سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

گفت وگو و تنظیم از : قلمدون

در آستانه بیست و هفتمین سال، رحلت بینان گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) در راستای تبیین جایگاه زن در اندیشه های امام خمینی(ره) و نقش زنان در تحولات جهانی، طنین یاس نشست تخصصی را با موضوع «« تبیین اندیشه های امام خمینی در خصوص جایگاه زن در تحولات جهانی»» و با حضور «مینواصلانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور» برگزار کرد.

بی شک امام خمینی(ره) انقلابی عظیم در احقاق حقوق زنان در ایران و احیای قدر، شأن و منزلت زن داشتند که این احیاگری، اکنون بدون اغراق در جهان، الگویی بی نظیر و قابل عملیاتی شدن و در جهان اسلام الگویی عملیاتی شده است.

مینو اصلانی

 
 


امام خمینی، راهبر مسیر تاریخ به سمت توحید

مینواصلانی، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با گرامی داشت بیست و هفتمین سالگرد رحلت پیرفرزانه انقلاب؛ امام خمینی(ره) را بعد از صدر اسلام و بعد از مردان الهی یکی از بی نظیرترین شخصیت های تاریخ معاصر بشر دانست و افزود: امام(ره) مسیر تاریخ را از کفر به سمت توحید آورد و ابرمرد تاریخی است که توانست با تمام کفر جهانی با شعار لا اله الا الله و با تکیه بر خداوند و اعتماد به مردم به مقابله بپردازد.

وی بیان کرد: امام بزرگوار با عشق به مرد و عشقی که مردم به ایشان داشتند، توانستند طاغوت را سرنگون کرده و مسیر تاریخ را از کفر و طاغوت به سمت گفتمان انقلاب اسلامی تغییر دهند.

منطق و اندیشه های قرآنی امام(ره) احیاگر هویت زن

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور، با بیان اینکه، شخصیت بی نظیر امام خمینی(ره) احیاگر هویت زن در قرن معاصر بود، اظهار داشت: قاطعانه این مطلب قابل اثبات را عرض می کنم که زن در ورای نگاه ابزاری که غرب توانسته بود، بدون معارض در بیش از یک قرن با تکه تازی آن را به کرسی بنشاند و هویتش را در حد یک ابزار، یک موجود بی خاصیت و صرفا در خدمت سودجویان و منافع مادی شهوت پرستان ، پایین بیاورد با نگاه توحیدی امام خمینی(ره) توانست هویت خود را بازیافته و آن را پرورش دهد.

اصلانی ادامه داد: حضرت امام(ره) با این هویت بخشی، این نگاه جامع، کامل، انسانی و الهی به زن ،یکباره او را به جایگاه بالایی رساند که باعث شد تحولی عظیم در زن به وجود آید و به خودباوری، یک جهش فکری - اندیشه ای و باور قلبی برسد که  آن چیزی نیست که برایش در ورطه هلاکتی به نام آزادی ترسیم کرده اند.

زن مسلمان انقلابی تحول آفرینی شگرف در جهان

مسئول بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد:  این خودباوری و هویتی که حضرت امام خمینی(ره) به زنان داد، باعث شد که آنها با یک جهش فوق العاده فکری - اندیشه ای به سمت آرمان های حرکت کنند که جهان را تکان می دهد و نمونه آن مادران شهیدانی هستند که حاضر شدند فرزندان برومند خود را پای آرمان های انقلاب اسلامی و دفاع از اسلام به مصاف تانک برفرستند و حتی از پیکر آنها نیز بگذرند.

وی با اشاره شرایط اجتماعی زمان طاغوت و نگاه تأسی گرفته از غرب پهلوی به زنان، گفت: بنیادهای اشرف پهلوی و فرح دیبا و بسیاری از سازمان هایی که به اصطلاح برای زنان در دوران طاغوت فعالیت می کردند، قصد داشتند زن ایرانی مسلمان را از حجب و حیای خود خارج کنند و با معرفی زن غربی به عنوان الگویی تمام و کمال باعث شدند؛ برخی از زنان به خاطر این جو بسیار آلوده، گوشه نشین و دچار روزمرگی شوند، اما انقلاب اسلامی و نگاه توحیدی امام خمینی(ره) به زن فرصت حضور در جامعه و ظهور و بروز توانمندی ها و کسب جایگاه حقیقی را به زن داد.

 

اندیشه های امام خمینی، رسمیت شناختن هویت الهی زن

اصلانی در ادامه در تبیین حرکت امام خمینی در احیاگری هویت زن، گفت: آغاز این حرکت به رسمیت شناختن هویت زنانه ی زن بود؛ در طاغوت به تأسی از غرب هویت زنانه زن به شدت سرکوب و در جنسیت او خلاصه می شد، به طوری که جسمش در خدمت کارگردان ها و تبلیغ  کالاهای خارجی قرار گرفته شده بود! و این نگاه روز به روز گسترش پیدا می کرد.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور افزود: امام(ره)، هویت زنانگی زن را به رسمیت شناخت، منظور از هویت زنانگی زن این است که همه عواطف او به رسمیت شناخته و به همه احساساتش هویت داده شد به طوری که احساسات او در خدمت پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی در توضیح این مطلب گفت: وقتی یک زن با همه عواطف به خانواده اش، برای دفاع از اسلام و آرمان های انقلاب اسلامی، آنها را در معرض گلوگله طاغوتیان قرار می دهد یعنی؛ همه عواطف و احساسات همسری و مادری خود را در خدمت انقلاب اسلامی داده است! این زن می گوید که من و همه خانواده ام فدای راه امام(ره)، من و فرزندانم فدای راه اسلام و اینگونه می شود که فرزندانش را راهی جبهه های حق علیه باطل می کند و این جریان تا به امروز که مادران فرزندانشان را راهی دفاع از حرم اهل بیت علیه السلام می کنند، ادامه دارد.

زنان و مردان همگام در مسیر پیشرفت و تعالی

اصلانی با بیان اینکه، نگاه امام(ره) این بود که زن جایگاه دارد، زن هویت دارد، همه آنچه در وجود زن هست قابل احترام است وباید ظهور و بروز کند و باید استعدادهای زنان در خدمت پیشرفت و تعالی جامعه قرار بگیرد، گفت: ایشان جمله ای زیبا و عمیق دارند که می فرمایند: « اگر حضرت زهرا(س) مرد بود؛ به جای نبی بود.»

وی در تبیین این جمله امام خمینی(ره) ادامه داد: منظور امام خمینی(ره) این است که از لحاظ وجودی رسیدن به کمال انسانی، رسیدن به قله های معرفت، رسیدن و فنا شدن در مسیر الهی زن و مرد ندارد.. بلکه زن و مرد می توانند در کسب معرفت و قرب الهی از هم سبقت بگیرند و در این مسیر هر چقدر می توانند پیش بروند و به قرب الهی برسند و حضرت زهرا (س) به عنوان یک زن این مسیر را طی کرده بود و اگر مرد بود جای پیامبر عظیم الشأن می بود.

پرورش و حمایت از انبیاء ، رسالتی چون نبوت

اصلانی بیان کرد: اگر چه بین زن و مردی در کسب معرفت الهی هیچ تفاوتی وجود ندارد، حال باید گفت با توجه به اینکه مقام رسالت دارای مسئولیت عظیم و سخت و طاقت فرسای اجتماعی اعم از مسئولیت هدایت انسان ها، تدابیر دفاعی .. است و بدون شک این مسئولیت ها از زن خواسته نشده، پس زن چه برتری و چه جایگاهی دارد که می تواند در مقام " نبی" بروز و ظهور کند؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت: زن مسئولیتی سنگین تری برعهده دارد و آن پرورش انبیاء الهی است.

سه زن، پرورش دهنده، حامی و پیرو صدیق موسی

وی با استناد به قرآن کریم و سرگذشت حضرت موسی(ع) گفت: سه زن در رسالت حضرت موسی(ع) دخالت داشتند و کار پیچیده اطلاعاتی و عملیاتی را به بهترین صورت ممکن انجام دادند.

اصلانی به نقش مادر ، خواهر حضرت موسی و زن فرعون اشاهر کرده و اظهارداشت: جایگاه مادر موسی(ع) به گونه ای است که خداوند به او وحی می کند که فرزندش را به آب بسپارد و او به خدا اعتماد و احساسات مادرانه را در قالب توکل به خداوند برای کمک به نبی خدا مدیریت می نماید و امام خمینی (ره) نیز در انقلاب اسلامی تبیین کردند که احساس مادری در جهت آرمان خواهی قابل مدیریت است.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: بعد خواهر موسی (ع)که با درایت به دربار فرعون راه می یابد و با  هوشیاری مادر را به فرزندش می رساند و در بعدی دیگر در راه رسالت موسی(ع) نقش مهمی ایفا می کند  و بعد از این دو تن نیز  همسر فرعون با آشکار کردن ایمانش، دست به مبارزه علنی با طاغوت می زند.

غرب ؛ استهزا کننده ی نقش های زن

اصلانی  بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) همین هویت زن را برای زنان جامعه امروز احیا کرد که شما –زنان- می توانید در پیچیده ترین مسائل اجتماعی حضور داشته باشید و نقش آفرینی کنید بدون اینکه نقش های اصلی خود را فراموش کرده و یا آنها را دستخوش استهزا کنید.

وی تصریح کرد: اینکه می گویم نقش های زنان دستخوش استهزا شده، بحثی جدی است! غرب هویت زن را به استهزا گرفته ،مادر بودن را به استهزا گرفته، طوری که سیمون دو بوواردر کتاب جنس دوم می گوید: جنین مثل انگل به بدن زن می چسبد و زن باید این انگل را از خود دور کند. این نشان میدهد که  فرهنگ غربی هویت مادرانه را به استهزا می گیرد و حتی آن را نفی می کند.

تقابل اسلام با نگاه غرب به زن و عواطف زنانه

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور بیان کرد: اما منطق قرآن و منطق حضرت امام که برگرفته از قرآن و آموزه های اسلامی است این احساس مادرانه را نه تنها تقویت می کند بله می گوید این احساس مادرانه می تواند بسیار قوی تر از یک احساس معمولی عمل کند، مادر می تواند با تمام عشقی که به فرزندش دارد او را در یک مسیر بالاتری هدایت کرده جان و خون فرزندش را در این مسیر اهدا نماید.

احترام همه  هویت زن در سیره امام خمینی(ره)  

اصلانی با بیان اینکه، همه جلوه زیبای زنانگی، جلوه زیبای حضور عفیفانه زن در جامعه، حضور تأثیرگذار زن در جامعه بیانگر نگاه عمیق امام به جایگاه زن است، اظهار داشت: در بحث خانوادگی هم بسیار ملموس می بینیم که حضرت امام(ره) چقدر زیبا نسبت به خانواده ابراز محبت و احترام فوق العاده داشتند به طوری که در سیره امام می بینیم تا زمانی که خانم ایشان سر سفره نمی نشستند، حضرت امام دست به سفره نمی زدند همچنین ابراز محبت ایشان به فرزندانشان در رفتار و عمل جایگاه زن را آموزش داده و تبیین می کرد .

وی ادامه داد: نکته دیگری که در زندگی امام راحل و بیانات ایشان وجود دارد، احساس تواضع در برابر فعالیت خانم هاست. ایشان در مورد فعالیت زنان در دوران دفاع مقدس طی سخنانی می گویند که من هر وقت می بینم خانم ها اینگونه برای جبهه فداکاری می کنند، در برابر آنها خجالت می کشم و احساس حقارت می کنم که زنان به این عظمت؛ تمام هستی خود را برای دفاع از جبهه ها و دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی می دهند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: حضرت امام در دوران دفاع مقدس، دفاع را بر زن و مرد واجب دانست از این رو  مقدمه این دفاع را که آموزش نظامی برای خانم ها بود، پیشبینی شد و برای زنان در مدارس، مساجد، مراکز اداری و پایگاه های بسیج، کلاس های آموزش نظامی برگزار شد، جالب اینکه مربیان نظامی زیادی از بین این بانوان تربیت شدند و در واقع مهارت های ویژه و توامندی های جدیدی برای زنان ایجاد شد و این موارد چیز غریبی نیست چرا که ما حتی شاهد فرماندهی خانم دباغ بر سپاه همدان هستیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: سرکار خانم دباغ عزیز که الگوی بی نظیر زنان در انقلاب اسلامی هستند، خودشان تعریف می کنند که از حضرت امام(ره) به واسطه سوال کردم که ما با شاه مبارزه می کنیم، امام فرموده بودند در مسیر استقلال و آزادی و رسیدن به حکومت اسلامی زن و مرد باید مبارزه کنند و نکته همین جاست که شهید فاطمه جعفریان، شهید واعظی شهید ناهید فتاتحی کرجو، شهید سیده طاهره هاشمی، هفت هزار شهید زن ایران اسلامی با فتوا و نظر امام وارد مبارزه با طاغوت شدند و این منطق قرآنی است.

اصلانی بیان کرد، اینکه امام خمینی(ره) چقدر برای شخصیت زن احترام قائل بودند و چقدر فعالیت های اجتماعی انقلاب و آرمان خواهی او را به رسمیت می شناختند، چقدر هویت زنانه ی زن را در مسیر آرمان خواهی قبول داشتند و هویت زنانگی زن را در مسیر آرمان خواهی انقلاب اسلامی قرار دادند و احترامی که در عمل به خانم ها داشتند؛ نشان از چند وجهی بودن وجود امام(ره) دارد، اینکه واقعا حضرت امام(ره) در همه زمینه ها و به ویژه در خصوص زن مسیر تاریخ را عوض کردند.

دو رهبری و یک نگاه به هویت زن

وی تصریح کرد: از زمانی که امام ترسیم سیمای زن را داشتند تا امروز که حضرت مقام معظم رهبری همین مسیر را ادامه  می دهند و الگوی زن را ترسیم کرده اند در دنیا اتفاقات مهمی افتاده است از جمله جنبش های لباس عفیفانه ، جنبش زنان پوشاننده زن .. که نشان می دهد فطرت الهی زن خود را نشان می دهد تا جایی که جوانا فرانسیس به آرامش، حجاب و خانواده زن مسلمان غبطه می خورد و برای خود و زن غربی متأسف می شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: امروز، زن مسلمان ایرانی هویت پیدا کرده و در قله های عفت و فداکاری و نمونه شدن قرار دارد، چنانچه در سنگر علم و ورزش می درخشد حتی تحسین کسانی که اینگونه نیستند را بر می انگیزد مگر تفکر صهیونیستی که انسان را محترم نمی شمارند.

جامعه نیازمند تبیین دوباره اندیشه های امام به زنان

وی در بخش پایانی صحبت هایش خاطرنشان کرد: جا دارد اندیشه های امام را برای دختر و زن جوان امروز که متأسفانه به دلیل تبلیغات غول رسانه ای منحط غربی،  تحت تأثییر قرار گرفته اند و آزادی و استقلال شخصیتی  را در جایی دیگر جستجو می کنند، باز گو و تبیین کنیم چرا که آنها – غربیان-  از همه بیشتر در دام و زنجیر شهوات خود و سودجویان اسیر هستند.

اصلانی با اشاره به اینکه آزادی در عفاف زن مسلمان ایرانی و هویت در شخصیت زن مسلمان ایرانی است، گفت: این واقعیتی است که جهان آن را می فهمد ولی متأسفانه به دلیل سیاست های غلط اصلاحات و سیاست های غلط حوزه زنان دولت یازدهم که با حرکت های فمینیستی رو به رو هستیم با دیگر باید اندیشه های امام بازگو، تبیین و عملیاتی شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: این چیزی که امروز برخی از افراد قائل به افکار فمینیستی برای زن ترسیم می کنند، هویت زن مسلمان نیست بلکه هویتی ساخته و پرداخته شده از اندیشه های منحط غربی است که زن را دوباره به انحطاط مدرن می کشاند برای مثال می توان از ارائه طرح پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض به عنوان یکی از نقاط تاریک و لکه ننگ دوران اصلاحات نام برد که با هوشیاری زنان انقلابی، علما و فضلا و شورای نگهبان رد شد.


انتهای پیام/ غ




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 95/3/11 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک