سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلمدون
 
این وبلاگ به کمپین *من عاشق محمد(صلّی الله علیه و آله و سلّم) * هستم، پیوست

منیره غلامی توکلی -  درباره معرفی ابعاد مختلف شخصیتی حضرت زهرا(س) به عنوان الگویی منحصر به فرد؛  آن هم نه فقط برای زنان که برای جامعه بشری، نه فقط برای مسلمانان بلکه برای جهان و نه فقط برای یک عصر بلکه برای همه اعصار، غفلت صورت گرفته است. سیر و سلوک زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان ام ابیها، ام الائمه، همسر ولایت و پرورش یافته در خانه نبوت زمانی که مورد غفلت قرار گیرد، دقیقا سبک زندگی اسلامی مورد غفلت قرار گرفته و همین حلقه گم شده یعنی آشنایی با سیره فاطمی و کاربردی کردن آن در زندگی راهی برای نفوذ هر چه بیشتر فرهنگ ها و سبک ها و سیاق های زندگی وارداتی  باز می کند.  

 

 

مهم ترین حلقه گم شده در این روند  عدم مطالعه و پژوهش نسبت سیره زندگی فاطمه سلام الله است. گویی سالیان سال است که در پلکان شناخت بانوی آسمانی در نخسین پله ها درجا می زنیم و به آنچه می دانیم اکتفا می کنیم! صحبت از حجاب می شود می گوییم "حجاب فاطمی" اما درک درستی از آن نداریم، صحبت از عفاف می شود می گوییم " عفاف فاطمی" اما معنای دقیق آن را نمی دانیم، صحبت از بندگی می شود " عبادت و خلوص فاطمی" را به یاد می آوریم اما بیش از یک تسبیحات اربعه نمی دانیم! صحبت از ولایتمداری و تربیت فرزند و همسرداری و .. می شود اما فاطمی کردنش را به لفظ بلدیم!.

 

می خواهیم تماما فاطمی باشیم اما در سر فصل های  شناخت فاطمه گیر کرده ایم! گویی از ابعاد وجود این بانوی مخدره و مکرمه که چون دریایی بی کران است، به مز مز کردن آبی کفایت کرده ایم که این خود نوعی ناسپاسی در درگاه خداوند است، چرا اکه فاطمه سلام الله در نزد خداوند از مریم و آسیه که در عصر خود به عنوان الگو برای زنان جامعه معرفی شده بودند چنان بالاتر است که از فاطمه سلام الله نه در یک یا چند آیه پراکنده که در سوره ای مستقل به نام " کوثر" یاد کرده است. کوثری که در دفاع از ولایت ولی خدا و نجات امت پدرش نه تنها جان خود که جان همه فرزندانش را به عرصه فداکاری کشاند. همسرداری، تربیت فرزند، توجه به همسایه، خویشان و دوستان و امت حضرت رسول(ص) توسط حضرت زهرا(س) با همه رنج و مصائبی که در این راه متحمل شدند بر مبنای توحید ایشان و عشق خالصانه او نسبت به باری تعالی بود.

 

اگر قبول داشته باشیم که زیرساخت فرهنگی هر کشوری را اعتقادات و معنویات آن کشور و پیشینه قوی آداب و رسومش، پایه ریزی می کند، ایران با قدمتی قریب به 10 هزار سال یکتا پرستی و با پشتوانه قوی ارزش های دینی و مذهبی برگرفته از اسلام؛ وقتی نشانه های تهاجم فرهنگی را در خود می بیند که سبک زندگی اسلامی را تضعیف شده یا کم رنگ شده در پیش گرفته است!. 

 

به ضرس قاطع می توان گفت سبک زندگی فاطمه سلام الله که همان سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام است نمود علنی و عملیاتی شده سبک زندگی اسلامی است که حلقه مفقوده در زندگی ما می باشد. سبک فاطمی برای زنان جامعه می تواند تعالی بخش بندگی کردن، دختری کردن، همسرداری کردن، مادری و ولایتمداری و .. باشد. 

 انتهای پیام/ غ



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 95/12/9 توسط منیره غلامی توکلی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک