سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

گزارش مصور قلدون از عیادت 300  دختر معلول ذهنی و حرکتی مجتمع امام علی (ع) تهران

 


به نام خدا

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند  :

الخلق کلهم عیال اللَّه فأحبّهم إلى اللَّه أنفعهم لعیاله؛  

مردم همه عیال خدایند و محبوب ترین کسان پیش خدا کسى است که براى عیال وى سودمندتر باشد  .  

امام خمینی(ره):

این مستمندها، فقیرها، عیال خدا هستند، اداره باید بشوند/ آنچه در نزد خدا ارزشش از همه بالاتر است، ایثار از روى اخلاص است.

همیشه می‌گویند همدلی از همزبانی بهتر است؛ اصلا می‌شود هم زبان نبود اما یکدیگر را فهمید، می‌شود لحظه‌ای نگاه کرد و ساعت‌ها آن را نوشت و نوشت، می‌شود فقط یک بوسه زد و سال‌ها عطر آن بوسه را به خاطر داشت، می‌شود از کنار یکی گذشت و برای همیشه او را به خاطر سپرد، اما نمی‌شود انسان بود و انسانیت نداشت، نمی‌شود انسان بود و قدرت داشت و دست ناتوان را نگرفت، نمی‌شود انسان بود و بی‌تفاوت از کنار رنج و ناراحتی دیگران گذشت چه بسا آن انسان‌ها در رنج ناتوانی و کنج تنهایی گرفتار باشند.

 

 

مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع

 

مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع

ماه گذشته به عیادت بیماران ساکن در مجتمع امام علی(ع) واقع در منطقه ازگل تهران رفتم. منطقه‌‌ای در شمال تهران با آب و هوایی خوش که در دل یک ساختمان فرسود 300 دختر معلول ذهنی – حرکتی 15 تا بالای 55 سال در سه بخش  «بهاران»، «دریا» و «گلها» نگهداری می شوند. دختران بخش «بهاران  » با وجود معلولیت های ذهنی و جسمی– حرکتی تا حدودی ارتباط پذیرتر هستند و بارقه هایی هرچند محدود از درک محیط و ابراز عواطف و توانایی برقراری ارتباط با دیگران در آنها به چشم می خورد، توجه و ابراز محبت را می فهمند و به آن واکنش نشان می دهند.

مجتمع امام علی ع

 

 

مجتمع امام علی ع

دختران بخش «دریا»درک کمتری  نسبت به محیط پیرامونشان دارند، فاقد احساسات و ادراکات قابل ذکر هستند و در شرایط ایزوله و خاصی تحت کنترل اند.  حتی برخی شان ممکن است ناخواسته به خود و اطرافیانشان آسیب وارد کنند.

 

مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع

دختران بخش«گلها» نیز دچار معلولیت ذهنی و خصوصا جسمی حادتری هستند و از کمترین توانایی حرکتی برخوردارند  .  

مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع

نگهداری این تعداد بیمار ذهنی – حرکتی، بنابر گفته حسین زاجکانیها،  مسئول مؤسسه نیک آفرینان غدیر بر عهده  206 پرسنل است که 80 درصد آن ، زن و اکثرا زنان سرپرست خانوار هستند و 95 درصد خانواده‌های بیمارانی که دارای خانواده هستند نیز جزء قشر محروم جامعه می‌باشند ا.

وقتی می‌گذری؛ از دل این ساختمان فرسوده که گرمای آن به وجود انسان‌های بی‌گناهی است که در اتاق‌هایش زندگی می‌کنند و دست‌های مهربان‌تری که به آن همه بی‌گناهی خدمت می‌کنند؛

مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع 

محل ملاقات والدین...

 به ساختمان نیمه تمامی می‌رسی که تا چشم کار می‌کند تیرآهن‌های رها شده است و آجرهای روی هم چیده شده اما خالی از دستان کارگران... نمی‌دانم چندسالی است که ذوق زندگی در این ساختمان جدید بر دل ساکنانی که شاید فقط تعدادی از آنها از محیط اطراف شناخت داشته باشند مانده است! اما فرشتگانی که در این ساختمان فرسوده به عیال خداوند کمک می‌کنند خوب می‌دانند که در محیطی امن‌تر، سالم‌تر و مدرن‌تر بهتر می‌توانند به بندگان بی‌گناه خدا کمک کنند.

 

مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع


مجتمع امام علی ع

مجتمع امام علی ع

و این هم تک تاپ تنهایی که شاید هرگز شادی آفرین مددجویی نبوده است، فرسوده و خسته چون خود ساختمان

مجتمع امام علی ع

اگرچه ساکنان بخش گل‌ها، دریا، متوجه حضور ما نشدند، اگر چه من نتوانستم برای آنها حتی به اندازه نوشاندن یک قطره آب کمک کنم؛ اما دلم را کنار تخت یکایکشان جا گذاشتم و این را زمانی فهمیدم که با نگاه بر چهره معصومشان حرف‌های ناگفته‌ای از عمق تنهایی در اوج مهربانی را شنیدم  و در بخش بهاران سهیلا و ژاله و تعدادی دیگر از دختران در خاطرم چون خاطره‌ای خوش از یک مهمانی بدون تشریفات، بدون چشم و هم چشمی، بدون ریا ، بدون کبر، بدون غیبت و دروغ باقی گذاشتند.. و حال من برای بپذیرایی کم نظیر آنان فقط می‌توانم شما را نیز به مهمانی بعدی‌شان دعوت کنم، مهمانی به وقت ساعت بیداری دلتان، در مکان : اتوبان ارتش- روبروی مینی سیتی، بلوار نیروی زمینی- خیابان ازگل- خیابان توانبخشی- مجتمع توانبخشی حضرت علی(ع)

 

********************************

 پ.ن:  علاقمندان برای مشارکت در امر خیر اتمام ساختمان نمیه تمام این مرکز، می‌توانند وجوهات نقدی خود را به شماره حساب های مشارکت مردمی ‌مجتمع توانبخشی امام علی علیه السلام واریز نمایند.

کار‌ت‌ملت:6104337770124848/کارت‌انصار:6273811043677498/کارت‌پاسارگاد: 502229190002972 /  کارت سرمایه:  6396071100203298/ آسان پرداز #578051*4*733*

 انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 94/10/28 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک