سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
بررسی علمی پدیده حجاب و عفاف:

حجاب و عفاف ضامن سلامتی روح و جسم

حجاب ضامن سلامت روح و تن

در کتاب «عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی» بیان شده است برای هر حکمی که در اسلام آمده، حکمتی وجود دارد که انجام دادن آن به نفع انسان است و چنانچه فردی بخواهد در این دنیا زندگی سالم و آرام و بی تنشی داشته باشد، می تواند از این راهکارها استفاده نماید.

دکتر زینب اختری عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات علوم و اعصاب دانشگاه بقیه الله (عج)، دکترای تخصصی فیزیولوژی و یکی از گردآورندگان کتاب «عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی» معتقد است : پژوهش ها نشان می دهد که در مغز مراکز مهمی در ارتباط با پروسه عفاف و حجاب وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به مرکز کنترل هیجانات )آمیگدالا)، مرکز کنترل تصمیم گیری و قضاوت (پری فرونتال) و مرکز تشکیل حافظه (هیپوکمپ) اشاره کرد. تمام عملکرد مغز تحت تأثیر فعالیت این مراکز است و رفتارهایی که از فرد بروز می یابد در واقع برآیند عملکرد این مراکز است. این دکترای تخصصی فیزیولوژی می گوید: مرکز کنترل هیجانات "آمیگدالا" نامیده می شود. هر ورودی حسی که ما از محیط دریافت  می کنیم اعم از بویایی، بینایی، شنوایی، چشایی و لامسه به صورت مجزا یک سری ورودی هایی را به آمیگدالا ارسال می کند و حافظه ای در این بخش تشکیل می شود که هر ورودی دارای بار هیجانی باشد، در این بخش ذخیره می شود. همچنین این ورودی ها به سمت بخش قشری مغز می روند، جایی که محل تصمیم گیری هاست و ما را از دیگر موجودات، متفاوت کرده است.

وی با بیان اینکه در مسئله عفت، تأکید بیشتر بر بخش sexual (جنسی)  است، می افزاید:  در این کتاب به صورت تخصصی ورودی های حسی جنسی را مورد بررسی قرار دادیم. ورودی حسی جنسی در آمیگدالا بیشتر اثر می گذارد و خیلی جالب است که بر انگیزش فرد بیشتر تاثیرگذار است و او را وسوسه می کند که به طرف آن کار برود. در اسلام حجاب هم برای آقایان مطرح می شود و هم در خانم ها، اما بیشتر به مرد مراقبت از چشم تاکید می شود و برای خانم ها علاوه بر آن پوشیدن بخش هایی از بدن که جذابیت جنسی داشته باشد.

اختری ادامه می دهد:  آمیگدالا که مرکز هیجانات در مغز است در آقایان به لحاظ اندازه بزرگتر است و در نتیجه پاسخ هایی که می دهند هم شدیدتر است. آمیگدالا مجموعه ای از هسته هاست. این بخش شبیه بادام است و آمیگدالا هم به زبان لاتین به معنای بادام است. بخش میانی این کمپلکس ورودی های بینایی جنسی را بیشتر دریافت می کند. این بخش نیز در آقایان بزرگتر است با تعداد گیرنده های هورمون های جنسی بیشتر. پس به این نتیجه رسیدیم که تاکید اسلام برای کنترل نگاه به چه علت است.

وی در ادامه مطلب فوق تصریح می کند: تفسیر اسلامی این مسئله این است که مردان چشمانشان را بپوشانند. این دقیقا علت آناتومی دارد به صورت ساختاری و آناتومی مغز مرد این طور است. علاوه بر این آمیگدالا یک مدیر اجرایی دارد به نام هیپوتالاموس که می تواند ترشح برخی هورمون ها از جمله کورتیزول را موجب شود. هیپوتالاموس نیز در آقایان بزرگتر است. در نظر بگیرید یک فرمانده به جای یک گردان، ده گردان زیر دستش باشد. زمانی که فرمان می دهد اجرای فرمان خیلی قوی تر اتفاق می افتد. پس به همین دلیل است که قرآن خطاب به آقایان می فرماید: «قل للمؤمنین یغضوّا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم». پس حجاب برای آقایان نیز باید وجود داشته باشد و به خانم ها می گوید: «و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن». تاکید بر زنان برای آشکار نکردن زینت هایشان دقیقا به همین علت است که زینت های خانم ها موجب برانگیخته شدن مرکز هیجان در مغز آقایان می شود.این دکترای تخصصی نوروبیولوژی بیان داشت: ممکن است خانمی بگوید: من با دیدن صحنه های نامناسب یا همان ورودی های حسی جنسی هیچ مشکلی برایم پیش نمی آید و مثل یک آقا تحریک نمی شوم. پاسخ این سئوال را می توانیم در بخشی از هسته آمیگدالا جستجو کنیم که در خانم ها بزرگتر است، بخش جانبی کمپلکس آمیگدالا که قابلیت تشکیل حافظه هیجانی دارد در خانم ها گسترده تر است. این حافظه در خانم ها بهتر تشکیل شده و ماندگاری بالاتری را داراست.

 

حجاب ضامن سلامت روح و جسم

اما فارغ از تحلیل و بررسی چرایی وجوب حجاب و عفاف از منظر اسلام و تعمیم آن به مباحث فیزیولوژی، مبحث تأثیر پوشش عفیفانه بر سلامت جسم و روان نیز بسیار با اهمیت است، براساس پژوهش های انجمن روانشناسی انگلستان که در پایگاه اطلاع رسانی  benefitof.netدرج شده است « زنان با حجاب رضایت جسمانی و عزت نفس بالاتر، احساس قدرت، امنیت و آرامش بیشتر و تمایل کمتری به استفاده از لوازم آرایش و جراحی های زیبایی دارند.»

از آنجایی که اختلال تن نمایی در جوامع مسلمین کمتر دیده می شود، زنان مسلمان با پوشش خود، نگاه های مردان را از خود دور می سازند در نتیجه نیاز به مبادرت به رفتارهای بیمارگونه نیست .

پژوهش ها نشان می دهد، زنان با حجاب، تصویر مثبت تری نسبت به بدن خود دارند و کمتر تحت تأثیر تبلیغات زیبایی وارد رقابت های زنانه می شوند و به دلیل بیشتر محفوظ ماندن از نگاه های هرزه، احساس امنیت و آرامش بیشتری می کنند.

زنان محجبه به دلیل محفوظ ماندن از پرتوهای فرا بنفش خورشید، کمتر به بیماری های پوستی دچار می شوند. همچنین سرطان پوست (شایع ترین نوع سرطان) در ایران به دلیل پوشش و حجاب، شیوع کمتری دارد.

 

کرامت زن و تأمین احساس ارزشمندی

به گواه روانشناسان و محققان علوم رفتاری و بر اساس منطق های تجربی و عقلایی، موانعی که حجب و عفت زنان در برابر شهوت مردان ایجاد کرده ، خود عاملی است که عاطفه و عشق شاعرانه را پدید آورده و ارززش زن را در چشم مرد بالا برده است. زنی که متین و باوقار لباس بپوشد و سعی نمی کند توجه مردان را به بدن خود جلب کند، اتوماتیک وار احترام شگرفی برای خود بین مردان ایجاد می کند و برای مردان نیز بودن در کنار چنین زنی همواره توام با آرامش است.

حجاب اجازه نمی دهند به زن به عنوان یک وسیله لذت نگاه کنند و مردی هم نتواند از ظاهر زن استفاده کند ، مجبور می شود توجه خود را به باطن او معطوف نماید و همین امر موجب حفظ و ارتقاء عزت و حرمت زن می شود.

از سویی دیگر پژوهش ها نشان می دهد مردان مسلمان، زنان محجبه را زیباتر و با ذکاوت تر ارزیابی می کنند.

 

تأثیر پوشش تحریک آمیز:

- نگاه جنسی به زنان

برنامه های رسانه ای که نگاهی جنسی به زنان دارند، باعث خودکم بینی آنان نسبت به ظاهرشان شده و سلامت رشد جنسی آنان را به خطر می اندازد، یک مرد وقتی زن را در لباس تنگ و محرک می بیند، به طور اتوماتیک وار تصویر زنی برایش نمودار می شود که دوست دارد رابطه جنسی داشته باشد، به همین دلیل به عنوان یک ابزار جنسی به او نگاه می کند هرچند دلایل زن متفاوت باشد.

سیمون دوبوار ( فمنیست فرانسوی) می گوید: « دختران دوست دارند، مردان خودِ آنها را بخواهند، نه برقرار رابطه جنسی با آنان را، بنابراین نگاه مردان در عین اینکه آنها را می ستاید، آزار دهنده و توهین آمیز است.

- ضعف تحصیلی

بنابر تحقیقات دخترانی که پوشیدن لباس های برانگیزاننده را ترجیح می دهند به دلیل سرگرمی به ظاهر خود عملکرد مغزی ضعیف تری در محاسبات ریاضی از خود نشان داده اند.

- آشفتگی روحی

افرادی که پوشش نامناسبی دارند، احساس ناامنی و در نتیجه اضطراب و متعاقبا افسردگی بیشتری را تجربه می کنند.

انتهای پیام/ت



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 95/4/24 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک