سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست
چهارمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی از بچه های مدرسه تا دانشگاهی

نوشت افزار دانش آموز ایرانی با طرح ها و سبک های اسلامی ایرانی/محصول ایرانی حاضر،برندهای خارجی غایب!

چهارمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، در این نمایشگاه 40 تولید کننده نوشت افزار از سراسر کشور با ارائه بیش از یکصد محصول جدید از تولیدات داخلی با بهره گیری از نمادهای ملی و بومی شرکت کرده اند.

غرفه های رنگارنگ و متنوع که محصولات نوشت افزاری را گاهاً با چیدمانی زیبا و یا حتی بسیار ساده در معرض دید عموم  قرار داده اند در دو طبقه پذیرای خانواده ها و فرزندان آنها هستند.

ساعت 11 صبح است، نمایشگاه خلوت است و تک و توک بازدیدکنندگان آن با آرامش و تومأنینه در حال انتخاب و خرید اجناس مورد نیاز خود هستند. میزی بسیار ساده در ابتدای راهروی طبقه اول نمایشگاه، اجناس و هدیه های بازدیدکنندگان برای دانش آموزان نیازمند در مناطق محروم را جمع آوری می کند تا همه دانش آموزان ایرانی سهمی از نمایشگاه نوشت افزاری ایرانی اسلامی، داشته باشند.

در کنار این غرفه که سادگی اش آن را از تمامی غرفه های دیگر متمایز کرده بود، چند دختر و پسر دانش آموز در حال تحویل دادن هدایای خود به غرفه دار بودند در بین آنها مادربزرگی هم با در دست داشتند چند جلد دفتر و بسته ای از خودکارهای رنگارنگ ایستاده بود.

وی که خود را اشرف الملوک بیات معرفی می کند، می گوید: نوه هایم در خارج از کشور زندگی می کنند، معمولا صبح ها برای ورزش و پیاده روی به پارک لاله می روم، امروز نیت کردم کمی زودتر به خانه برگردم تا با خرید از این نمایشگاه به یاد نوه ها و فرزندانم هدایایی را تقدیم دانش آموزان نیازمند کنم.

وی که غرق در خاطرات خود شده است، ادامه می دهد: چند دهه پیش خبری از این همه تنوع و زیبایی در لوازم التحریرها نبود، اما امروزه طرح ها زیبای روی جلد دفترها و نقش و نگارهای مداد و رنگ های زیبای خودکارها، در هر انسانی حتی همسن و سال من، انگیزه های تحصیل را بیدار می کند.

مادربزرگ در خصوص اهمیت طرح های روی جلد و حتی طرح های کیف ها و جامدادی ها می گوید: لوازم تحریر بهترین و در عین حال تبلیغاتی ترین وسایل برای آشنایی و آموزش کودکان با فرهنگ و سنن بومی و ملی ما است، چرا که یک دانش آموز بیشترین وقت خود را با این لوازم سپری می کند.

نمایشگاه نوشت افزار ایرانی – اسلامی و غرفه های آن، با تمام کوچکی و شاید کاستی ها خود، دنیایی متفاوت از بازار بزرگ لواز التحریر تهران و شاید خیلی از کلان شهرها داشته باشد، در این نمایشگاه هیچ اثری از کارکترهای کارتونی خارجی دیده نمی شود، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی، سیندرلا، شرک و فوتبالیست ها ... راهی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نداشته اند! به جایش تصاویر سرداران شهید هشت سال دفاع مقدس، شهدای هسته ای، شهدای مدافع حرم مخصوصا شهید همدانی و تصاویری از فیلم ها و انیمیشن های معروف ایرانی مثل شاهزاده روم، شکرستان، پایتخت، مختار، کلاه قرمزی، ایرن 1404، چرا، دیرین دیرین و .. قرار دارد.

ژاله سماواتی که چندین جلد دفتر از طرح های شاهزاده روم را خریده است، می گوید: از اینکه توانسته ام  نوشت‌افزار، پیکسل، لیوان، وسایل جشن تولد و جشن تکلیف با تصاویر «شاهزاده روم» خریداری کنم خیلی خوشحالم.

چندی پیش حامد جعفری تهیه کننده « شاهزاده روم» گفته بود: « در حال حاضر لباس، نوشت‌افزار، پیکسل، لیوان، وسایل جشن تولد و جشن تکلیف بر اساس پویانمایی «شاهزاده روم» طراحی و تولید شده است. قرار است بر اساس فیلم «فیل‌شاه» نیز به تولید جدی محصولات جانبی توجه کنیم؛ چراکه شرکت بزرگ و مهمی چون والت‌دیزنی بیش از دو سوم سود خود را مرهون تولید و فروش محصولات جانبی است.»

یکی دیگر از نکته بسیار مهمی که در محصولات ارائه شده در چهارمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی به چشم می آید مؤلفه های اسلامی و بومی آن است. اکثر طرح های کار شده از چهره بانوان با حجاب و فاقد هر گونه آرایش است، بر روی برخی از جلدها اعضای خانواده طراحی شده و برخی از طرح ها نیزی آمیخته با مفاهیم بلند عبادت و زیارت است...

جالب اینکه شخصیت جناب خان! هم در نمایشگاه حضور دارد و از گرفتن عکس یادگاری و سلفی با کودکان دریغ نمی کند و این خود برای بچه ها نشاط آور است.

 امروز حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه با بیان اینکه مجلس باید در بخش صادرات و واردات و تولید، نظارت جدی‌تری داشته باشد، گفت: با توجه به گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم متاسفانه در حوزه نوشت افزار هیچگونه نظارتی وجود ندارد و شاهد مشکلاتی در این عرصه هستیم.

پژمانفر با تاکید بر اینکه باید مجلس خلل‌های قانونی در حوزه نظارت بر نوشت افزار را برطرف کند، افزود: مجلس باید از افرادی که بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی تولید می‌کنند حمایت کند و تسهیلات در اختیارشان قرار دهد.

وی با بیان اینکه نوشت افزار به تنهایی قادر به انجام رسالت خود نیست ادامه داد: باید در کنار نوشت افزار محصولاتی از جمله لباس و کلیپ و انیمیشن و عروسک تولید شود تا اهداف ترسیم شده محقق شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ویژگی تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی اسلامی را اتکا به خود دانسته و افزود: این استقلال باید حفظ شود و ما امیدواریم همین روش ادامه یابد ولی این بدان معنا نیست که مجلس حمایت نمی کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شهدا را قهرمانان بچه‌های ایرانی برشمرد و ادامه داد: وقتی زندگینامه شهدا را ورق میزنیم مشاهده می کنیم که یک آدم ساده در دوران دفاع مقدس کارهایی انجام داده است که امروز فرماندهان بزرگ قادر به انجام آن نیستند و این موضوع نشان دهنده غفلت ماست که شهدایی همچون برونسی و باکری را نتوانستیم درست معرفی کنیم و بچه‌ها به دنبال شخصیت‌های تخیلی رفته اند.

طبقه دوم نمایشگاه نسبت به طبقه اول زیبایی بصیری بیشتری دارد، میانه راهروی اصلی گروهی از بچه ها در حال بازی مار و پله هستند! یکی از آنها سعی می کند که تاس بزرگ را به بالاترین حد ممکن پرتاپ کند! منتظر عدد شش است تا به میدان مار و پله پا بگذارد....

محمد اسدی 12 ساله و دانش آموز سال ششم است، او با ابراز رضایت از خریدی که کرده می گوید: دلم می خواست دفترهایی داشته باشم که طرح روی جلد آنها عکس شهید همت و باکری باشد، پدربزرگم جانباز است و این شهدا برای ما بسیار تعریف می کند.

او  ادامه می دهد: ای کاش پشت جلد این دفترچه ها، خلاصه ای یا خاطره ای از زندگی شهید را نیز نوشته بودند تا ما بیشتر با زندگی نامه آنها آشنا شویم. محمد معتقد است که در این دفترچه ها نمرات بهتری را کسب خواهد کرد چرا که از شهدا خجالت می کشد در دفترچه شان نمره کمی ثبت کند!

غرفه آفتاب از مؤسسه فرهنگی هنری خراسان، نیز مشتاقان زیادی دارد. در این غرفه طرح روی جلد ها که محتوای آن را نیز مشخص می کند، تصاویر قهرمانان شاهنامه است. دخترها و پسرهای نوجوان با اشتیاق زیاد همه کتاب ها را نگاه می کنند اما در نهایت مجبورند یک یا دو عدد از آنها را برای خرید انتخاب کنند.

انیسی پور که در غرفه مشغول راهنمایی بازدیدکنندگان است، در خصوص استقبال خانواده ها از نمایشگاه می گوید: نسبت به اینکه تبلیغات در حد فاجعه بود! و ما بیشتر خانواده ها را به صورت چهره به چهره دعوت به حضور در نمایشگاه و بازدید از غرفه ها می کردیم، تعداد بازدیدکنندگان خوب است.  وی می گوید: عصرها نسبت به صبح ها شلوغ تر است و خانواده های بیشتری به نمایشگاه می آیند.

وی یکی از ویژگی های محصولات این نمایشگاه را دربرگیری گروه سنی کودک تا دانشجو می داند و می افزاید: استقبال دانشجویان از نمایشگاه نکته بسیار جالبی است که نشان از توفیق محصولات و طرح هایی که با سنت ما همخوانی دارد از جانب قشر تحصیل کرده دارد.

 آقای شکوری به همراه همسر و سه فرزندش که همگی محصل هستند، به نمایشگاه آمده است، وی در پاسخ به سؤالم که تنوع و کیفیت اجناس ارائه شده را چگونه ارزیابی می کند، می گوید: هنوز از تمام غرفه ها بازدید نکرده ایم، کوچکی نمایشگاه این اجازه را می دهد که بتوانیم در یک یا دو ساعت کل آن را بگردیم! اما در یک جمله می توانم  بگویم: « نسبت به سال گذشته، تنوع کالا، قیمت ها و کیفیت ها بسیار بهتر است.»

الهام دختر خانواده شکوری می گوید: ان شاء الله امسال به دانشگاه خواهم رفت به دنبال چند جلد دفتر و کیف دانشجویی بودم که در یکی از غرفه ها با طرح های اسلیمی و سنتی آشنا شدم، قطعا خرید خوبی خواهم داشت.

الهه میرزاباشی مادر خانواده هم یکی از ویژگی های اصلی این نمایشگاه را همخوانی کالاها با ذائقه های مختلف دخترها و پسرها و حتی سنین مختلف می داند و می گوید: با خیال راحت برای هر سه فرزندم که دو پسر و یک دختر 8، 15 و 19 ساله هستند، خرید خواهم کرد و دیگر وقتم در خیابان ها و کوچه های بازار تلف نخواهد شد.

چهارمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی - اسلامی با عنوان «ایران نوشت» از روز دوم شهریور ماه با حضور تولیدکنندگان داخلی در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد و تا 12 شهریور ماه همه روزه از ساعت 10 تا 22 پذیرای خانواده ها است.

 



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 95/6/9 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک