سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
 حضرت زهرا(س) الگوی بی نظیری برای بهره برداری در ابعاد مختلف زندگی است، الگویی که با درک سبک زندگی نبوی و همراهی با مولا علی سبک زندگی علوی را تجربه کرده و دیده و با عنایت خداوند سبک زندگی فاطمی را برای جهانیان به یادگار گذاشته است، سبکی که قطعا استعدادهای جهانی شدن را دارد.

یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر کسی عبادت و ابراز بندگی به درگاه خداست که در این مقال به چهار الگوی بی نظیر از سبک اخلاق در عبادت حضرت زهرا (س) اشاره می کنیم.

عبادت به سبک فاطمی

 

علاقه حضرت فاطمه (س) به خواندن قرآن

قرآن مجید که اکنون در دسترس مسلمین جهان قرار دارد یک کتاب آسمانی است که به تناوب بر پیغمبر اسلام نازل آمده و سپس بوسیله کتاب وحی نوشته و جمع‌آوری گردید.

از صدر اسلام تا کنون ده‌ها تفسیر بر آن نوشته‌‌‌اند ولی باز هم بطور شایسته به تمام حقایق آن دست نیافته‌اند.

نویسندگان درباره این کتاب از ابعاد مختلفه بحث می‌کنند که یکی از آنها خواندن قرآن است که فضیلت بیشماری دارد، و اصولاً خدا و رسول ما را به خواندن قرآن امر کرده اند.

در سوره مزمل آیه 20 خدا می‌فرماید: « فَاقَروُا ما تَیَسّرَ مِنَ القرآنِ» (قرآن را در حد میسور بخوانید)

و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید:

نَوّروُ ابیُوُتَکُم بِتِلاَوةِ القُرآنِ ( خانه‌های خودتان را با خواندن قرآن منور سازید.)

روی همین اصل خاندان رسالت به خواندن قرآن عشق می‌‌ورزیدند. حضرت فاطمه(س) با تمام مسئولیت خانه‌داری و بچه‌داری قرآن می‌خواند و نسبت به آن علاقه داشت و حدیث ذیل در همین رابطه است:

( از امام محمدباقر(ع) روایت شده که رسول خدا(ص) برای کاری سلمان را نزد فاطمه(س) فرستاد، سلمان گفت: به در خانه فاطمه(س) رسیدم و کمی توقف کردم تا سلام بگویم و اجازه ورود بگیرم، صدای خواندن قرآن فاطمه را از دورن اطاق شنیدم و آسیاب هم در بیرون اطاق خود به خود می‌چرخید و هیچکس نزد فاطمه(س) نبود، وقتی که این خبر به رسول خدا(ص) رسید تبسم کرد و فرمود: ( ای سلمان براستی که دخترم فاطمه(س) خدا قلب و اعضاء بدن تا کاسه‌ سرش را پر کرده از ایمان، او برای اطاعت خدا خلوت کرده و خدا هم فرشته‌ای به نام (زوقائیل) و یا (جبرائیل) فرستاده تا آسیاب را بچرخاند و خدا مؤنه دنیا و آخرت او را کفایت فرموده است. 1)

اشتیاق حضرت فاطمه(س) به عبادت:

مردم از نظر عبادت به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. کسانیکه علاقه به عبادت دارند.
  2. کسانیکه در حد اداء واجبات عبادت می‌کنند.
  3. کسانیکه علاوه بر فرائض، نوافل را نیز انجام می‌دهند.
  4. کسانیکه مستحبات را به نوافل می‌افزایند.
  5. کسانیکه پیوسته اشتغال به عبادت دارند و در این راه عشق می‌ورزند.

خاندان پیغمبر(ص) کسانی هستند که در امر عبادت عشق می‌ورزند که نمونه آنها حضرت فاطمه(س) است.

قالَ الحَسَن عَلیه السَلام: ما کانَ اَعبَد مِن فاطِمَةَ عَلَیها السَلام کانَت تَقُومُ حَتی تَتَورَّمَ قَدَماها

( حضرت حسن علیه السلام فرمود: عابدتر از حضرت زهرا(س) در دنیا نبود، آنقدر بعنوان نماز می‌ایستاد تا آنکه دو پایش ورم می‌کرد2)

دعای حضرت فاطمه(س) درباره دیگران

(دعا) مربوط است به خواسته انسان از خداوند متعال، که در قرآن مجید آمده: «اَدعُونی اَستَجِب لَکُم» ( مرا بخوانید تا دعایتان را استجابت کنم و در حدیث آمده: عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن ناتوان باشد و این امر اختصاص به مسلمین ندارد بلکه در هر دین و آیینی دعا مرسوم است.

اما اکثریت قریب به اتفاق کسانی هستند که درباره خود دعا می‌کنند ولی یکی از خصوصیات اخلاقی حضرت زهرا(س) این بودت که اول درباره دیگران دعا می‌کرد:

حدیثی که در ذیل می‌خوانید به همین مطلب مربوط است:

عَن الحُسین بن علی عَن اَخیهِ الحَسن بن علی بن ابیطالب علیه السَلام، قال: ( رَأَیْتُ اُمّی فاطِمَةَ علیهاالسلام قامَتْ فی مِحْرابِها لَیْلَةَ جُمْعَتِها فَلَمْ تَزَلْ راکِعَةً ساجِدَةً حَتّی اِتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحِ وَ سَمِعْتُها تَدْعُو لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ تُسَمّیهِمْ وَ تَکْثُرُ الدُّعاءَ لَهُمْ وَ لاتَدْعُو لِنَفْسِها بِشَیْ ءٍ فَقُلْتُ لَها یا أُمّاهُ لِمَ لاتَدعِیَنَّ لِنَفْسِکِ کَما تَدْعینَّ لِغَیْرِکِ. فَقالَتْ یا بُنَیَّ الْجارُ ثُمَّ الدّارُ)

حضرت امام حسین(ع) از برادر خود امام حسن(ع) نقل می‌کند که گفت: ( شب جمعه‌ای دیدم مادرم حضرت زهرا(س) در محراب عبادت ایستاد و پیوسته تا صبح در رکوع و سجود بود و شنیدم که برای مومنین و مومنات دعا می‌کرد و آنها را نام می‌برد و زیاد درباره آنها دعا می‌فرمود و هیچ درباره خود دعا نکرد!

گفتم مادر: چرا درباره خودت دعا نکردی به همان نحوه‌ایکه درباره دیگران دعا نمودی؟

فرمود: ای پسرم، اول همسایه بعد خانه . 3

دعای حضرت فاطمه(س) هنگام بیماری

رهایی از چنگال مرض آرزوی هر بیماری است لذا وقتی که بیمار حال دعا پیدا می‌کند سلامتی و عافیت خود را از خدا می‌طلبد و بیشترین دعای بیمار بر محور بهبودی دور می‌زند و آن را از خدا می‌خواهد ولی به دعای حضرت زهرا(س) حالت بیماری توجه کنید که می‌فرمایند:

فکان من دعائها فی شکواها: یا حَی یا قَیُوم بُرَحمَتِکَ استغیثُ فاغثنی، اَللهُمَ زحزحنی عَن النارِ و اَدخُلنی الجَنةِ و الحَقنی بابی مُحمد صلی الله علیه و آله.

یکی از دعاهای حضرت زهرا(س) در بیماری‌شان این بود که یا حی یا قیوم به رحمتت پناه می‌برم پس پناهم ده، خدایا مرا از آتش دور گردان و مرا داخل بهشت کن و به پدرم حضرت محمد(ص) که درودت بر او آلش باد ملحق فرما4

سیره عبادی حضرت زهرا (س) در شب قدر

حضرت زهرا(س) در شب‌هاى مبارک قدر نه تنها خود تا به صبح، شب‌زنده‌دار بود بلکه آنچنان اهمیت براى این شب قائل بود که کودکان خردسال خویش را از قبل آماده می‌کرد تا در شب قدر تا صبح بیدار باشند و به تهجد و عبادت بپردازند و از فیوض الهى در این شب کمال بهره را ببرند و سعادت خویش را تأمین کنند.

روش حضرت فاطمه این بود که کسى از اهل خانه در شب قدر به خواب نرود. آنان را روز قبل به کم غذا خوردن و استراحت لازم وا می‌داشت تا بتوانند شب قدر، شب زنده‌دارى کنند. آن حضرت می‌فرمود: محروم آن کسى است که از خیر و فیوض شب قدر محروم باشد.

حدیث شریف فوق سیره و شیوه زندگى حضرت را بیان می‌کند که همواره سعى می‌کرد تا از روز قبل، فرزندان و اهل خانه را آماده کند تا بتوانند در شب قدر بیدار بمانند. این یک نمونه از اهمیت دادن حضرت به دستورهاى دینى در تربیت فرزندان است. البته نمونه بسیار روشن و بارز آن که حتى سعى دارد کودکان نابالغ را در شب قدر بیدار نگه دارد همان امرى است که اکثر مردم حتى درباره نوجوانان و جوانان از آن غافل هستند.

-----------------------------------------------------------------------

منابع:

  1. بحار جدید جلد 43 صفحه 46
  2. ناسخ التواریخ حالات حضرت فاطمه(س) صفحه 405
  3. بحار جلد 43 صفحه 81
  4. 4. بحار جلد 43 صفحه 217 حدیث 4

انتهای پیام/ غ

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 94/4/16 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک