سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

گفتگو با کارشناس مسائل خانواده میترا خسروبیک - طنین یاس

رمضون

امروزه تقابل بین شیوه زندگی سنتی و مدرن  یکی از مهم ترین  چالش های متداول  ازدواج محسوب می شود. اکثر افرادی که فرصت طلایی تشکیل خانواده را پشت سر گذاشته اند، خودشان را به موقع نشناخته و به تبع آن معیار   صحیحی برای ازدواج در ذهن ندارند.
میترا خسروبیک کارشناس مسائل خانواده در گفتگو با خبرنگار طنین یاس درباره معیارهای صحیح ازدواج  گفت: معیارهای ازواج از نگاه اسلام؛ ایمان و تقوا ، اخلاق نیکو، اصالت خانوادگی ، هم کفو بودن ( همتایی) و سلامت جسم و فکر  است. حضرت محمد (ص) در حدیثی فرموده اند : اگر کسی برای خواستگاری نزد شما آمد که اخلاق و دینش را پسندیدید با او ازدواج کنید.

                                                                     
وی ادامه  اصالت خانواده را یکی دیگر از معیارهای مهم برای یک انتخاب صحیح برشمرد و اظهار داشت : خیلی از افراد وقتی صحبت از اصالت خانوادگی می شود،   شهرت ، ثروت و یا موقعیت اجتماعی خانواده ها را مد نظر میاورند! در حالی که اصالت خانوادگی به معنای سلامت نفس خانواده ، صالح و خوشنام بودن آنان است که هر قدر گستره اش در نسل های پیاپی باشد ، بهتر است ... اسلام تأکید دارد درباره سابقه خانوادگی همسر، تحقیق لازم صورت گیرد و به خصوص مراتب ایمانی و اخلاقی آنها در نظر گرفته شود . زیرا این اصالت خانوادگی در زندگی جدید و نسل بعد تأثیر گذار خواهد بود.
این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه جای معیارهای اساسی ازدواج که همانا میزان تقوا  و ایمان طرفین است، بی نهایت نقطه چین نشسته است؛ تأکید کرد این مشکل تا زمانی که هیچ الگوی عینی و قدرتمندی را به جوانان معرفی نکرده ایم  تا این فاصله ها خالی و نقطه چین ها را با انتخابی شایسته برگرفته از آموزه های دینی پر کنند؛ همچنان باقی خواهد ماند .
وی تقابل بین شیوه زندگی سنتی و مدرن  را از مهم ترین  چالش های متداول  ازدواج دانست و افزود کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی زندگی چاره ای جز تلفیق خوبی های دو مدل سنتی و مدرن نداریم .
در حالیکه تفکر اسلام گرایانه در لحظه انتخاب همسر این است که از خود بپرسیم ، آیا شخص مقابل با توجه به معیارهای اسلامی و تقوا می تواند مادر خوبی یا پدر شایسته ای برای فرزندانم در آینده باشد ؟ جوانان در نگاه مدرن تنها ملاک ازدواج  را زیبایی و سن کم همسر آینده خود و نیز ثروت پدرزنشان قرار داده اند .
 این روزها مد شده که مردها با زیبایی همسرانشان برای خود پز اجتماعی بخرند و زنان با موقعیت اجتماعی و ثروت همسرانشان به اصطلاح مرهمی بر زخم های روحی خود بگذارند ، غافل از اینکه با چنین معیارها و انتخاب هایی زخم های کاری تری بر روح و زندگی خود وارد می سازند.
این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه گاه در شیوه انتخاب سنتی اهالی یک خانواده می پندارند توافق چند ده نفره بر سر یک مورد پیشنهادی برای ازدواج فرزندشان الزامی است اظهار داشت ؛ در این نگرش خانواده رو در روی  خواسته قلبی فرزند خود ایستاده و هم جنگی پنهانی بین سلیقه های مختلف اعضای خانواده به وجود می اورد .
وی با تأکید بر اینکه  مطمئنا به ندرت می توان تعداد زیادی افراد را در یک خانواده پیدا کرد که همگی بر انتخاب گزینه پیشنهادی متفق القول باشند افزود : چه بسا همین اختلاف سلیقه های خانوادگی و نیز عدم توانایی تصمیم گیری نهایی جوانی که قصد ازدواج دارد ، این امر را به سال های دهه سی و چهل بکشاند.
خسروبیک ادامه داد  باید به این مهم توجه داشت  که بسیاری از جوانان به سلیقه ها ، معیارها و ارزش هایی  که بزرگترهایشان در جستجوی آن هستند ، پشت کرده و داعیه انتخاب مدرن را در بوق و کرنا می کنند!  از این رو کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی زندگی چاره ای جز تلفیق خوبی های دو مدل سنتی و مدرن نداریم و بهتر است بعد از راهنمایی های درست و دوستانه  تصمیم گیری نهایی برعهده جوان گذاشته شود در حالیکه فراموش نکنیم برای نهادینه کردن معیارهای صحیح ازدواج و تسریع به موقع در این امر مبارک ، راهنمایی و تزریق معیارهای صحیح و دین مدارانه به جوان بر عهده خانواده ها ،بزرگترها و دست اندکاران فرهنگی است.



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/7/26 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک