سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
قلمدون:

تغییر ترکیب خانواده و ساختار خویشاوندی، مهمترین تأثیر اجتماعی پیری جمعیت است/ فرصت های از دست رفته برای انطباق با پیامده های پیری جمعیت
یک کارشناس مسائل اجتماعی، اظهار داشت: ایجاد تغییرات وسیع و گسترده در ساختارهای خانواده و خویشاوندی و حمایت های بین نسلی از افراد سالخورده از مهم ترین تأثیرات اجتماعی پیری جمعیت است که بسته به سطح توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها، نگرانی های متفاوتی را ایجاد می کند.
جمعیت سالخورده

 قلمدون طی مصاحبه ای در خصوص مسائل و پیامدهای سالخوردگی جمعیت، اظهار داشت: هر آنچه سطح آگاهی مردم به ویژه خانواده های جوان نسبت به موضوع سالخوردگی جمعیت، بیشتر باشد، زودتر می توان روند رو به رشد کاهش جمعیت را جبران کرد.

تک فرزندی، مرحله سوم گذار باروی  

وی، سالخوردگی جمعیت را فرآیندی دانست که در طی آن و در نتیجه گذار از سطوح بالای باروری و کاهش میزان مرگ و میر؛ سهم جمعیت جوان از کل جمعیت کاهش می یابد و در مقابل بر سهم جمعیت سالخورده(60 ساله  و بالاتر) افزوده خواهد شد.

این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: منظور از گذار باروری وضعیتی است که در آن میزان باروری  بین 3 تا 4/9 فرزند برای هر مادر در نوسان است.

خسروبیک با اشاره به اینکه گذار باروری، پدیده ای است که ابتدا در کشورهای پیشرفته صنعتی تجربه شد، افزود: متأسفانه در سال های اخیر بسیاری از مناطق دیگر دنیا از جمله کشورهای مسلمان در حال تجربه گذار باوری هستند.

سالخوردگی جمعیت، پیامد گریز ناپذیر " گذارباروری"

وی افزود: گذار باروری دارای سه مرحله است که در مرحله اول، باروری ثابت و نسبتا بالاست و مرحله دوم با دوره ای از کاهش باروری دنبال می شود و در نهایت در مرحله سوم باروری ثابت و در سطح نسبتا پایینی قرار می گیرد و در اینجاست که باید گفت:« سالخوردگی جمعیت، یکی از پیامدهای گریزناپذیر " گذارباروری" است.

این کارشناس مسائل اجتماعی، با بیان اینکه رفتار تولید مثل در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در طول چهار دهه گذشته به سرعت تغییر کرده است، افزود: مهم ترین تغییر جمعیت شناختی در طول چهار دهه گذشته کاهش چشمگیر باروری در همه مناطق دنیا منجمله در کشور مسلمان ایران می باشد.

وی با تأکید بر اینکه ساخوردگی جمعیت، پدیده ای جهانی است و بر توسعه اقتصادی – اجتماعی و بهداشتی جوامع تأثیرگذار است، گفت: این تغییرات قریب الوقوع ، تأثیر معناداری بر کیفیت زندگی در قرن پیش رو خواهد داشت.

سالخوردگی جمعیت و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن

وی  با اشاره به اینکه در مدت اخیر با هشدارهای مقام معظم رهبری، تبلیغات رسانه ها و هم چنین خواست مردم تا حدی میزان موالید بالا رفته است، افزود: مردم باید بدانند و آگاه شوند که سالخوردگی جمعیت ابعاد و پیامدهای اقتصادی- اجتماعی بسیاری دارد. چنانچه در بعد اقتصادی، پس انداز، سرمایه گذاری، مصرف و بازار کار، بازنشستگی، مالیات و ... تأثیرگذار خواهد بود.

وی تأثیرات اجتماعی سالخوردگی جمعیت را تغییر در ترکیب خانواده و ترتیبات زندگی، تقاضا برای مسکن، روند های مهاجرت، اپیدمیولوژی و نیاز به خدمات و مراقبت های بهداشتی عنوان کرد و افزود: در کنار این تغییرات، تغییراتی به طور همزمان و در طول زمان در زمینه های مختلفی چون شهرنشینی، صنعتی شدن، مهاجرت و جهانی شدن رخ می دهند.

تأثیرات سالخوردگی جمعیت به سطح توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه وابسته است

این کارشناس مسائل اجتماعی، ایجاد تغییرات وسیع و گسترده در ساختارهای خانواده و خویشاوندی و حمایت های بین نسلی از افراد سالخورده را از دیگر پیامده های سالخوردگی جمعیت برشمرد که بسته به سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشورها،نگرانی های متفاوتی را ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: سرعت سالخوردگی جمعیت در کشورهای در حال توسعه و مسلمان به ویژه ایران بیشتر از کشورهای توسعه یافته است و در نتیجه کشورهای در حال توسعه و مسلمان زمان کمتری برای انطباق با پیامدهای سالخوردگی جمعیت دارند.

وی در پایان با ابراز تأسف از اینکه در کشورهای مسلمان از جمله ایران، با وجود کاهش باروری، هنوز هیچ سیاست بلند مدتی برای مواجه و مقابله با پیامدهای قطعی و گریز ناپذیر سالخوردگی جمعیت اتخاذ نشده است و این وضعیت مسائلی را سبب خواهد شد که مقابله با آثار و عوارض آن در آینده دشوار خواهد بود.

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93/9/18 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک