سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

حرف  درباره ضرر دخانیات چون دود سیگار بر هواست!

امروزه گسترش مصرف دخانیات به ویژه سیگار و قلیان بین جوانان ایرانی یکی از دغدغه های مسئولین حوزه سلامت و کارشناسان اجتماعی شده ات.

آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات بر سلامت روحی و جسمی انسان، آنقدر بارها و بارها از سوی رسانه‌ها و مسئولین حوزه سلامت گفته و گفته شده است که به نظر می‌رسد هر آنچه بیشتر می‌گویی، کم‌تر نتیجه می‌گیری!!

سیگار کشیدن زنان

 



ورود سیگار به قشر زنان و همچنین بالا رفتن میزان اعتیاد در بین بانوان و پایین آمدن سن مصرف دخانیات تا مرز 13 سال خود پُر صداترین زنگ خطر را برای خانواده‌ها و بعد جامعه به صدا در آورده است.

روند رو به رشد ورود دخانیات به سبک زندگی برخی از بانوان اگر چه در بین جوامع غربی شاید ده‌ها عمر داشته باشد اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این روند در ایران اسلامی غیرقابل انتظار و در عین حال نگران کننده است چرا که در فرهنگ  و آداب ایرانی حتی در سالیان و ده‌های بسیار دور اگر بانویی هم لب به دخانیات یا به قولی توتون می‌زد در ملاء عام این کار را انجام نمی‌داد و در بیشتر تصاویر باقی مانده از آن دوران معمولا پیرزنان و بزرگان خانواده به عنوان یک ژست از آن استفاده می‌کردند.

این در حالی است که متأسفانه امروزه در ملاء عام در خیابان‌ها، پارک‌ها، مراکز خرید و حتی مراکز درمانی!! شاهد اینگونه ناهنجاری‌های اجتماعی با نوعی از آرایش و پوشش عجیب و غریب از سوی دختران نوجوان و جوان هستیم که به قول یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی در نگاه اول به جز برچسب دختر  فراری و زن روسپی چیز دیگری نمی توان به آنها زد! چیزی که اگر اینگونه نباشد در معنای کلی کلمه یک نوع مبارزه با هنجارهای اجتماعی و نوعی دست‌یابی به برابری جنسیتی با همان فمنیست از سوی بانوان محسوب می‌شود.

نکته قابل تأمل این است که  طبق آمار سازمان جهانی بهداشت سیگار جزء مواد مخدر معرفی شده و اعتیادآور و به اندازه نیکوتین خطرناک است ولی متأسفانه آمارها نشان دهنده‌ی کاهش سن مصرف دخانیات بین مردان و سه برابر شدن مصرف سیگار در زنان ایرانی است.

مصرف سیگار در جهان به سوی زنانه شدن است

 بنابر آمارها 90 درصد افراد سیگاری در دوران نوجوانی بین 10 تا 19 سالگی به سیگار کشیدن روی آورده‌‌اند و این درحالی است که به نظر می‌رسد مصرف سیگار در جهان در حال زنانه شدن است.

با توجه به آنچه که در ابتدای این یادداشت گفتم (آسیبهای ناشی از مصرف دخانیات بر سلامتروحی و جسمی انسان، آنقدر بارها و بارها از سوی رسانه‌ها و مسئولین حوزه سلامت گفته و گفته شده است که به نظر می‌رسد هر آنچه بیشتر می‌گویی، کم‌تر نتیجه می‌گیری!! ) صرف، داشتن آگاهی در مورد سیگار مانعی کافی برای عدم ابتلای نوجوانان به آن نیست بلکه مهم از اطلاع رسانی، ایجاد نگرش و مهارت برای مقاومت در برابر وسوسه یا تعارف استعمال سیگار در نوجوانان است.

همینطور می‌توان گفت: صرف برگزاری کلاس‌های آموزشی برای نوجوانان و جوانان نمی‌تواند آنها را در برابر استعمال سیگار بیمه کند، چرا که باید علاوه بر تعیین حیطه‌های آموزشی برای پیش‌گیری از ابتلای نوجوانان به مصرف سیگار و سایر مواد دخانی به شرایطی که موجب پذیرش آموزش می‌شود هم توجه کرد.

به نظر می‌رسد برای تأثیر آموزش و ماندگاری آموخته‌ها در ذهن مخاطبان باید به مطابقت آموزش‌ها با الگوهای فرهنگی حاکی بر گروه‌های هدف نیز توجه کرد.پ

نوجوانان سیگاری

دلایل مصرف سیگار و راه های جلوگیری از آن در نوجوانان

بلاتکلیفی در ساعات فراغت، سرگرم شدن به پرسه زدن در خیابان‌ها، دوری بیش از اندازه از خانواده در ساعات فراغت، همچنین احساس شادی نکردن در کنار خانواده یا عدم احساس نشاط در زندگی و اشتیاق به تجربه استفاده از دخانیات را از عواملی دانست که جوانان را به سوی مصرف دخانیات می‌‌کشاند.

از این رو والدین می‌توانند فرزندان خود را تشویق کرده تا سرگرم فعالیت‌هایی شوند که بطور طبیعی احساس سرخوشی کنند، فعالیت‌های ورزشی، مذهبی، تفریحی می‌توانند جایگزین مناسبی برای مواد دخانی باشند.

اهمیت ارتباط گفت وگو در خانواده بین فرزندان و والدین و مشخص کردن موضع والدین در خصوص بایدها و نبایدهای رفتاری یکی دیگر از راه حل‌های این معضل اجتماعی است، چرا که صحبت درباره قوانین رفتاری و وضع صریح آنها و مشخص کردن محدودیت‌های قابل درک برای نوجوان در جلوگیری از بروز برخی از ناهنجاری‌های رفتاری، اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/ ت

 

 

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 94/4/9 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک