتاق اسلامی(ایکریک)، با مشارکت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ایران و با رهبری گروه آبانگاه با هدف تلاش برای تهیه چهارچوب های نظری  عملی جهت ارتقای شرایط و حمایت از حقوق زنان در جوامع اسلامی در اتاق بازرگانی برگزار شد.

برگزاری اینگونه همایش ها ذاتاً در جهت اشتراک تجارب و معرفی نمونه های عملی موفق کارآفرینی زنان در کشورهای اسلامی، ترویج کارآفرینی زنان در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، بررسی چالش های جهانی، منطقه ای و ملی بر سرمایه کارآفرینی زنان و ارائه دستور کار و پیشنهادات کاربردی برای برنامه10 ساله جدید سازمان همکاری اسلامی(2015 - 2025) در رابطه با رشد اقتصادی در پرتو کارآفرینی زنان بسیار مؤثر است.

اما این تلاش ها علاوه بر دستیابی به اهداف تعیین شده همایش ها و نشست های تخصصی، با توجه به نحوه برگزاری  می تواند بار فرهنگی داشته و به دلیل حضور مهمانان سایر کشورهای اسلامی، شناسنامه فرهنگی و میزان رعایت اصول ملی – مذهبی ما را نیز نشان دهد.

چرا که نشست های تخصصی به ویژه آن دسته از همایش ها که مهمانان خارجی نیز در آن شرکت دارند، فرصتی برای معرفی بخش های مختلف فرهنگی کشور میزبان است که باید از آن به بهترین صورت ممکن بهره مند شد.

کشور ما به عنوان ام القری کشورهای اسلامی، اگر در نحوه اجرای برنامه، نوع حضور و پوشش دست اندرکاران و حاشیه های یک همایش آن هم همایشی که دولت برگزار کننده آن است، نتواند ارزش ها و آداب اسلامی – ملی را رعایت کند، قطعا در بخش مهم تبیین و ترویج فرهنگ متعالی اسلامی نیز نخواهد توانست  آنطور که باید، تأثیرگذاری داشته باشد.


همایش های در فرصتی محدود برگزار می شوند و تصمیمات در بازه زمانی مشخص، گرفته می شوند اما آنچه باقی می ماند، تصویر و پیامی است که از سوی برگزار کنندگان به مهمانان داده می شود!

مصداق این کلام " کنفرانس کارآفرینی زنان در کشورهای اسلامی" است. کنفرانسی که در آن ضعف هایی در عرصه فرهنگ و رعایت آداب و ارزش های ملی و اسلامی دیده شد، که روی دادن این گونه جریانات در هر دو صورت عمدی و یا غیر عمدی نشان از ضعف مدیریت رفتاری و  عدم توجه دولتیان به مباحث فرهنگی دارد.

چرا که حضور بدپوشش" کتایون سپهری" به عنوان (رئیس جلسه پنل دوم تجربیات سایر کشورها در کارآفرینی زنان) آن هم در کنفرانسی که پسوند کشورهای اسلامی را دارد، هیچ جای توجیهی را برای برگزار کنندگان باقی نمی گذارد و این در حالی است که عدم رعایت پوشش و حجاب اسلامی و متعارف برای زن مسلمان از سوی نماینده ایران اسلامی در کنار پوشش مناسب بانوان شرکت کننده از کشورهایی نظیر ترکیه و مالزی، بیشتر نمایان شده و جای تأسف داشت.

این حرکت  در حالی از سوی بانوی دغدغه مند کارآفرینی – اقتصادی-  در حوزه زنان صورت گرفت که در عرصه هنر و در تقابلی فرهنگی "الهام چرخنده" که به تازگی او را به نام "الهام زهرایی" می شناسیم، در حرکتی زیبا به عنوان هنرمندی مردمی از پیکره جامعه اسلامی با تلاش های خود سعی در اشاعه فرهنگی حجاب و عفاف و ولایتمداری در جامعه دارد و توانسته است، بانوان و دختران جوانی را از عرصه های مختلف دانشگاهی ، ورزشی، فرهنگی و  هنری به سمت این ودیعه الهی راهنما باشد.

 به راستی  چرا بانویی که دغدغه کارآفرینی زنان را دارد در همایشی که به نام بانوان کشورهای اسلامی برگزار شده است اینگونه حضور می یابد! و چه  تفاوتی دارد با بانوی هنرمندی که از فرهنگ، ارزش های اسلامی و آرمان های انقلابی خود دفاع و آن را ترویج می کند.

جای سوال از برگزار کنندگان این همایش است که با توجه به اهمیت زبان فارسی از دیدگاه مقام معظم رهبری و همچنین حضور بیشتر بانوان ایرانی در این همایش چرا  قاب های کوچک معرفی کننده افراد، فقط به زبان انگلیسی نوشته شده بود؟ آیا این نوع رفتار یک نگرش غرب مآبانه و دارای اعتباری است که زبان فارسی فاقد آن است؟! آیا برای دست اندکاران این همایش خیلی سخت بود که این قاب های معرفی را که شامل نام و نام خانوادگی اعضا بود به دو زبان با رعایت اولویت زبان فارسی و بعد انگلیسی تهیه می کردند.

قراردادن بروشور به زبان انگلیسی در بسته هایی که به مدعوین داده می شد، نشان از چه چیزی دارد؟

با توجه به اینکه این همایش توسط دولت برگزاری شده بود در کارگروه" چالش و زیرساخت های لازم کار آفرینی زنان" یکی از نمایندگان ایران با اشاره به صحبت های بانوان شرکت کننده از سایر کشورها در خصوص حمایت های دولت مربوطه شان، در موضعی عجیب با صدای بلند، عملکرد دولت را در خصوص حمایت از زنان کارآفرین زیر سؤال برده و انتقاد کرد به نحوی که می توان از آن به عنوان خودزنی و یا دولت زنی !نام برد، از نماینده ایران توقع نمی رود بدون فکر اینگونه در حضور نمایندگان کشورهای دیگر دست به انتقاد غیرسازنده بزند!

این ها تماما اگر از دید و نگاه خواب زده فرهنگی مسئولین به ویژه دفتر زنان ریاست جمهوری پنهان مانده و یا بدتر از آن به عمد صورت گرفته است از دید سایر افراد مخصوصا مهمانان خارجی قطعا پنهان نخواهد ماند و دلسوزان عرصه فرهنگ و به ویژه حوزه زنان منتظر پاسخ به این گونه سؤالات هستند.

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ جمعه 93/9/14 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک