سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 

نخستین گام برای کم کردن تنش و اختلاف بین زوج، تلاش برای شناخت متقابل از مشکلات است و برای رسیدن به این شناخت باید مهارت‌های بیان احساس و خوب گوش دادن را در خود تقویت کنند

مهارت خوب شنیدن

به قلم: منیره غلامی توکلی

همه افراد در زندگی خود با مشکلات کوچک و بزرگ رو به رو می‌شوند، اما ضروری است نحوه حل صحیح مسائل و مشکلات را بیاموزند تا از به وجود آمدن مشکلات بیشتر پیش گیری شود؛ در واقع آموزش‌های لازم برای توان‌مند سازی دختر و پسر قبل از ازدواج در چگونگی برخورد با مسائل و حتی نحوه حل آن بسیار مهم است.

 


پیشگیری از به وجود آمدن اختلاف بین دو جنس متفاوت که به عنوان زن و شوهر در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، امکان پذیر نیست، هنگامی که دو نفر به عنوان زن و شوهر با یکدیگر زندگی می کنند، بین آنها تعارض به وجود می‌آید در تعامل‌های زن و شوهر، مواقعی هست که اختلاف‌هایی بوجود می‌آید یا نیازهایی برآورده نمی‌شوند و در نتیجه آنها نسبت به هم احساس خشم، ناکامی و نارضایتی می‌کنند.

قطعاً نمی‌توان از ایجاد تعارض در زندگی فرار کرد، دختر و پسر قبل از ازدواج باید برای آن آماده شوند و این نیاز به آموزش و کسب مهارت دارد.

نخستین گام برای کم کردن تنش و اختلاف بین زوج را تلاش برای شناخت متقابل از مشکلات است و برای رسیدن به این شناخت باید مهارت‌های بیان احساس و خوب گوش‌دادن را در خود تقویت کنند.

 یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایجاد تعامل و تفاهم و همچنین شناخت متقابل، مهارت گوش دادن به یکدیگر است اما متأسفانه زمانه طوری پیش می‌رود که با وجود مشغله‌های کاری و همچنین جایگزین شدن شبکه های اجتماعی به جای تعاملات رو در رو، میزان ارتباط کلامی بین زوج کم رنگ شده و همین امر مسبب بسیاری از مشکلات می شود.

برای کسب مهارت خوب گوش دادن ابتدا باید به طرف مقابل اجازه داد تا تمام صحبت‌های خود را کرده و در حین این گفت وگو شوهر یا همسر که مخاطب قرار دارد ارتباط چشمی با طرف مقابل خود برقرار کند و هم‌زمان سعی کند که به صورت هدفمند به حرف ها و خواسته های همسرش گوش داده و معنای کلمات و اصطلاحات شریک عاطفی خود را دریابد.

  اگر در طول مدت صحبت یکی از زوج، فقط همسرش را نگاه کند و هیچ بازتعریف و برداشتی از صحبت های او نداشته باشد در واقع بدون اینکه زمانی را به همسرش داده باشد فقط کنار او نشسته بیش از بیش باعث آزازش خواهد بود و حتی ممکن است با شنیدن بخشی از کلام همسر برداشت اشتباه کرده و به نتیجه نادرستی دست یابد.

یکی از نکات بسیار ظریفی که زوج برای حل مسائل خود باید به آن توجه داشته باشند انتخاب مکان و زمان درست برای صحبت کردن است، هر زمان و مکانی مناسب طرح موضوعات اختلاف برانگیز نیست مخصوصا درست زمانی که مرد خسته از سر کار آمده و یا اینکه زن بعد از یک مهمانی طولانی خسته از پذیرایی نیازمند آرامش است؛ همچنین ایجاد شرایط بحث و گفت وگو بعد از گذراندن ساعاتی شاد و فرح بخش که مکدر کننده خوشی هاست نیز جایز نیست.

  یکی از ویژگی های زنان بازخوانی خاطرات تلخ گذشته و زنده کردن آن است، این حرکت بانوان اکثرا باعث بالاگرفتن بیشتر اختلافات می‌شود در حالی که مردان این ویژگی را نداشته و بعد از حل و اتمام یک مسئله آن را بازخوانی نمی‌کنند.

  کسب مهارتی که به بانوان بیاموزد در هر گفت وگو به حل یک مسئله بپردازند و همچنین در حل آن مسئله خاطرات گذشته را زنده نکنند یکی دیگر از شرایط مهم شناخت متقابل و حل مسائل است.

باید در نظر داشت که مشکلات و اختلافات به سرعتی که به وجود می‌آیند قابل حل نیستند باید برای حل یک مسئله از زمان مطرح کردن تا رسیدن به راه حل، صبوری به خرج داد چرا که باید راه های مختلف را شناخت و با خلاقیت و تفکر بهترین راه را انتخاب کرد. گاهی پیش می‌آید که راه حل پیشنهاد شده و یا اجرا شده نتیجه بخش نیست از این رو باید با ارزش‌یابی و حتی اصلاح راه حل به نتیجه مطلوب رسید.

مهارت‌های حل مسائل به ویژه مسائل زندگی مشترک خود یک روش درمانی محسوب می‌شود، روند آموزش‌های قبل از ازدواج باید طوری مدون شود که قبل از تشکیل زندگی زوج به بخشی از این مهارت‌ها دست یافته باشد و در واقع از مرحله درمان مسائل خانوادگی به مرحله پیشگیری از بروز آنها برسد.

انتهای پیام / ت

 

 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 94/4/31 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک