سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

قلمدون:

                    ظرفیت جهانی سبک زندگی فاطمی، ملی نشده است!/ضروت قیام فاطمی، برای احیا سبک زندگی فاطمی

امروز دنیای مدرن برای به دست آوردن آرامش در هیاهوی صنعت و فن آوری به دنبال یک الگو جهت زندگی بهتر است؛ الگویی جهانی که بتواند دهکده کوچک مردمان قرن 21  را به صورت کامل در تمامی ابعاد پوشش دهد.

اگر چه امروزه دنیازدگی و کامکاری چنان دست به دست هم داده اند که بُعد معنوی و خداجوی انسانی در اکثر جوامع نه تنها کم رنگ بلکه گاها حذف شده است، اما تاریخ ظهور و بروز ادیان الهی نشان می‌دهد که زندگی بزرگان دینی و پیشوایان الهی همواره نه فقط برای راهنمایی مردمان زمان خود بلکه برای راهنمایی و دستگیری مردمان همه زمانها دارای اهمیت است.

در این میان دین اسلام به عنوان آخرین دین الهی که اکمل کننده تعالیم ادیان دیگر است، چنان ظرفیت عظیمی در معرفی الگوهای زندگی دارد که پیامبر اعظم اسلام و ائمه اطهار بعد از گذشت بیش از 14 قرن هنوز به عنوان الگوهایی فرازمانی برای تمام بیداردلان می‌توانند الگوی حسنه باشد. مصداق این ادعا گفته‌های بزرگان سایر ادیان در خصوص پیامبر و ائمه اطهار است؛ ولتر فرانسو : « حضرت محمد بیگمان مردی بسیار بزرگ بود . وی جهانگشایی توانا ، قانونگذاری خردمند ، سلطانی دادگر و پیامبری پرهیزگار بود . او بزرگترین نقشی را که ممکن بود در مقابل چشمان مردم عادی ایفا کند در روی زمین ایفا کرد» یا پیر سیمون لاپلاس ، منجم ، ریاضیدان بسیار معروف فرانسوی :«گرچه ما به ادیان آسمانی عقیده نداریم ولی آیین حضرت محمد(ص) و تعالیم او دو نمونه اجتماعی زندگی بشریت است . بنابراین اعتراف می کنیم که ظهور دین او و احکام خردمندانه اش بزرگ و با ارزش می باشد و به همین جهت از پذیرش تعالیم حضرت محمد(ص) بی نیاز نیستیم .»

درباره حضرت علی (ع ) نیز گفته های زیادی از افراد بزرگ و قابل استناد وجود دارد افرادی چون؛ میخائیل نعیمه مسیحی می گوید: « البته قهرمانیهای علی (ع) فقط منحصر به میدان کارزار نیست بلکه او در روشن اندیشی، پاکی وجدان، شیوایی بیان، عمق و کمال انسانیت، شور و حرارت ایمان، بلندی همت و فکر، یاوری و هواداری از رنجدیده ها و ستم کشیده ها در قبال جفاکاران و ستم پیشگان، فروتنی در مقابل حق هر کجا که تجلی کند نیز قهرمان بوده و به هر اندازه که از زمان آن بگذرد همیشه پناهگاه پرمایه ای است که امروز و هر روز دیگری که شوق ما برای پی ریزی اجتماع و زندگی سعادتمندانه و فاصله ای شدید می شود بسوی آن رو می کنیم.»

پیروان مذهب تشیع به عنوان امانتداران این گنجیه بزرگ الهی در نخستین وظیفه اجتماعی – دینی خود موظف به معرفت دقیق از اسلام و سیر و سلوک در سبک رفتاری و عملی پیامبر اسلام و ائمه اطهار هستند و بعد از آن با کامل شدن بصیرت شناختی و رسیدن به درجه عملی کردن این دستورات و نوع سبک زندگی که به آن « سبک زندگی اسلامی» می‌گوییم ، وظیفه تبلیغ و تشریح آن را به سایرین دارند که از این حرکت تحت عنوان « جهانی سازی سبک زندگی اسلامی» یاد می‌کنیم.

سبک فاطمی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نوع سبک زندگی یعنی « سبک زندگی اسلامی» تطابق و ذات پذیرش شدن آن توسط سایر فرهنگ ها است، حتی فرهنگ های کهنی چون فرهنگ ایرانی که این تطابق و ذات پذیرفته شدن برای ما ایرانیان زایش « فرهنگ ایرانی – اسلامی» را به همراه داشته است. فرهنگی که متأسفانه با وجود تمام زیبایی ها و کاربردهای آن هنوز نه تنها به صورت کامل در کشور اجرا نمی شود بلکه حتی در برخی از شرایط شاهد کم توجهی به آن هستیم.

یکی دیگر از منحصر به فردترین ویژگی های سبک زندگی اسلامی، معرفی الگوهای عملی ونظری فرازمانی برای هر قشر، هر سن و هر تفکر در جامعه است، معرفی الگوهای ارزنده به قشر زنان چون حضرت زهرا(س)، معرفی الگوی بی نظیر برای دولتمردان و سیاستمداران چون علی (ع) معرفی الگوی بخشش و درایت چون حسن بن علی(ع) ، معرفی الگوی جهاد و شهادت چون حسین بن علی(ع) و معرفی الگوی زهد و پارسایی چون علی بن حسین (ع)، معرفی الگوی مدرسین و دانشمندان و علما و محصلین چون محمدبن علی (ع) و...

در این باره هم باید گفت که بزرگان ایرانی از روز ورود اسلام به پهنه ایران با شناخت درست از این الگوها، خود الگوهای بزرگی شدند که پیوند بی نظیر رفتار اسلامی را در دانش و فهم ایرانی به اثبات رسانده اند و ما از این بزرگان تحت عنوان دانشمندان مسلمان ایرانی یاد می کنیم.

 گفتن و گفتن از این مفاخر و معرفی آنها در سطح جامعه اگر چه با تأخیر زیاد و غفلت در سطح عام جامعه صورت گرفت، اما در چند سال اخیر جبران مافات آن هم با تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت جاری کردن سبک زندگی اسلامی،  نتوانسته است به اندازه چند گامی به صورت گسترده رونق بگیرد چرا که  به نظر می رسد « همت و قصدی برای انجام آن در سطح مدیران جامعه وجود ندارد»

این روزها، ایام عزاداری فاطمه زهرا(س) به عنوان الگوی حسنه جامعه جهانی زنان مسلمان است، زهرا ی مرضیه (س) که اگر خوب و دقیق به سبک زندگی متعالی او بنگریم نه تنها زنان بلکه مردان نیز می توانند بهترین الگوپذیری را از زندگی کوتاه اما پُرثمر ایشان، برچیندند.

سبک زندگی حضرت زهرا(س) چنان سبک دقیق و منحصر به فردی است که هنوز علم اخلاقی و رفتاری بشر به آن حد نرسیده است که بتواند تمام زوایای وجودی ایشان را علاوه بردرک کردن، علمی سازد، این سبک چنان قدرت معنوی و خداجویی دارد که ذات بشری در هر کجای دنیا به دنبال آن است و با این حقیقت است که می توان ادعا کرد که « سبک زندگی فاطمی(س) ظرفیت جهانی سازی » را دارد اما افسوس و صد افسوس که کوزه آب در اینجاست و ما تشنه لبان دور جهان می گردیم.!

 سلیمان کتانى ، نویسنده مسیحى لبنانى : فاطمه پاکدامن ، دخت فضیلت هاى پیامبر بود ، خصلت هایى که با نبوغ اخلاق و خلاقیت ، پربار شده بود . تن نزار او ، آوند روح شفاف بود تا اینکه در آن سرچشمه اى که پدرش از آن طلوع کرد محو شد .

متأسفانه در ذهنیت جامعه ما اشک ریختن و وامصیبتا گفتن برای وقایع تاریخی و تلخی که بر سر دردانه نبی اکرم (ص) آمد به مراتب ارزشش بیشتر از شناخت سبک زندگی ایشان است! خاک بردهان آن کسی که اشک ریختن و هم نوا شدن با فاطمه زهرا(س) را کم جلوه دهد و ارزش دوست داری این بانوی بلند مرتبه را خفیف کند، در کنار این به صراحت می گویم خاک بر سر می ریزد کسی که سبک زندگی بانوی بی نشان اسلام را در قلب نشناخته باشد، عشق به حضرت زهرا(س) اگر خالی از معرفت شناخت « سبک زندگی فاطمی» باشد مانند « عشقی است که خالی از معرفت حقیقت وجودی معشوق است» این عشق در اکثر مواقع با وجود تب تند، زود عرق می کند!

به بلندی تاریخ زندگی حضرت زهرا(س) می پرسم؛ کجا می توان عاشق فاطمه(س) بود و با بدترین صورت ممکن بدحجاب درون خیابان گشت، آیا سیلی زدن به سبک زندگی فاطمی فرقی با سیلی زدن به صورت او دارد؟  

چگونه می توان عاشق زهرا(س) بود و اجرای فرامین الهی را به مصلحت وارد زندگی؟ نماز را با لاک بر انگست، نماز را با کاشت ناخن، نماز را بدون حضور قلب خواند، روزه را به شرط کوتاهی روز و فرزند را به شرط کسب مال زیاد  و عشق خانواده و رسیدگی به آن را با مفهوم تساوی حقوق زن و مرد اجرایی کرد؟

آیا فاطمه زهرا(س) اگر به راستی با عدل علی که بخاطر او شهید شد به این انصاف زنان مسلمان بنگرد، روی بر نمی گرداند، آیا زهرا( س ) مزار بی نشان خود را به همگان نشان می‌دهد؟

چگونه می توان عاشق مرضیه (س) بود و قرآن را فقط برای سفر و نشستن بر سر سفره عقد خواند؟ چگونه می توان عاشق نور بود و تاریکی تزلزل بنیان خانواده را دست کم گرفت؟ چگونه می تواند عاشق طاهره(س) بود و درس خیانت از دشمن سبک زندگی او گرفت؟ چگونه می توان عاشق محدثه (س) بود و دستورات و احادیث ائمه را تاریخ مصرف گذشته پنداشت؟ چگونه می توان عاشق راضیه(س) بود و خدا را راضی نکرد؟ چگونه می توان عاشق ( زکیه ) بود و خیانت را حتی در کمترین آمار در جامعه رواج داد؟

و سؤال مهم این است که تفاوت و قبح سیلی زدن به سبک زندگی فاطمی (س) چقدر با سیلی زدن به صورت مبارک این دردانه نبی اکرم (ص) تفاوت دارد؟

این روزها ایام سوگواری صاحب سبک زندگی فاطمی است، «سبکی که اگر چه ظرفیت جهانی شدن دارد اما هنوز در کشور ما ملی نشده است.» این روزها بانوان ایران اسلامی چهره شهر را سیاه پوش کرده اند، سر در بیشتر خانه ها پرچم عزازده است، اما دل‌ها صاحب این عزا را به درستی و عظمت شخصیت او نمی شناسند چرا که اگر می شناختند وضعیت عفاف و حجاب، وضعیت آمار طلاق و تزلزل بنیان خانواده، وضعیت رنگ و منش رفتار اسلامی، وضعیت فرزند آوری، وضعیت عشق ورزی حلال، اینگونه نبود.

زن مسلمان! برای احیا سبک زندگی فاطمی(س)  باید فاطمی قیام کرد، باید زینبی مادر بشریت را شناخت، باید علوی او را پاس داشت و حسینی برایش جان ها فدا کرد..


انتهای پیام/ ت



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 94/12/3 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک