سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

گالیا توانگر - طنین یاس

اسلیمی ها در هم می پیچیند و رو به آسمان آبی مشتاقانه قد می کشند ، این نقش های بدیع و دلفریب بخشی از میراث گرانبهای ماست که از هنرمندان گذشته ایرانی بر پیشانی هنر جهانی به یادگار مانده است . بته جقه ،‌لچک ترنج ،‌نقش شکار و ... همه از نقوش سنتی ما هستند که امروز در همه جای دنیا به نام ایرانی شناخته شده اند. سزاوار است که با چنین گنجینه ای از ایده و هنر طرح ها و نقوش واراتی زینت بخش لباس هایمان باشد؟

 

چشم نوازی نقوش اسلامی بر اندام پوشاک زنانه

نقوش سنتی ما ایرانیان که جای جای معماری ایرانی خوش نشسته است  ،‌برای غربی ها جزء اعجاب انگیز ترین بخش هنر جهان محسوب می شود. آنچنان که یوهانی کامارویت ، عکاس غربی را برآن داشته است ، مجموعه ای از عکس های معماری ایرانی – اسلامی را با عنوان کاشی کاری های طلسم کننده معماری ایرانی گردآوری و در اینترنت منتشر کند  .
این تصاویر اگر چه برای ما که هر روز پیش چشممان است ، تازه به نظر نمی آید ، اما برای بسیاری از مردم دنیا تصاویر حیرت انگیز و چشم نوازی اند. این مجموعه عکس ها تا کنون هزاران بار در اینترنت به اشتراک گذاشته شده اند.
در حال حاضر از چالش های پیش روی صنعت نساجی در داخل کشور که بگذریم، به چالش های پی در پی صنعت طراحی  لباس می رسیم .
پروانه قاسمیان دستجردی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فرهنگ مهمترین چالش صنعت طراحی لباس در کشورمان را عدم حمایت تولیدکنندگان از طرح داخلی دانسته و می گوید: ( خلی از تولید کنندگان نمی خواهند زیر بار هزینه های طراحی بروند و بیشتر به کار کپی برداری از مدل های وارداتی مشغولند برای رونق این صنعت باید به فکر جستجوی حلقه هایی باشیم که طراحان داخلی ، تولیدکنندگان در بازار پوشاک و مشتریان را به هم پیوند دهد . تا این هدف محقق نشده متأسفانه همچنان شاهد بی ثمر ماندن تلاش ها در این زمینه خواهیم بود.)
وی که خود در دوران دانشجویی در یک شرکت طراحی پارچه کار می کرده می گوید :‌ ( این شرکت پارچه مبلی تولید می کرد و من در آنجا از نزدیک شاهد بودم که وقتی پارچه های تولید داخل مارک ایتالیا می خورد ، مشتری برایش سر و دست می شکست !
متأسفانه این ذهنیت که جنس وارداتی بهتر از تولید داخل است ، همچنان از اذهان عمومی مرمد پاک نشته است و به قوت خودش باقی است .  مردم ما باید با تبلیغات و فرهنگ سازی ملکه ذهنشان کنند که تنها راه اصلی حمایت از تولید داخل خرید جنس ایرانی است .)
شیرین که پشت چرخ خیاطی اش نشسته و مشغول کار گلدوزی یا به اصطلاح علمی تر پچ ورک است، برایمان می گوید: ( ما چندب تا خانم خاندار هستیم که در منزل گرد هم آمده ایم و با چند چرخ خیاطی تلاش می کنیم تکه دوزی هایی از نقش های سنتی خودمان روی انواع پوشاک از جمله پوشش اصلی خانم ها – مانتوارائه دهیم تا به حال هم با عنایت خدا موفقیت چشمگیری داشته ایم و استقبال خوب بوده است .
حمایت از چنین کارهایی نه تنها زمینه اشتغالزایی جوان را فراهم می آورد ،‌بلکه بسط ایده های جدید کمک شایانی خواهد کرد.)
واقعیت امر این است که پس از برگزاری ده ها نمایشگاه لباس با عنوان پوشش ایرانی اگر چه نتوانسته ایم آنچنان که انتظار می رود ، مدل های واراتی را به عقب برانیم ، اما لااقل این تلاش ها حسنی غیر قابل انکار داشته است . در حال حاضر پشت ویترین اغلب مانتو فروشی ها مانتوهایی با نقوش سنتی خوش نشسته اند . نقش ایرانی که بر حاشیه روسری ها خوش نشسته است ،‌با چشم نوازی اش بر دوش نسیم ، آینده ای پر رونق تر برای پوشاک ایرانی با سلیقه ایرانی را نوید می دهد



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/10/7 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک