سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

در گفت و گو با قلمدون، مطرح شد: تبسم

 

فرورفتن در باتلاق خودمجازی! با حضور معتادگونه در شبکه های اجتماعی

فضای مجازی

یک کارشناس مسائل اجتماعی، گفت:نهایت تزلزل شخصیتی و هویتی فردی در فضای مجازی، زمانی است که در حقیقی با یک نام و یک نوع ویژگی ها و در دنیای مجازی با نام دیگر و ویژگی های دیگری زندگی می کند و زمانی این مسئله خطرناک می شود که خودمجازی فرد قوی تر از خودحقیقی او شود .

 

میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه پیامدهای سوء ماهواره نه تنها در دنیای حقیقی، فردی و اجتماعی افراد تأثیرگذار است، اظهار داشت: اثرات سوء ماهواره در حوزه فرهنگی را می توان در فضای مجازی چون شبکه های اینترنتی، شبکه های موبایلی و حتی در محتوای وبلاگ ها هم دید.

وی افزود: حقیقت و ماهیت فضای مجازی الگوگرفته و انعکاس دهنده بخشی از واقعیت های موجود در جامعه است،اگر درفضای مجازی با قومیت ها شوخی می شود، قبح آن ابتدا در دنیای حقیقی شکسته شده استو اگر در شبکه های اجتماعی به نوعی فحشا و عدم رعایت اصول و ارزش های ملی و مذهبی دیده می شود، مطمئناً در سطح جامعه نیز تعهد به این ارزش ها کم رنگ شده است.   

این کارشناس مسائل اجتماعی در خصوص بایدها و نبایدهای حضور در فضای مجازی اظهار داشت: آشنایی با رسانه و شناخت فضای اینترنتی به صورت اخص، آشنایی با هدف های رسانه و عملیات های روانی مهم ترین چیز هایی است که قبل از ورود به فضای مجازی باید نسبت به آن شناخت نسبی داشت.

وی در ادامه گفت: اگر فردی بدون آشنایی با رسانه و به ویژه رسانه های دیجیتال وارد این فضا شود، دچار هرزگردی اینترنتی شده و همین هرزگردی در فضای مجازی باعث می شود که کم کم ذائقه ها با دیدن هر چیز باربط و بی ر بط به داشته ها و باورهایشان دچار تغییر ذائقه و در دراز مدت دچار دوگانگی باورها، خواسته ها و خردفرهنگ ها شوند.

وی افزود: هر چه سن فرد برای ورود به شبکه های اجتماعی و به طور عموم فضای مجازی کم تر باشد، قطعا تأثیرپذیری او از این فضا بیشتر خواهد بود.

خسروبیک با بیان اینکه امروزه تب حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی به حدی بالاست که یک فرد در چندین شبکه عضو بوده و ساعت ها وقت خود را صرف آن می کند، اظهارداشت: این حضور در بین افراد جامعه به حدی است که حتی برخی مسائل خصوصی، احساسات، شکست های عاطفی، عشق ها و نفرت های خود را برای تخلیه روانی برای همگان به اشتراک می گذارند!

این کارشناس مسائل اجتماعی تأکید کرد: اینگونه استفاده های غیرمعقولانه از اینترنت و شبکه های اجتماعیکه تازگی به شبکه های اجتماعی موبایلی هم سرایت کرده است، یکی از دلایل افزایش جرایم و بزه های اخلاقی، اجتماعی و اخاذی های اینترنتی از کاربران کم سواد رسانه ای شده است.

خسروبیک در ادامه پیامدهای سوء حضور معتادگونه افراد در فضای مجازی را در بعد فردی و خانوادگی از هم پاشیده شدن خانواده ها، بیگانه شدن افراد خانواده از هم و در نهایت تزلزل شخصیتی و هویتی فردی دانست که در دنیای حقیقی با یک نام و یک نوع ویژگی ها و در دنیای مجازی با نام دیگر و ویژگی های دیگری زندگی می کند.

وی افزود: زمانی این مسئله خطرناک می شود که خودمجازی فرد قوی تر از خودحقیقی او شود زیرا گروهی از دوستان وی را با حقیقتی مجازی که در دنیای واقعی وجود ندارد می شناسند و از او توقع دارند.

این کارشناس مسائل اجتماعی، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تحولات به وجود آمده در فضای اینترتی تبدیل کردن هر شهروند به خبرنگار شهروند است، گفت: این تغییرات دارای ابعاد منفی و مثبت است.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: بعد مثبت آن انعکاس اخبار با سرعت بیشتر و بعد منفی آن زمانی است که خبرنگارشهروند به دلیل عدم سواد رسانه ای و  ناآشنا بودن به فضای خبری و شگردهای رسانه ای و  عدم شناخت اهداف ابررسانه هایی چون ماهواره و ... نتواند بایدها و نباید های حضور در عرصه رسانه های دیجیتال را رعایت کند، به عنوان سربازی برای دشمنان فرهنگی در جهت مخالف مصلحت نظام و کشور خود قدم برمی دارد.

خسروبیک افزود: بروز شایعات زیاد در خصوص مرگ هنرمندان و یا انعکاس یک خبر دروغ در فضای مجازی یکی از پیامدهای بی تجربگی کاربران فضای مجازی است که عمدی یا غیرعمدی باعث ایجاد دلنگرانی و تنش در سطح وسیعی از جامعه می شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: کاربران شبکه های اینترنتیرا اقشار متفاوت جامعه تشکیل می دهند و گاها برخی از افراد بدون تخصص در زمینه های خاص اقدام به نشر مطلب و یا اطلاع رسانی وسیع آن می کنند، از این رو  همانطور که نمی توان به هر منبع خبری اعتماد کامل داشت به  هر چیزی که در فضای مجازی هم نوشته می شوند، نمی توان استناد کرد .

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین آسیبی که افراد از شبکه های اجتماعی می بینند ناشی از اعتمادی است که به شخصیت ها، شرکت ها و حتی اخبار و اطلاعاتی می کنند که در آن وجود دارد.

 



نوشته شده در تاریخ یکشنبه 93/10/21 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک