سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

در واکنش به توهین خبرنگار روزنامه اعتماد به ساحت مقدس امام حسین(ع) 

زنگار فراموشی بر رسالت روزنامه ها / خبرنگارانی که باید مشق معرفت کنند

روزنامه اعتماد

 

 مطبوعات به ویژه پیر مطبوعات روزنامه ها برای جامعه حکم آیینه را دارند. آیینه ای شفاف و بی غرض که رسالتش بازگو کردن حقایق بر اساس انصاف است و وظیفه اش ایجاد آرامش و مطالبه گری برای آحاد جامعه است. خبرنگاران در روزنامه ها چشم بینای جامعه هستند که قلمشان منعکس کننده خواسته های مردم است و این قلم باید به دور از تزویر، خیانت و توهین باشد. قلمی که با خط های ناراست چهره آیینه را مخدوش می کند، چه تصویری جز تصاویر معکوس و غلط می تواند ترسیم کند و وای به حال قلم به دستی که در محضر خدا، خطوط ناراست را به یادگار بگذارد.


منیره غلامی توکلی

«در نوشته هایتان به خدا توجه داشته باشید، بدانید که این قلم که در دست شماست در محضر خداست و اگر هر کلمه ای نوشته شود، بعد سؤال می شود که چرا این کلمه نوشته شده است. اگر به جای این کلمه بشود یک کلمه خوبتر نوشت، از شما سؤال می کنند چرا این کلمه زشت را نوشته اید.»  صحیفه نور، ج 13، ص 251.

این عبارات بخشی از بیانات امام خمینی (ره) در جمع اعضای هیأت تحریریه مجله "سروش" است. صحبت از قلم است آنجا که انسانی را تربیت می کند و خدا بر اساس تربیت بشر بر آن قسم یاد کرده است. صحبت از نوشته هایی است که باید دریچه ای به سوی واقعیت و حقیقت باشند؛ خالی از هر گونه جبهه گیری های غلط و بیان عقاید شخصی منفعت طلبانه. صحبت از محضر خداست، آنجا که تو می مانی و ذات باری تعالی، همان اعلم العالِمینی که بخشندگی اش را از پایمال کننده حق الناس دریغ می ورزد و چه حق الناسی مورد بازخواست تر از پایمال کردن حقایق و انحراف اندیشه ها؟ صحبت از خوب و زشت است نه زشت و زشت تر و نه بد و بدتر که پرسش کننده –خدا -  فقط به دنبال خوب ها و خوب ترهاست.

« من به همه اشخاصی که قلم در دستشان است، زبان گویا دارند می خواهم سفارش کنم که متوجه باشند که قلم آن ها، زبان آن ها در حضور خداست، فردا مؤاخذه دارد، صحبت، سر دولت و ریاست جمهور و این ها نیست، صحبت سر نظام است، نظام اسلام است؛ آقای خامنه ای سلمه اللّه باشند رییس جمهور یا یک کس دیگر، آقای موسوی نخست وزیر باشند یا یک کس دیگری، این مطرح نیست، مطرح نظام جمهوری اسلامی است، ما مکلفیم به حفظ او، همه نویسنده ها مکلفند به حفظ نظام»

صحیفه نور، ج 20، ص 37.

پیرجماران، بینانگذار جمهوری اسلامی ایران در دیدار رییس جمهور، نخست وزیر و هیأت دولت به مناسبت هفته دولت، سال 1365، گویی برای امروز ما سخن گفته بود که مطبوعات باید در خدمت نظام باشد و تکلیف تمام قلم به دستان را حفظ نظام دانسته بودند. آنجا که فرمودند: «مطرح نظام جمهوری اسلامی است» نه شخص رئیس جمهور، اگر خدشه ای بر نظام در محضر خدا وارد شود فردا آن شخص «مؤاخذه » خواهد شد! و چه سخت است مؤاخذه ای که برای ایجاد تزلزل و شبهه افکنی در نظام و اعتقادات اسلامی باشد.

«.... باید ما آرامش این مملکت را حفظ بکنیم، باید همه قشرها متوجه باشند که آرامش را حفظ کنند، نباید به جان هم بریزند و هم را چیز بکنند، ارشاد باید بکنند...روزنامه ها باید ارشاد بکنند، روزنامه ها نباید یک چیزهایی را که موجب تهییج مردم است و موجب انحراف مردم است در آن جا بنویسند، رادیو نباید این کار را بکند، باید ارشاد بکنند و در عین حال مردم را متوجه به این بکنند که ما دشمن داریم و دشمن دنبال این است که تشنج پیدا بشود، باید از تشنج ها جلوگیری کرد و باید آن اشخاص منحرف را ارشاد کرد و اگر ارشاد نشدند، آن ها را منزوی کرد، بی اعتنایی کرد به آن ها. هر دفعه ای که شما یک طوری بکنید که با شدت رفتار کنید، آن ها مظلومیت به خودشان می دهند و برای ما ضرر دارد. باید هم مسایل را گفت و هم آرامش را حفظ کرد، هم مطالب را مردم بدانند (گویندگان باید بگویند) و هم آرامش را باید حفظ بکنند.»

صحیفه نور، ج 12، ص 209 210.

امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت نیمه شعبان سال 1359 خطاب به ملت ایران، به ویژه رسانه ها مواردی را گوشزد کرده اند که اکنون گویی زمان بازخوانی دوباره و دوباره آن فرارسیده است. مواردی که فراموشی آن به دست گروهی از افراد می تواند برای آرامش جامعه مضر باشد. امام خمینی(ره) با دیدی فرا تاریخی و نگرشی ژرف و بدیع مهم ترین رسالت مطبوعات را " حفظ آرامش"، " ارشاد"، "عدم تهییج و انحراف مردم"، "معرفی دشمن"، "ارشاد اشخاص منحرف"، " منزوری و بی اعتنایی به منحرفین غیر قابل ارشاد" دانسته اند.

چیزی که امروزه شاهدیم از سوی برخی از مطبوعات و اصحاب ناخلف رسانه، رعایت نمی شود. هر از گاهی برخی از مطبوعات کشور قلم را طوری می چرخانند که به نظر می رسد نه در دست یک مطبوعاتی معتهد به نظام و معتقد به اسلام ، بلکه در دست افرادی خارج از این گود قرار دارد.

فتنه 88 بود که کلید این گونه مطالب زده شد و این دست از روزنامه ها در لا به لای کاغذ نشریه خود مطالبی را عرضه می کردند و می کنند که با مصالح نظام و اعتقادات اسلامی چندان سنخیتی ندارد. این روزنامه ها حتی اصل مطبوعات را به دست فراموشی سپرده اند! اصلی که روزنامه را به صورت اخص مربوط به حزب یا گروهی خاص نمی داند و هر آنچه روزنامه ای به حزب یا اندیشه ای نزدیک تر باشد، از ذات و اصالت خود دور شده است! زیرا نه افکار عمومی بلکه افکار گروهی خاص را نشر و بازگو می کند.

سیاهی فتنه 88 اگر چه با سرخی غیرت مردم مسلمان ایران در 9 دی؛ رنگ باخته است اما واقعه ای تلخ و آموزنده برای مردم ماست. واقعه ای که آن را به محکی برای انقلابی بودن و انقلابی ماندن تبدیل کرده است. واقعه ای که نه یک ناستولوژی بلکه یک افول بود، افول اندیشه های ترک برداشته ضدانقلاب و ضد ولایت فقیه. فتنه 88 یک خروج بود از جرگه وحدت و یک حضور مجدد بر لبه پرتگاه آتش بود. پرتگاه آتشی که خداوند در آیه 103 سوره آل عمران با اشاره به داستان قوم اوس و خزرج از آن یاد می کند.

«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» و همگى به ریسمان خداى- توحید، دین و کتاب خدا- چنگ زنید و پراکنده مشوید، و نعمت خداى را بر خود یاد کنید آنگاه که با یکدیگر دشمن بودید پس میان دل هاى شما همدمى و پیوند داد تا به نعمت وى- اسلام و الفت- با هم برادر گشتید، و بر لبه پرتگاهى از آتش بودید پس شما را از آن رهانید. خدا اینچنین آیات خود را براى شما روشن بیان مى‏کند تا مگر راه یابید.

امروز دیده می شود برخی از مطبوعات نمونه آن روزنامه اعتماد سعی دارد با این حضور در لبه پرتگاه آتش را تبدیل به سقوط کند. پرتگاهی که سقوط در آن نجات یافتنی نیست! چرا؟ زیرا پرتگاه آتشین است و از آتش قهر و کینه و تفرقه هیچ راه نجاتی وجود ندارد.

نیشتر مطبوعاتی برخی از رسانه ها بر دمل چرکین فتنه 88 و سعی در پاک، موجه، قانونی، مردمی، ساختار شکنانه و حق طلبانه ... نشان دادن آن نمونه بارز تفرقه افکنی است و وای به آن فردی که برای رسیدن به اهداف خود " دین و ارزش های دینی و بزرگان دین" را وسیله توجیه قرار دهد. کاری که خبرنگار روزنامه اعتماد با برچسب " اسطوره سازی" از امام حسین(ع) و کم رنگ شدن این " اسطوره" بر آن دست زده است.

خبرنگاری که مغرضانه یا غیرمسئولانه دست به طرح چنین سوالی از یک فعال سیاسی اطلاح طلب زده است و به دنبال طرح این سوال شبهه افکن و احمقانه ( این اسطوره ها – سیاوش و عاشورا- به نظر می رسد رنگ باخته اند و برای نسل امروز آنقدری که می گویند اهمیتی ندارد...) و سپس واکاوی از کم رنگ شدن عاشورای حسینی به عنوان یک اسطوره می کند! فراموش کرده است در محضر خداست و خداوند او را برای زشتی که نوشته مؤاخذه خواهد کرد.

اسطوره که هم ردیف افسانه و در  زمره خیالات قرار دارد چه سنخیتی می تواند با سیدالشهدا(ع) داشته باشد! فرهنگ عاشورایی که مردم بر پایه آن مبارزات انقلابی خود را آغاز کرده و با رمز «هیهات من الذله » آن را به پیروزی رسانیده و حتی به جهان اسلام هم صادر کرده اند چه سنخیتی با سیاووش و رستم و ... دارد.

پرچم حسین بن علی (ع) که بر فراز تاریخ پر افتخار شیعه همچنان می درخشد و رزمندگان اسلام در پی آزاد یقدس شریف از کربلای معلی هستند، چه سنخیت و چه شباهتی با درفش کاویانی و امثال لهم دارد... ؟!

در برابر این حرکت زشت، با توجه به اینکه امام حسین (ع) متعلق به جهان اسلام است و عشق و ارادت به حضرتش نه مختص مردم ایران بلکه به جهان اسلام و فراتر از آن نیز سرایت کرده است باید گفت: ( کسی که به ارزش معنوی در گستره جهان اسلام توهین می کند، مجرمی است که اگر در چه در حد ارتداد نیست اما مستحق مجازات است.)

کاش خبرنگار روزنامه اعتماد بداند که اسطوره؛ افسانه ای است که متعلق به یک ملت! نه یک منطقه و شاید یک دوره باشد اما واقعه کربلا، متعلق به نسل هایی که تا دنیا دنیاست، الگویی جز امام حسین(ع) را برای مبارزه با مفاسد و استعمار و استکبار و کفر ندارند و برنخواهند گزید.

مادامی که این شعار « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا » در جان، رگ و پی مسلمانان در جریان است، خورشید عالم تاب از مشرق طلوع می کند و از مغرب غروب و یا حسین (ع) مشق سربلند رزمندگان اسلام از هشت سال دفاع مقدس فرزندان خمینی (ره) تا یاران نصرالهی در لبنان است و مدافعان حرم زینبی با حسین (ع) از آن دفاع می کنند و خون شیعیان فدای آزادی نجف و کربلا می شود، امام حسین(ع) یک فرهنگ و یک نماد آزادی خواهی است.

مادامی که امام حسین(ع) ثارالله است، فرهنگش  فرهنگ خدایی و نام نامی جاودان در اذهان جوانان مسلمان خواهد بود.

امروزه به کوری چشم تمام بدخواهان و فتنه گران و اسلام ستیزان شاهد هستیم که دنیا به واسطه مکتب اهل بیت (ع) و درس آزادگی و سرور و سالار شهیدان و مشق روزانه مسلمانان در کتاب شهید و شهادت؛ می رود تا طومار استکبار و فتنه گر علیه اسلام و مسلمین در هر کجای دنیا ذر عن پیچیده شود و مظلومان و مستضعفان جهان را نه تنها هوشیار و بصیر بلکه قوی و مطالبه گر برای خارج شدن از یوع ستمگران کند.

اما سخن همچنان باقی است و امید به این داریم که وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی در مرجعی قضایی قوه قضایه به این نوع هتک حرمت های سخیفانه به مقدسات و ارزش های اسلامی برخورد کند و مسببین و آن را به عنوان مجرمان توهین کننده به اعتقادات اسلامی و شبهه افکنان اعتقادی به ویژه در نسل جوان مجازات نمایند.

انتهای پیام/ غ

 پ - ن :  این یادداشت در سایت ناحیه مقاومت شهید محلاتی ( قسم محلاتی) درج شده است .

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93/12/5 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک