سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

 قلمدون: 

وسوسه های شیطانی 2)

زینت دادن اعمال ناپسند از دام های شیطان

دخالت شیطان در فضایا مَثَل کسانی است که از تیم تماشاچی ها هستند، در این طرف و آن طرف بازیکنان خودشان را تشویق می کنند. ولی به توپ دست نمی زنند. هیچ کدام شان وارد نمی شوند که به قضایا کمک بکنند. ملائکه هم همین طور انسان های مؤمن را تشویق می کنند.

شیاطین هم انسان های کافر را تحریک می کنند، اما حق مداخله کردن در امور را ندارند و این گونه است که اگر در درون انسان زمینه هایی وجود دارد این زمینه ها مکتوم نماند و بروز پیدا کند. چون قرار شد که عالم، عالم امتحان و انتخاب باشد. برای اینکه انتخاب سطحی نباشد و عمیق تر باشد و عواملی مثل شیطان و ملایکه کاربردشان در بهتر برگزار شدن انتخابات و جواب ها متناسب با وضعیت انسان باشد، چون می دانید سؤالات امتحانی همیشه صد در صد کاشف از استعدادها و قدرت ها نیست.

                                                                              

باید عوامل دیگری هم زمینه بشود تا کاشف به عمل بیاید که این طاقت مثلا ورود به دانشگاه دارد یا ندارد. شیطان کارایی را در امتحانات خیلی بالا می برد. از این جهت می گوید: « وَ زُیِّنَ لهم الشیطان اعمالهم» کارش تزیین و جوسازی است. چون اینها کاهند، سبکند، باید از داخل گندم جدا بشوند تا گندم ارزش خودش را پیدا کند . « و علیهم بخیلک و رجلک» با سواره و پیاده خودت بر اینها بتاز. « و شارکهم فی الاوال و الاولاد » در مال و اولاد با آنها شریک باش و به اینها وعده بده این کارهایی است که شیطان می کند. اینها انتخابات را مطمئن تر می کند. کسی که می خواهد به راه بیاید، با عبور از موانع، صلاحیت خودش را ثابت بکند، تصادفی نباید که برود مثلا بالای بالا، این خدمت به انسان است که اگر کسی می خواهد سقوط کند، از بالا سقوط نکد، افتادن از همان اوایل صورت بگیرد که استخوان های کمتری از او خُرد بشود.

زیبا جلوه دادن اعمال زشت توسط شیطان
قرآن کریم در آیات متعدد به این نکته اشاره می‌کند که شیطان هنگامی که می‌خواهد در انسان نفوذ کند و او را از راه هدایت منحرف سازد، اعمال زشت را در نظرش زیبا جلوه می‌دهد؛ به عنوان نمونه می‌فرماید: «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ»؛[8] هنگامى را که شیطان، اعمال آنها (مشرکان‏) را در نظرشان زیبا جلوه داد.

گفتنی است که شیطان همواره در کمین انسان است. وقتی ببیند که انسان دست به کار خلاف می‌زند و آمادگى گمراه شدن را پیدا کرده، فوراً به سراغ او می‌رود و با وسوسه‌هاى خود هر گونه شک و تردید را در ارتکاب گناه از او می‌گیرد و آن‌کار را چنان در برابر او آرایش می‌دهد که انسان خیال می‌کند آن کار خوبى است.

شیطان اعمال انسان را به وسیله تحریک عواطف درونی مربوط به آن عمل تزیین می‌کند؛ یعنی در دل انسان می‌اندازد که فلان کار، کار بسیار خوبی است. در نتیجه انسان از عمل خود لذت می‌برد و قلباً آن‌را دوست می‌دارد. قلب آن‌قدر متوجه آن عمل می‌شود که دیگر فرصتى برایش نمی‌ماند تا در عواقب وخیم و آثار سوء و شوم آن اندیشه‌ای کند

البته، این‌کار شیطان انحصار در اعمال ندارد، بلکه شامل عقاید، افکار و اقوال هم می‌شود؛ یعنی این سه بخش(عقاید، اقوال و افعال) در قلمرو نفوذ شیطنت شیطان قرار دارد. شیطان یک فکر یا یک سخن و یا یک کار را برای انسان زیبا نشان می‌دهد، آن‌وقت انسان تصور می‌کند این‌کار که در حقیقت خلاف فطرت انسانی و تعالیم الهی است، کار خوبی است.

در آیه فوق که در ارتباط با جنگ بدر نازل شد، قرآن کریم می‌فرماید؛ در جنگ بدر نیز شیطان به سراغ مشرکان قریش آمد تا آنها را در جنگ با مسلمانان محکم‌تر کند و شک و تردید آنها را از بین ببرد. شیطان اعمال آنها را برایشان زیبا جلوه داد و آنها را وسوسه کرد که شما توان بیشترى دارید؛ تعداد شما زیاد است؛ بنابراین امکان ندارد که مسلمانان بر شما غلبه کنند. من نیز یاورتان هستم و به شما پناه می‌دهم و پیروزى شما را تضمین می‌کنم! مشرکان قریش با وسوسه شیطان باور کردند که مسلمانان را شکست خواهند داد. اما سرانجام شیطان پس از تحریک آنان در گرماگرم نبرد آنها را رها کرد و آنان در برابر لشکر خدا دچار شکست سنگینی شدند.

در آیات 18 و 83 سوره یوسف می خوانیم؛ یعقوب (علیه‌السلام) به فرزندانش گفت: «سوّلت لکم أنفسکم» کلمه «سوّلت‏» به معناى آن است که چیز زشت و قبیحى، زیبا جلوه کند. چه بسیارند افرادى که درآمدهاى نامشروعى را صرف کارهاى خیر از قبیل: مهمانى‏ها، نذرها و صله رحم و دیدار با آشنایان و مانند این امور مى‏کنند و به خیال خود عبادت می ‏کنند.

عوامل زیبا جلوه کردن، کارهای زشت  و گناهان:

یکى از عوامل اغفال ستایش‏هاى نابجاست، چنان‌که اگر والدین در برابر کار زشت کودک لبخند بزنند.
اگر افراد متملّق به مرفّهان و سرمایه‌داران بى درد «بله قربان» بگویند.
اگر در فیلم‏ها نااهلان چهره شوند.
اگر تشویق‏ها از افراد غیرشایسته صورت گیرد.
همه اینها سبب اغفال مى‏شود.

در حدیثی می خوانیم: « هرگاه فاجرى و فاسقى ستایش شود، عرش خدا به لرزه در مى‏آید: «اذا مدح فاجر اهتز عرش اللّه»

منابع:

داستان های شگفت انگیز از ابلیس و شیطان

عوامل زینت دادن رفتارهای زشت(پرسش و پاسخ)

معنای «تسویل» و «زینت دادن اعمال زشت توسط شیطان» چیست؟ 
انتهای پیام/ ت 


نوشته شده در تاریخ دوشنبه 95/11/4 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک