سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
امام(ره)سیمای واقعی زن را ترسیم کرد

کارشناس اجتماعی: تبیین نظریه ولایت فقیه و تثبیت مرجعیت و رهبری امام خمینی(ره) مهمترین دستاورد 15 خرداد 42

یک کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی، گفت: حضور پر شکوه زنان همراه با فرزندان خود در مراسم سالگرد ارتحال امام(ره)، طنین انداز این واقعیت است که راه امام و اندیشه های متعالی و نگاه انسانی و موحدانه ایشان به زن و جایگاه پرشکوه آفرینش او از سوی بانوان مسلمان نه تنها درک بلکه پذیرفته و عملیاتی و تقدیر شده است.

 
 


امام خمینی

میترا خسروبیک کارشناس مسائل اجتماعی ، در خصوص نقش و جایگاه زن با اشاره به وجود نگاه غیرالهی به زن در طول تاریخ بشریت، مهم ترین علل عدم توفیق زنان در رسیدن به جایگاه و هویت واقعی خود را همین مسئله می داند.

وی می گوید: حافظه تاریخ بشری، مملو از ظلم و اهانت به زنان است، از حیوان و شیطان و طفیلی خواندن زن تا فلسفه خلقت او برای خدمت به مردان! این نگاه زمانی جان می گیرد و به عنوان یک حقیقت تلخ در جامعه بشری رخ می نمایاند که خط سیر تفکرات انسان ها از حق به سوی طاغوت از عقلانیت به سوی خرافات کشانده شده باشد.

نگاه توحیدی به جایگاه زنان، حلقه مفقود تاریخ غرب

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه البته نگاه غیر الهی به زن، اگر چه در طول تاریخ دست خوش تغییرات بسیاری شده است و حتی گاها برای دست یابی زن به حقوق و جایگاه اصلی انسانی اش، تلاش های بسیار و سیاست گذاری های مختلفی در سطح جهان صورت گرفته؛ می افزاید:  اما حلقه مفقوده این تلاش ها «نگاه الهی و حقیقت بینی است که برگرفته از آموزه های یکتاپرستی باشد» چیزی که زن را از اسارت در جهالت مردان به اسارت در شهوات نزدیک کرده و از او به جای یک عنصر بی خاصیت، ابزاری برای رسیدن به امیال و خواسته های شیطانی ساخته است.!

وی در ادامه با استناد به برخی از قسمت های کتاب " جهالیت در قرن بیستم ادامه می دهد:  ( زن در این نگاه در عصر جهالت قرون وسطایی «نه تنها نقش اجتماعى نداشت، بلکه خوار و ذلیل و برده‏وار مى‏زیست و حتى او را عامل فساد و منفور خدا مى‏پنداشتند تا جایی که در سال 586 میلادى، مجلس بزرگى براى حل این مسئله که آیا زن داراى روح است یا نه در اروپا بر پا شد. پس از بحث فراوان، سرانجام قبول کردند که زن داخل در نوع آدم است. (1) «لیکى» در کتاب «تاریخ اخلاق در اروپا» مى‏گوید: «در آن روزگار (قرون وسطا)مردها از سایه زنان مى‏گریختند و نزدیکى و همنشینى با ایشان را گناه مى‏پنداشتند و عقیده داشتند که برخورد با ایشان در کوچه و خیابان و سخن گفتن با ایشان- اگر چه مادران، همسران و یا خواهران باشند- اعمال و ریاضت هاى روحى شخصى را تباه مى‏سازد.» (2)

خسروبیک می گوید: «ترتولیان»، یکى از پیشوایان مسیحى، در مقام بیان نظر مسیحیت درباره زن مى‏گوید: «بى‏گمان زن مدخل شیطان به درون نفس انسان است و مرد را به سوى شجره ممنوعه مى‏راند و شکننده قانون خدا و زشت کننده صورت خدا (مرد) است.««کراى سوستام»، یکى از بزرگان مسیحیت، درباره زن مى‏گوید: «او شرى است که از آن گریزى نیست. او وسوسه‏اى جبلى و آفتى دلپذیر و خطرى براى خانه و خانواده و معشوقه‏اى عاشق‏کش و مارى خوش خط و خال است.» (3))

وی با اشاره به اینکه اما از دیدگاه همین نگاه غیرالهی با تمام تلاش های بشر مادی گرا، زن در قرن های نزدیک به ما، حتی در قرن معاصر، برای رسیدن به جایگاه حقیقی خود چندان توفیقی نداشت؛ اظهار داشت: تا جایی که اینبار در جهالت مدرن، گرفتار در نگاهی صهیونیستی در توفان بالایای تن و زیبایی و شهوت چنان غرق شد که دیگر هویت انسانی او در حصار آزادی! و اندامش خلاصه می شد و حتی می توان گفت که می شود!

این کارشناس مسائل اجتماعی،  تأکید کرد این نگاه زن را نه تنها به خواسته های خود نرساند بلکه او را از خواسته هایش هر آنچه بیشتر دور کرد، تا جایی که به گفته سیدهاشم میرلوحی استاد دانشگاه از زن با اندامی برهنه برای تبلیغات و فروش بیشتر تابوت استفاده می شود!

زن ایرانی  قبل و بعد از پیروزی انقلاب

وی در خصوص وضعیت زنان در جامعه ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در دوران پهلوی ادامه می دهد: در ایران قبل از انقلاب اسلامی، زنان مسلمان در خط سیر ترسیم شده توسط پهلوی همان راهی را می رفتند که غرب آن را شاهراه ترقی و احقاق حقوق زن می دانست!

خسروبیک با بیان اینکه، اسلام در هزار و چهارصد سال قبل، برخلاف جوامع و تمدن جاهلی که زنان را حقیر و ضعیف و دون شمرده و آنان را در خدمت ابتذال و فساد گرفته بود، به زنان، شخصیتی باکرامت و مقامی والا بخشیده بود، تصریح کرد: وقوع انقلاب اسلامی در ایران بستری را فراهم ساخت که زنان مسلمان بتوانند نه تنها شخصیت خویش را بازیافته بلکه در مسیر انقلاب اسلامی  هویت و مقام و منزلت انسانی خود را به منصه ظهور برسانند تا جایی که از بینش سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خوبی برخوردار شود.

وی تصریح کرد:  این تحول فکری و روحی بزرگی که نصیب زنان شد، موهبت الهی بود که به یمن رهبری امام خمینی رحم?الله و نگاه متعالی ایشان به زن به وجود آمده است، نگاهی که معتقد است:  «من در جامعه  زن­ها یک جور تحول عجیبی می­بینم که بیش­تر از تحولی است که در مردها پیدا شده.»

15 خرداد، نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه امسال بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) را در پیش رو داریم، گفت: حضور پر شکوه زنان همراه با فرزندان خود در مراسم گرامی داشت یاد و خاطره بنیان گذار انقلاب اسلامی که به طور قطع تفکری ماندگار و حرکتی پویا را در بازپروری و احیای هویت زن به بویژه زن مسلمان در جهان  محسوب می شوند، طنین انداز این واقعیت است که راه امام و اندیشه های متعالی و نگاه انسانی و موحدانه ایشان به زن و جایگاه پرشکوه آفرینش او از سوی بانوان مسلمان نه تنها درک بلکه پذیرفته و عملیاتی و تقدیر شده است.

وی در ادامه افزود: نام امام روح الله همیشه تاریخ همراه با ایثار و مقاومت و آرمان خواهی است که مردم ایران اسلامی آن را پایه گذاری کرده و دیگر ملل مسلمان با الگو پذیری از آن به مقابله با تمام کفر جهانی بالاخص صهیونیسم و تفکر صهیونیسمی می پردازند و در این مسیر واقعه 15 خرداد نقطه عطفی در مسیر  انقلابی مردم ایران اسلامی است که با تقارنی زیبا همراه با یاد و خاطره امام خمینی (ره) پاس داشته می شود.

خسروبیک با اشاره به اینکه واقعه 15 خرداد ، آغاز رسمی نهضت امام خمینی(ره) محسوب می شود،گفت از مهم ترین دستاوردهای این واقعه بزرگ تاریخی می توان به تببین نظریه ولایت مطلقه فقیه، مهر باطل زدن بر تفکر غیر موحدانه ی جدایی دین از سیاست، تثبیت مرجعیت و رهبری امام خمینی(ره)، شروع و گسترش مبارزات انقلابی به لایه های بیرونی جامعه، رشد و آگاهی توده مردم ، اشاره کرد.

لزوم بازسازی تاریخ انقلاب اسلامی

این کارشناس مسائل اجتماعی در پایان اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که باید وقایع تاریخی به صورت های مختلف اعم از برنامه های تلویزیونی – مستند، فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی با نیاز سنجی و علاقه سنجی جوانان به ویژه بانوان که در مرکزیت هدف استکباری و استعماری دشمن قرار دارند، بازگو شود تا تاریخ نه فقط یک رویداد از سرگذشته بلکه سرمشقی پرگهر مقابل دیدگان جامعه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 95/3/13 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک